Annons:
Etikettövrigt
Läst 3512 ggr
hemul
2018-08-14 02:48

Snabbkaffe i liten förpackning

Nån som vet om det finns nåt (gott!) snabbkaffe som säljs i väldigt små förpackningar och var man får tag på det? Alternativt portionsförpackat?

Grejen är att jag inte dricker kaffe men vill ha hemma ifall det kommer nån som gör. De flesta jag känner fördrar te, så det blir väldigt sällan Nescaféburken kommer fram. Slängde just en trekvartsfull burk för senaste offret lät förstå att det nog var väl avslaget. Känns så himla onödigt och blir dessutom rätt dyrt per kopp att slänga så stor del av innehållet.

Jag vet att just Nescafé finns portionsförpackat i "sticks", men hittar det bara hos grossister.

Annons:
DesK
2018-08-14 05:40
#1

Om du inte hittar småförpackningar, kan du testa att frysa snabbkaffet i små plastpåsar. Jag brukar förvara mitt kaffe i frysen, för vi dricker inte så mycket kaffe här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vivisfaxarn
2018-08-14 06:07
#2

Jag har samma problem med avslaget kaffe i min övernattningslägenhet. Jag tycker att jag kommit på en bra lösning, som funkar för mej. Jag har investerat i en enkel kaffekvarn och köper numera hela bönor. Jättegott blir det också!

Lotofs
2018-08-14 08:54
#3

Hemul, jag dricker snabbkaffe. Mina vänner vill inte ha blasket, så jag köper portionsförpackningar till kaffemaskiner åt dom. Har just nu hemma Tassimos Gevalia mellanrost. Skitgott kaffe! Fast det är klart, det är inte snabbkaffe 😔

Mooniq
2018-08-14 12:18
#4

Jag hittade begagnad Tassimo-maskin och köpte sen olika smaker av kaffe, te och choklad. Mina vänner tycker de smakar gott och jag gillar mörkrostat kaffe med en dutt grädde i. Trist i och för sig att köpa en kaffemaskin för andra men då har du kaffe att bjuda på just när det behövs.  här handlade jag kapslar. https://www.kaffekapslen.se/till-tassimo.html?gclid=CjwKCAjw-8nbBRBnEiwAqWt1zTnqZ0vo-RsQMBYXJWGI8VVuankE1329HcvEudePLHDXPKKMLByPCxoCzrAQAvD_BwE

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2018-08-14 13:31
#5

Nä, nån maskin vill jag inte ha. Har tillräckligt överfullt i köket ändå.☺️

#3 Jo, men då måste jag ha nåt att mala med och nåt att koka eller brygga i också. Har rationaliserat bort allt sånt.

#1 Den tanken har slagit mig också. Men jag tror det ändå skulle bli gammalt eftersom det går åt så himla lite. Det håller sig väl inte i flera år? Jag gör liksom bara av med kanske 10 koppar per år.

Märkligt egentligen. Man tycker det borde finnas typ reseförpackningar.

Lotofs
2018-08-14 15:16
#6

Det du behöver extra är melittatratt och påsar. Har själv ingen kaffebryggare utan det hamnar i en liten gryta.

Annons:
hemul
2018-08-14 16:33
#7

Jaha, jag visste inte att det funkade att göra så! Det är såna där kapslar till kapselmaskiner du menar va?

Lotofs
2018-08-14 18:07
#8

Japp! Har försökt ladda upp bild men funkar av nån anledning inte. Moniq har en länk ovan.

hemul
2018-08-14 18:12
#9

Jag fattar. Så kapselkaffet är bara vanligt bryggkaffe till högre pris? Tyckte det var löjligt redan innan, men jag trodde ivf det var nåt specialkaffe. 😂

Är det en kopp per kapsel eller? Fattar ju ingenting jag.

Hittade ett märke som heter Gand Crü på Willys med bara 10 kapslar, billigt och bra. Nån som vet om det är drickbart? Finns 3 sorter.
https://www.willys.se/sok?q=grand-cru

Lotofs
2018-08-14 18:15
#10

Funkar alldeles utmörkt. Alltid nymalet kaffe hemma, de du! 😀

Lotofs
2018-08-14 18:16
#11

Men håller med, dyrt!

hemul
2018-08-14 18:17
#12

Tack! Jag la till lite däruppe om Grand Crü. Testat?

https://www.willys.se/sok?q=grand-cru

Och hur mycket ska man ta? Står väl på kanske.

Lotofs
2018-08-15 05:32
#13

Jag tar en kapsel per kopp. Nu har jag inte testat nåt annat än det jag nämner. De flesta av mina vänner dricker gevalia, så det får bli det. Har ju provsmakat och det är verkligen gott. Fortsätter med mitt snabbkaffe även om jag har besök 😉

Annons:
hemul
2018-08-15 15:23
#14

Jag kollade när jag var på Willys igår. Såg då att det även fanns vanliga märken, tror det var Gevalia faktiskt, i småförpackningar. Köper nog en sån. Tack för tipset!

Lotofs
2018-08-15 15:46
#15

👍

hemul
2018-08-15 17:13
#16

Det här var det nog. Är det vanligt kaffe? Vet inte vad Lungo är för nåt.

https://www.willys.se/produkt/Caps-Lungo-101276700_ST

Lotofs
2018-08-16 05:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Har inte sett att Gevalia har Gevalia 😂. Lungo har jag aldrig hört talas om heller. Om det går att ladda upp en bild idag ( gick ej förut) så kör jag denna, Tassimo Gevalia original mellanrost:

Lotofs
2018-08-16 05:43
#18

Oj, vilken jättebild 😂.

hemul
2018-08-16 14:13
#19

Men jag fattar inte. Vad är det där Lungo och Tassimo? Är det namnet på olika maskiner det är till för eller är det kaffesorter eller vad?🤔

adelai
2018-08-16 15:00
#20

Tassimo tycks vara märket på en Bosch-kaffemaskin. Tassimokapslarna passar till den apparaten. Lungo tycks vara espresso med mera vatten.

Annons:
hemul
2018-08-16 15:06
#21

Är det mer vatten i espresso? Trodde espresso var starkt.

Så Tassimo är ett märke och Lungo en kaffesort? Vilken soppa! Hittade ingenstans på förpackningarna vad det är för typ av kaffe. Vanligt byggkaffe, espresso eller nåt annat. Usch vad jobbigt och svårt detta var.😭

adelai
2018-08-16 15:24
#22

Avsåg espresso som färdig dryck. När espresson är utspädd  med mera vatten kallas den lungo.

Lotofs
2018-08-16 15:45
#23

#22 Då fick man lära sej nåt nytt, tack! Har du testat det?

hemul
2018-08-16 17:09
#24

Så man gör speciellt kaffe för utspädd espresso? Det är ju en hel vetenskap detta!

Finns det inte kapslar med vanligt kaffe?

adelai
2018-08-16 20:03
#25

Espressokaffet är ju mycket mörkrostat. Ju mer vatten du tillsätter när du kokar/brygger det, desto mindre starkt smakar det ju. Men är ändå mörkrostat.

CasaRamon
2018-08-17 09:59
#26

Jag har en liten Nespressomaskin. Det bästa jag köpt, tycker jag. Till frukost dricker jag vanligt bryggkaffe (fettkaffe) och till em. blir det Nespressokaffe. Nespressokapslarna måste beställas via nätet och är ganska dyra. Ca 5:-/ kapsel. Nu har jag hittat fina kapslar på Ica bl.a. som är jättegott kaffe och kostar ca 2:50/kapsel. Finns olika märken men jag tycker Gevalia är godast. Siffrorna på paketet visar styrkan på kaffet. Högsta siffran är starkast. Lungo betyder lång på italienska , som ger en espresso med lite mer vatten. Alltså en lång kaffe. isf ristretto som betyder "kort" kaffe( espresso.) Jag gör lungo på alla kapslar (har 2 knappar på maskinen där man väljer vattenmängd) och har i lite grädde. Metallkapslar är bäst. Finns i papper också.

hemul
2018-08-17 13:25
#27

Jaha, är alla kapslar espresso? Jag vill ha vanligt kaffe. De flesta av kaffedrickarna är äldre människor som vill ha det som vanligt.

Annons:
Lotofs
2018-08-17 14:41
#28

Hemul, dricker dina vänner gevalia mellanrost är den jag visar perfekt. Vad är det annars du söker? Löfbergs? Vet inte om det kaffet finns i kapslar?

hemul
2018-08-17 15:01
#29

Jag trodde espresso var en annan typ av kaffe. Så länge sen jag drack kaffe, men tyckte espresso var annorlunda. Är det bara att det är starkare, mer pulver i förhållande till vatten?

OK, ska kolla efter den du tipsade om.

CasaRamon
2018-08-18 11:02
#30

#29

Espressokaffe har annan rostning och annan malning. Jag hade tidigare en annan espressomaskin och kvarn som jag själv malde kaffebönor (espressobönor) till. När den apparaten gick sönder så köpte jag Nespressomaskinen som är så mycket lättare att sköta. Lägg i en kapsel, tryck på knappen och den doserar vattnet själv. Man behöver inte passa. Dessutom godare kaffe, men lite dyrare.

Du vill ha vanligt kaffe, så då blir det nog frystorkat eller bryggkaffe. Tror inte att jag sett portionspåsar.

hemul
2018-08-18 13:00
#31

Där sprack den drömmen. 😉

Lotofs
2018-08-18 17:56
#32

Hemul, kapslarna jag pratar om är nymalt förpackat bryggkaffe. Det är det du vill ha (okej, det var snabbkaffe egentligen)? Fram med vattekokare, melittatratt och påse och brygg i en termos, gryta eller vad du nu har hemma. Låt dina vänner hissa eller dissa, det är ju dom som ska dricka det 😉. Jag har smakat det ovan och jag tyckte det var gott! Men smaken är som…. 😎

hemul
2018-08-18 22:55
#33

OK, Äntligen klykar jag. Jag ska göra som du säger. Tack. 🌺

Upp till toppen
Annons: