Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4852 ggr
Nils-Åke P
2018-08-13 21:23

Kött i tjocktarmen

Har förstått att det mesta kött man äter tas upp i tunntarmen (protein och fett).  Undrar om någon kan ge exempel på "köttdelar" som inte löses upp i tunntarmen utan precis som kostfiber (resistent stärkelse) tar sig ner till tjocktarmen och där blir föda åt dess bakterier.  Min egen gissning är tex att det är delar från i första hand inälvsmat? Delar av  kycklinglever, - hjärta  och -mage, kalvbräss, nötlever , njure etc.  Synpunkter och erfarenheter välkomnas!

Annons:
Zepp
2018-08-13 22:47
#1

Mnjaeä, det du nämner är något utav det mest läätsmälta.

Utan det är främst brosk, svål och senor som kan passera litta osmält ända ner i tjocktarmen.

Såå.. förutom RS så mera brosk, svål och senor i kosten för en bra tarmhälsa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-08-14 02:42
#2

Fast frågan är väl om de där bakterierna man vill göda mumsar svål och senor. Tveksam.

Nils-Åke P
2018-08-14 19:13
#3

Zepp och Hemul 

Delar er synpunkter men det är mycket skriverier just nu om att " rött kött hjälper till att odla bakterier som ger en mild inflammation i kroppen "   som även "stimulerar" cancer. Och man blir lite konfunderad när man ramlar på sådant här (av  Anna Sparre): 

"Rött kött är svårsmält och enligt bl.a. Charlotte Erlanson-Albertsson (som har bra koll på saker som inte har med fett att göra) så kommer en del av köttet vi äter ner osmält i tjocktarmen. När det där angrips av bakterier så bildas nitrosaminer som kroppen uppfattar som främmande. Det kan leda till en immunrespons, bl.a. ­inflammationer i tarmen. Den här teorin är förenlig med studien jag skrivit om eftersom resistent stärkelse har en antiinflammatorisk verkan i tjocktarmen. "  http://4health.se/varfor-skulle-rott-kott-kunna-vara-farligt

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tjeja
2018-08-14 20:52
#17

Oj det blev visst 13 onödiga dubbletter där…😎 anmälde dem. Hoppas någon mod här kan rensa lite upprepningar i tråden? 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hemul
2018-08-14 22:42
#18

Jäkla tjat på dig idag! 😂

Vi missförstod nog syftet med din fråga. I.v.f. jag trodde att du ville äta "köttfibrer" för att göda dina tarmbakterier, men du vill alltså undvika dem?

Vet gör jag inte, men jag tror som Zeb att inälvsmat snarare är lättsmält. Blir nog inga fibrer över där inte.

F.ö. anser jag att CEA ska man inte lyssna på. Om hon är enda referensen så skulle jag inte bry mig om det där.

Nils-Åke P
2018-08-15 11:13
#19

Har inget emot de  köttfibrer som tar sig ner till tjocktarmen och matar mina bakterier (f.ö. väldigt få). Problemet är att inte bara CEA (som jag knappast tror på, mfl ) utan även en så pass seriös matskribent som Anna Sparre (se länken) håller med CEA att kött är svårsmält och därför delvis tar sig ner till tjocktarmen,som det verkar osmält! Tjocktarmen är inte inrättad för att fortsätta den sönderdelning som tunntarmen skulle klarat av!  Osmält kött i tjocktarmen  måste antingen vara en skröna alternativt resultatet ett sjukt tarmsystem! Och, det skulle vara bra med seriös källa (inte bara vad man tror - det gör jag själv!) som förklarar hur det verkligen ligger till .

hemul
2018-08-15 14:25
#20

Men Sparre lutar sig väl bara mot CEA? Hon har väl ingen egen forskning på området.

Du kan ju inte förvänta dig att folk här ska vara kapabla till mer än att "tro". Vi är inga forskare. Vi kan bara välja vem vi ska tro på och vad vi tycker låter rimligt.

Annons:
Nils-Åke P
2018-08-16 10:54
#21

Du känner säkert till den här gruppen bättre än jag gör!

Jag är ny medlem och har inte en aning om vad det är för folk i gruppen men har  aldrig inbillat mig att gruppen skulle vara forskare!! I mitt stilla sinne uteslöt jag dock inte  att det i gruppen  skulle kunna finnas folk som har utbildning och kunskaper i ämnet , kanske tom läser forskningsrapporter osv dvs som grundar sin tro på bättre vetande än mitt eget och kanske ville dela med sig av sina referenser. 

Det var detta som fick mig att i denna gruppen ställa frågan om kött verkligen tar sig ner till tjocktarmen - vilket flera hävdar.  Men jag var inte tydlig nog eller har helt fel utgångspunkt  - jag beklagar i så fall!

hemul
2018-08-16 14:21
#22

Tyvärr har vi nog inte några sådana här. Inte såna som är kompetenta nog att tolka rapporterna ivf. De flesta av oss är bara vanliga tjockisar som försöker hitta en väg ut ur eländet.

Tror det öht är väldigt svårt att få vederhäftiga svar på den här typen av frågor. Alla grupper är så färgade av vad de VILL tro. Vi här gillar ju kött och de flesta baserar sin kost till stor del på kött och animaliska produkter, så då tenderar man ju att avfärda forskning som antyder att det kanske inte är så nyttigt och ta till sig sådan som antyder motsatsen. För så är det ju. För varje studie finns en annan studie som fått ett annat resultat.

Det enda man kan vara säker på är väl att det pushas mer för studier som påvisar det som redan är den förhärskande uppfattningen.

Zepp
2018-08-16 21:15
#23

Men altså.. "rött kött" som passerar ner till tjocktarmen.. hur har hela grejen med rött kött uppkommit!
Köttet är främst rött på grund av hemjärn, en rätt essentiell del av vår kost.

Dvs den främsta bristen i världsmåttstock är brist på hemjärn.. iomed att fattiga inte har råd att äta lika mycket kött.

Och har man problem med upptaget av hemjärn så har man sannolikt problem som handlar om maldigestion/malabsorbation!

Dvs rött kött/hemjärn skall inte passera ner till tjocktarmen.. utan det är mer svårsmälta saker som där kan ha någon god nytta och gynna en god tarm-flora och -fauna.

Iallafall om man inte har några problem med magen/tunntarmen/ensymer osv så passerar bara sådant ner till tjocktarmen som vi inte har ensymer nog för att smälta och det är.. fibrer,  RS, svål, brosk och benbitar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-08-17 00:31
#24

Svål tror jag väl inte är svårsmält. Inte tillagad ivf. Är ju så mjukt. Om den inte är knaperstekt förstås. Brosk tror jag inte heller är det om det är tuggat.

Hä hä! Jag trodde en gång att jag fått nån vidrig mask i magen. När jag satt där på toa kände jag att nånting hängde ut ur baken. Fick lov att dra ut det med hjälp av toappar och det kändes lååångt in när det gled ut. Synade med fasa min fångst. Dryga deceimetern långa maskar. Såg att det inte var binnikemask och inte någon rundmask heller, tjocka och liksom kantiga. Och definitvt döda. Jag panikspolade och ångrade mig genast, nu skulle jag ju inte kunna lämna in prov på parasiten.

Höll på att samla mod till mig att ringa sjukvårdsupplysningen och fråga vart jag skulle vända mig när det slog mig. Jag hade köpt parmaskinka i bit och skivat upp den med min elektriska skärmaskin, svål och allt eftersom jag gillar svål. Det visade sig dock att den torkade svålen var som läderremmar, gick inte att tugga sönder. Glupsk som jag är kämpade jag väl på ett tag och svalde sedan svålremsorna hela.☺️

Nåt hade ivf hänt med svålen. Den hade svällt ganska betydligt.

Där kan man snacka om köttfibrer! Gapskrattar

Zepp
2018-08-18 16:28
#25

Iallafall så fick du väl ett skrovmål till de basilusker som lever utav "animaliska fibrer", dvs de kan ju då behöva uppgraderas innan de klarar att bryta ner alla grejer!

Såå.. det är av nöden att du fortsätter köpa mer parmaskinka i bit, mer kött med hela broskbitar!

Och du har gjort rätt i ett hälsoperspektiv.. tugga inte sönder varken svålen eller brosket, ät dessa med glupande aptit!

Sen så kommer vi då osökt till den delikata frågan om hur många gram svål/brosk/RS vi behöver per kilo och dag i snitt???

I fortsättningen kan du utesluta alla kommentarer som handlar om toabesök.. vi vill bara höra om alla fördelar om din nya kost!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-08-18 22:54
#26

Va? Men jag har fler intressanta berättelser om toabesök som jag tycker förtjänar en publik. 😃

Nils-Åke P
2018-08-20 15:13
#27

"Iallafall om man inte har några problem med magen/tunntarmen/ensymer osv så passerar bara sådant ner till tjocktarmen som vi inte har ensymer nog för att smälta och det är.. fibrer,  RS, svål, brosk och benbitar." Efter ytterligare lite forskning bla Martina Johansson verkar det som att  ovan är essensen! Tackar för denna input! Hur mycket fibrer (gram)  man behöver tror jag är individuellt och hur man med tiden lyckas lära upp sin tarm. Jag fick hela mikrobiomet utrensat med bla antibiotika vid 4 operationer  på tarmen 2010-12 (före LCHF-tiden!) men har sedan dess byggt upp med allt striktare LCHF och idag ganska mycket fiber - både animaliskt  och vegetabiliskt. Resultatet är idag ett bra immunsystem - är så gott som aldrig sjuk! Men hur mycket fiber man tål är individuellt - jag tar 3 msk RS (potatismjöl) varje dag (ihop med sur Kombucha) medan frugan inte klarar 1 tsk! Problemet med osmält kött i tjocktarmen verkar kunna uppstå om man inte har magsyra tillräckligt för att bryta ner proteinet till aminosyror utan det fortsätter ner i tunntarmen. Och, tunntarmen klarar inte att ta upp  dessa "köttbitar"  och då hamnar det i tjocktarmen och kan  ställa till det. Men detta alltså om man har problem med magsäcken, tex magsyran! Testade ett bra knep att kolla om man är tillräckligt sur:   2-3 krm bikarbonat utrört i 1/2 glas vatten , drick med så lite luft som möjligt -  skall ge rap inom 2-3 minuter. (Anna Sparre) Jag rapade efter 1,5 minut!

Annons:
LenaK63
2018-08-20 22:47
#28

#27 Sur Kombucha? Gör du den själv eller köper? Jag har själv gjort Kombucha i många år och känner att när den står ca 14 dagar eller mer blir den ganska sur. Det är inget problem. Man kan gott dricka den. Det jag undrar är är den bättre när den är sur?

Zepp
2018-08-20 23:59
#29

#27

Prexis.. har man problem med matsmältningen  av olika skäl så lär man få en massa problem.

Iallafall så kan vi konstatera att vi har ett biomee främst i tjocktarmen som finns där av någon anledning.. förmodligen är den anledningen positiv.. iallafall om den får hållas vid liv, så har den någon god funktion?

Iallafall så är jag lixom inte hundra på att vi är beroende utav denna för att kunna leva fullvärdiga liv, den finns där och och är en del av vår kropp, den bör lixom inte negligeras.

Utan det mer troliga alternativet är att när den inte funkar så får vi problem?

Dvs då är det nog mer sannolik att vi har andra problem?

Dvs nr 2, får vi problem med vårt biomee så beror det sannolikt på andra faktorer.

Iallafall så lär den kunna återskapas, finns litta olika åtgärder.. förutom olika tillskott av "goda bakterier", vilka man kan köpa i form av olika mejeriprodukter men sen oxå underhålla medels det mest drastiska, dvs sk riktig mat.. med olika naturliga sk fibrer.

Sådåså litta olika förslag som jag favoriserar.. jag är laktosintollerant så jag går själv mer hårt på surkål, annan kål på grund av fibrerna, en hel del grönsaker.. bönor, och alla gröna/röda vilken färg som helst på bladen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nils-Åke P
2018-08-21 08:33
#30

#28 Ja Lena jag gör den själv. Den står 14-20 dagar lite beroende på när en äldre sats tar slut. Alltid mycket sur! I första hand för att jag inte vill ha något socker kvar då jag är i ketos (strikt LCHF) och vill lägga mina kolhydrater på annat! Sedan tror jag också att den gör min mage mår bra och upprätthåller bra nivå på magsyran. Man brukar ju rekommendera äppelcidervinäger och min Kombucha är som vinäger. Jag tar den den numera med hälften vatten, på kvällen ihop med RS (potatismjöl) för att få en synbiotisk effekt och tror bra för sömnen. Vad jag förstår är den lika probiotisk som sur!

Nils-Åke P
2018-08-21 09:56
#31

#29 Min erfarenhet av mitt mikrobiom / tarmflora är 1) om jag inte har eller reducerat den (som inför mina operationer av Crohns) kan jag inte äta hur som helst, framförallt inte för mycket fiber. Och det fungerar inte med normal avföring. 2) om jag inte har den, kan jag bygga upp den genom lagom tillförsel i lagom takt mhja probiotika och kanske främst prebiotika ( som stärker de "frö" som finns kvar trots antibiotikan). Jag märker detta genom att den sakta men säkert började fungera igen. 3) När jag nu har den har jag ingen säker indikation på om jag med probiotika kan bygga ut den men däremot 100% säker på att jag bibehåller, behöver och förstärker den med hjälp av prebiotika dvs olika RS. Jag är säker därför att jag jämfört med tidigare i stort sett aldrig är sjuk typ förkyld - behöver ingen medicin eller vaccinering, har ett stabilt lågt Blodtryck osv. (har fyllt 71 :-) äter LCHF)

Margareta
2018-09-05 20:22
#32

Jag går hos en funktionsläkare. Han är noga med tarmhälsan. Först tillräckligt med saltsyra i magsäcken. Både för att döda bakterier som inte ska till tunntarmen men också för matsmältningen. Ta en tablett HCL i samband med måltid. Märker du ingen skillnad ta två nösta gång. Öka med en tills du inte stpr ut Backa då till den dos du klarade För mig som haft mycket sura uppstötningar (Omeprazolkund) var det här en utmaning. Idag bra tarmhälsa och inga uppstötningar och absolut inte Omeprazol som ger motsatt effekt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Nils-Åke P
2018-09-14 11:07
#33

#32 Tack för ditt inlägg! Jag har troligtvis inga problem med min magsyra. Testat syrahalten efter recept från 4Health: man rör ut 2-3 krm bikarbonat i ett halvt glas vatten och sväljer ner. tar tiden efter man druckit till dess man rapar. Om man gör det inom 2-3 minuter är det en indikation på att man har tillräckligt med magsyra. Min tarmhälsa funkar bra. Dricker regelbundet Kombucha och tillför fiber genom mycket grönsaker och resistent stärkelse (potatismjöl) :-)

Zepp
2018-09-29 12:57
#34

#31

Jag är framförallt glad för att du nämner både probiotika och prebiotika, separat.. dvs jag vet lixom egentligen ingeting.. men jag tror mig iallafall förstå att det är skilda grejer!

Iallafall probiotika kan man köpa från komersiella siter/diverse andra sk hälsokost siter/affärer.. det lär finnas i olika mejeriprodukter oxå?

Prebiotika kan man säkert köpa från samma källa.. men även på rätt vanliga affärer.. typ ICA, COOP, Willys.. andra ställen.. om man bara har fattat skillnaden.. om man fattat vilka livsmedel som kan ha en tendens att gynna biomeen.. främst i tjocktarmen!

Dvs jag föredrar surkål.. andra naturligt jästa matvaror som eventuellt kan tillföra någon prebiotika.

Nu råkar det vara som så att jag är laktosintollerant, så då äter jag inte så mycket mejerier alls.. inte ens om de kommer med prebiotika.. utan jag håller mig som regel till smör och ost!

Iallafall så äter jag surkål, grönsaker och bönor, jag älskar bönor.. men jag äter dem inte så mycket som probiotika utan som tillbehör till maten, den oftast animaliska högfettmaten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: