Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

LCHF och kaloriräkning

2018-08-13 19:37 #0 av: Maigrire

Hej! Jag är ny på forumet och har alldeles nyligen börjat äta lchf, så ni får ursäkta om jag ställer dumma och förvirrade frågor.
Jag trodde att en av de finfina sakerna med lchf var att man inte trodde på "points" och kalori-räknande, utan att man ställde om kroppens förbränningsmekanismer. Typ. Och därför blir denna kosthållning rätt lätt att följa, trodde jag. Inget vägande och räknande.
Ät rätt och ät dig mätt. Punkt.
Men här finner jag flera exempel på lchf-are som har absolut koll på antalet kalorier de stoppar i sig.
Vad är det som jag har missuppfattat? Räcker det inte att man ställer om till fettförbränning?

Anmäl
2018-08-13 20:22 #1 av: Nils-Åke P

Har ätit LCHF  snart 7 år och aldrig räknat kalorier! Äter mig mätt. Men mättnadskänslan kan vara olika tillförlitlig för olika individer! Om du är överviktig så försök att äta så lite kolhydrater som möjligt och ät dig mätt med hjälp av fett.  Den första tiden är det en fördel att lära sig var kolhydraterna finns och lära sig  undvika dessa (tex max 10-20g /dag). Om du inte går ner i vikt på några veckor försök hoppa  frukosten (endast  kaffe eller te) dvs ät enl. 18:6 - fasta.  Ät dig mätt när du äter men inte mer! Om du likväl inte går ner i vikt kan det kanske vara ide att göra en kaloriberäkning , något jag aldrig behövt göra! Jag kollar istället läget på vågen kanske en gång i månaden. Nu har jag sedan flera år min idealvikt men ibland väger jag för lite och lägger då på lite extra smör i chokladgrädden eller kaffet, äter lite mer med andra ord men numera aldrig på morgonen. 

Anmäl
2018-08-13 20:50 #2 av: hemul

Du har inte missuppfattat. Det är LCHF-propagandan som inte tar hänsyn till att det inte funkar så enkelt för alla. Många, kanske t.o.m. de flesta, klarar alldeles utmärkt att överäta även på LCHF. Om detta beror på avsaknad av mättnadskänsla eller något annat varierar säkert. Sen är det ju så att även om man inte överäter och känner när man är mätt lär man väl inte gå ner så himla mycket om man använder det som måttstock.

Devisen är att man "automatiskt äter mindre" på LCHF. Kan bara säga grattis till dem som funkar så. Jag gör det inte. Däremot är min erfarenhet att jag kan äta betydligt mer på low carb och ändå gå ner i vikt än jag kan på normalkost. Men det är bara min personliga erfarenhet.


Anmäl
2018-08-13 20:51 #3 av: hemul

Beträffande points och kaloriräknande så är sånt stängeligen förbjudet på LCHF. Istället räknar man kolhydrater, fettgram och ketoner. Jättestor skillnad va? Skrattar


Anmäl
2018-08-13 22:53 #4 av: LenaK63

Precis som du säger "Ät rätt och ät dig mätt" men se till att kolhydraterna är nära noll. Lägg till smör så du blir mätt. Men ta det lugnt i början. Trappa ner så du inte får så stora omställningsbesvär.  LCHF är en livsstil. Ibland blir man ifrågasatt men man får stå på sig. Vid några tillfällen har jag måst säga att jag är glutenintolerant för att inte behöva diskutera med 'ovetande' tårtbakande bekanta. Där jag bor är LCHF inte så bekant. lycka till och kom gärna med frågor. Det finns mycket kunnande på detta forum.

Anmäl
2018-08-13 22:57 #5 av: Zepp

Det är som Hemul säger.. fast hon är rätt krass för det funkar lixom inte automatiskt för henne.. inte för mig heller för övrigt!

Iallafall, tanken är att man skall äta sig mätt.. att svälta sig är oftast dödfött.

Hur som helst kalorierna finns där även på LCHF.. grejen är snarare att det leder till en annan homeostas.. som om man är lycktligt lottad gör att man äter färre kalorier.. framförallt för de som har ansenliga mängder fett lagrat i form av övervikt!

Dvs om du har dessa ansenliga mängder fett lagrade i form av övervikt så gynnas viktnedgången utav ökad Lipolys, vilket tarvar lägre insulin.

Vilket då handlar om att kalorierna hur som helst inte försvinner för att man äter en kost som man kallar vid fyra bokstäver.

Såå.. först omställningen, den tar max fyra veckor och ett gott tecken är att det känns som att man bär riddarustning samt att man har en död råtta i munnen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-08-14 01:21 #6 av: hemul

Tycker det där pratat om att kalorirräkning inte funkar är tröttsamt. Det har funkat finemang för mig. Har jag varit hungrig? Visst, lite grann ibland men inte så mycket att det varit jobbigt. Inte behöver man hålla på och tjafsa med att uppskatta sin RMR med hjälp av värdelösa tabeller o.s.v. heller.

Här kommer ett bomsäkert hemulsätt att tillämpa kaloriräkning på low carb.

1. Börja äta lowcarb, ad libitum.

2. Bry dig inte så mycket om vad vågen visar under omställningsfasen och ett tag till men notera vad den visar. Går du ner? Jättebra! Hopppa över resten.

3. Går du inte ner forsätter du äta som vanligt under en vecka till. Välj en typisk vecka då du rör dig ungefär så mycket som du brukar, lever som vanligt, inte en vecka då du är förkyld och ligger i sängen eller är på semester. Registrera noga vad du stoppar i dig. Troligtvis kommer du att finna att du äter i runda slängar lika mycket varje dag med enstaka undantag. Skiljer det mycket räkna ut medel per dag.

4A. Gick du varken ner eller upp under det fria ätandet - grattis! Du vet nu din kaloriförbrukning under de omständigheter du lever just nu, ink. motion o.s.v. Ät lite mindre, men inte för mycket mindre. Säg att du äter 2300 kcal. Prova att sikta på 2000. Går du ner? Bra. Bara att forsätta så. Går du inte ner, sikta på att ligga strax under 2000 kcal.

4B. Om du gick upp under det fria ätandet får du kanske räkna med att dra ner lite mer på intaget än om du låg stilla.

Knepet är, enligt hemullogik, att äta så mycket som möjligt men fortfarande tappa vikt. Det är bättre att vara relativt ohungrig och tappa mindre per vecka än att vara vrålhungrig och tappa ett kilo. Det senare funkar aldrig i längden. Det kan funka om man vill bli av med några kilo till sommarn, men är man rejält överviktig är det långtidsperspektiv som gäller hur man än vrider och vänder på det. För mycket späkning ökar risken för att man inte ska orka mentalt och hux flux göra en djupdykning i köttgrytorna.


Anmäl
2018-08-14 12:43 #7 av: Effie

Det blir alltid en massa olika åsikter om man tar upp det här med kaloriräkning på LCHF... Här är min:

Jag räknar inte kalorier. Jag räknar inte något - varken kolhydrater, kalorier, ketoner...whatever. Jag är för lat för det. Men jag har hållit på ett tag, så jag har en viss känsla för vad jag äter.

Jag äter två ganger om dagen; då ser jag till att ha en lagom portion protein, en massa grönsaker (av sorter som inte innehåller särskilt mycket kolhydrater) och så mycket fett jag känner för. Försöker se till att jag är lagom hungrig till nästa mål. Kan hoppa over mål ibland. Kan fasta några dagar.

Kaloriräkning är inte förbjudet på lchf. Vad jag vet är inget förbjudet. Däremot kan vissa behöva begränsa mängden mat, när allt annat prövats (färre måltider, avstå mejerier etc etc etc); men med hög fettprocent (inte så vanligt vid kaloribegränsning). Oftast - det finns de som minskar fettet, också. Man måste testa själv. Man kan räkna kalorier (och protein/kh/fett) ibland, för att få en känsla för om det är rätt. Man kan räkna jämt, om man tycker det är intressant.

Man ska få I sig den näring man behöver. Man ska inte gå hungrig, för det klarar man inte I längden.  Det handlar om att samarbeta med kroppen, inte försöka tvinga den. Till nybörjare som är hungriga fast de äter mycket brukar jag saga Ät! Det går over! (och gör det inte det efter några månader får man ta det då)

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-08-14 14:40 #8 av: Maigrire

Tack för alla svar, och ett speciellt tack Hemul för den hemuliga kaloriräkningen.
Jag tror att jag förstått poängen; alla fungerar inte likadant, och man får pröva sig fram.
Mitt största problem nu är inte fysiskt, utan psykiskt. Att begränsa kolhydraterna till ett minimum går bra, och att äta mkt protein. Men fett?
Jag får ta tre djupa andetag innan jag öser på den smarriga gräddsåsen, eller klickar kokosfett i kaffet.
Vad är det eg jag håller på med? tänker jag i mitt stilla sinne (stilla och stilla, fel ordval...:)
Men jag kämpar på och intalar mig att "fett gör mig mätt på rätt sätt". (Det är bra när ett mantra rimmar, då fastnar det i huvudet, vilket är en god sak när man slåss mot hjärnspöken.)
Omigen tack för alla svar.

Anmäl
2018-08-14 16:40 #9 av: hemul

Finns det någon form av fett du gillar? Jag menar, om du t.ex. har svårt för fett kött kanske du har lättare för såser som gräddsås eller bea? Eller vispgrädde på kaffet.

Fördelen för dig är att du kanske hör till de där som automatiskt äter mindre. Själv har jag aldrig varit förtjust i sött, men gillar riktig mat och tycker fett är supergott. Det var som att trilla ner i grytan för mig när jag började med detta. Jag fick ju äta hur mycket jag ville av det jag tycker bäst om. Inga begränsningar, nä just det. Det har inte jag heller när det gäller fett. I början florerade också tanken att ju mer fett man åt desto bättre. Jo hejsan.

Det där med min bantningsmetod. Raljerade så klart, men kritiken mot kaloriräkning innbär bl.a. att man inte kan lita på tabeller, att mycket är individuellt. Jag menar att om man kollar hur många kalorier man stoppar i sig när man är viktstabil så vet man sin förbrukning under de omständigheter man lever just då (motion, arbete o.s.v.) och har alltså en utmärkt utgångspunkt och kan strunta i tabellerna.


Anmäl
2018-08-15 08:13 #10 av: Effie

Hur tanker jag när jag tar extra fett?

Gott (kallt smör på varmt kött. Gräddsås - fast jag överdriver inte mejerier. God ost; samma sak där).

Och nyttigt (smör på grönsakerna för att ta upp vitaminerna. Bra för hjärna hjärta hyn lungorna etc, enligt någon lista om mättat fett som ska vara skriven av Mary Enig).

Kan jag, som fettvettskrämd I större delen av mitt liv, vänja mig vid att äta fett, så kan säkert du också. Hoppas vi. :-)

Och, vill jag tillägga - det där med "mer fett" handlar ofta om "större andel av kalorierna" 

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-08-15 09:13 #11 av: Justde_

Jag räknar ! Då jag vet med mig att jag överäter ! Nu 6 månader efter så slipper jag räkna men får tänka till ! Jag och min syster tycker helt olika om vad som är en normal portion ! Hon är graft överviktig och tycker handmodellen ggr 4 är normal portion . Skulle hon gå över på lchf så skulle vikten skjuta i höjden med hennes matmissbruk !

Anmäl
2018-08-15 10:28 #12 av: Maigrire

Hemul; jag tycker det låter sunt med din metod. Jag litar inte heller på alla dessa listor över allt möjligt. Det är också rätt knepigt att räkna ut antalet kalorier när man tar en skvätt grädde här och ngn klick smör där...och hur många kalorier exempelvis bacon och köttfärs innehåller före och efter stekning.
Och hur mycket man rör sig har en enorm betydelse.
Jag gillar inte heller sött. Har aldrig dräglat över godis och bakverk. Tvärtom faktiskt. Min fälla har varit mackor och pasta i alla former.
Ska lära mig göra goda såser - vilket jag aldrig kunnat eftersom jag undvikit dem i hela mitt liv.

Anmäl
2018-08-15 10:33 #13 av: Maigrire

Effie; smör på grönsakerna låter som en god  idé i dubbel bemärkelse.

Justde; Om din syster börjar äta lchf kanske hon blir mättare fortare?  Glad





Anmäl
2018-08-15 14:30 #14 av: hemul

#12 Räkna kalorier tycker jag inte är så svårt faktiskt, inte om man lagar maten själv och lever ensam som jag gör. Väger det mesta rått. Sen har jag upptäckt att SLVs värden för tillagat kött helt enkelt är framräknade med en faktor 1.34 (kolla får du se!), så det fuskar jag också till det med för tillagat kött.


Anmäl
2018-08-17 10:47 #15 av: Justde_

#13 mycket möjligt ! Men hon vill inte ! Men dom med matmissbruk stoppar inte vid mättnad ! Precis som jag , jag kan äta tills jag spyr ! Så jag får vara väldigt noga och verkligen känna efter

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.