Annons:
Etikettövrigt
Läst 11082 ggr
Lotofs
2018-07-28 09:06

16:8

Tänkte prova 16:8 -fastan ett tag och se hur det funkar. Ungefär 5 timmar efter sista måltiden, innan läggdags kommer jag ta 1 dl kefir till potatismjölet. Har det nån betydelse i sammanhanget ?

Annons:
hemul
2018-07-28 15:04
#1

Det borde det väl rimligtvis ha.

Lotofs
2018-07-28 15:40
#2

Då blir det inge försök heller 😂.

Sindri
2018-07-28 21:52
#3

Varför måste du ta kefir till potatismjölet? Och måste du verkligen ta det så sent?

Lotofs
2018-07-29 01:05
#4

Får inte i mej mjölet annars. Sover bäst om jag tar det precis innan jag lägger mej.

hemul
2018-07-29 02:04
#5

Men det är väl inte sömnmedel. Eller blir du dålig i magen x timmar efter att du tagit det?

Lotofs
2018-07-29 02:35
#6

Nej blir inte dålig. Men tro mej, jag sover mycket bättre sen jag började ta detta på kvällen. Jag har grava sömnproblem. Jag måste äta frukost, blir illamående annars så kan inte senarelägga fastan. Men kan kvitta med 16:8, hade egentligen bara tänkt testa.

Annons:
hemul
2018-07-29 15:39
#7

OK. Antar att du provat att bara slamma upp det i vatten? Jag tycker inte alls det smakade obehagligt när jag testade med potatismjöl. Nästan att det var gott. Smakade som det gamla skollimmet luktade. 😃

Lotofs
2018-07-30 07:10
#8

Kan iofs försöka igen få i mej med vatten. 😝 Lär inte dö av det 😂 Så potatismjölet "stör" inte fastan då, bara kefiren?

hemul
2018-08-01 04:03
#9

Nä, eftersom de passerar magen osmält så antar jag att potatismjöl inte bryter fastan. Fast det är klart, i slutändan (ha-ha!) får man ju energi från det när bakterierna gjort sitt, men det tar nog en stund, hur lång vete sjutton.

Lotofs
2018-08-01 04:41
#10

Okej okej 😂 Har testat med vatten igen och jag dog inte 😎. Lite svårare med fastan dock, har ett enormt sug. Tack för svar hemul!

hemul
2018-08-01 07:29
#11

Duktigt att klara fasta öht tycker jag. Jag vågar inte ens testa. Har svårt ofta svårta att somna (problem med dygnsrytmen egentligen) och att somna hungrig, det går bara inte.

Lotofs
2018-08-01 12:20
#12

Ja, det är jobbigt. Inte säkert jag kommer klara heller. Inte riktigt lyckats gå ner vad jag behöver. Har en mullemullemage kvar, skulle tippa 5-6 kilo att ta. Inte lätt dock när man är 60. Men okej, brukar tänka att är man så gammal kan man väl få slippa tänka på figuren 😂. Och drn är rätt mjuk o go den dåär magen, hehe. Gott sitta älta den…

hemul
2018-08-01 20:29
#13

Har tyvärr mer än så kvar jag. Jag är nog mest desillusionerad, därför jag inte tar tag i det. Hade gått ner över 50 kilo och att bli någotsånär normalviktig kändes inte helt onåbart längre. Så gick jag och bröt armen för ett par år sedan. Fick inte cykla och kunde inte kompensera med promenader, dels för att jag har svårt att gå längre sträckor och dels för att jag cyklade mycket, så det hade varit i stort sätt omöjligt ändå. De klantade sig och glömde bort mig och mitt gips så armbågen var i princip helt stel när gipset väl kom av plus att båda axlarna stelnade. Dagarna bestod bara av tråkiga och delvis smärtsamma övningar under ett år. Längre egentligen, men inte lika intensivt. Lika hungrig var jag. Resultat: upp 12 kg.

Sen har jag bara låtit det gå. Har inte ork att börja om, antar jag. Dumt, men det finns väl nån gräns. Jag tillhör inte de lyckligt lottade som "automatiskt äter mindre" på LC, så jag måste späka mig lite också och det funkar dåligt om man inte har en positiv inställning och vilja och det är väl det jag har tappat.

Annons:
Lotofs
2018-08-02 05:27
#14

Hemul, jag skrev ett långt inlägg och lyckades klicka bort det, typiskt! Men jag känner igen mej i det du skriver om än annorlunda händelser. Skador och inflammationer, övningar (som man helst gärna glömmer) bristen på ork, motivationen som försvinner, hungern, vikten (från 91 till 65 och nu 71). Och så sjukvården som inte fungerar…. Ändå finns det en gnista där inne, trots allt….

hemul
2018-08-02 07:33
#15

Skönt att inte vara ensam. 🙂

Vi är i samma ålder också. Du är ju nästan smal, men jag har rätt mycket kvar. Drivkraften har varit att kunna göra saker jag gjorde innan tjockisheten satt stopp. Nu kan jag inte låta bli att tänka på att åldern kanske sätter P innan jag hinner dit liksom eller att det ivf inte blir så många jätteaktiva år. Deprimerande. 😮

Lotofs
2018-08-02 13:29
#16

Usch ja, inga roliga tankar 😢. Själv kan jag inte göra så mycket heller då jag har en liten 90-årig mamma att ta hand om också. Jo, jag har en bror som inte gjort/gör ett skit varken för henne eller mej och nu har han dessutom flyttat till frankrike, så… Han lever sitt liv, han. 😀

hemul
2018-08-02 16:19
#17

Måste kännas trist, att han lämpar över allt ansvar på dig.

Lotofs
2018-08-03 06:33
#18

Kan man gott säga. Längesen jag hade semester nu. Men men….

hemul
2018-08-04 20:00
#19

Går det inte att snacka med honom? Själklart blir det du som får ta det mesta eftersom du bor kvar, men skulle inte mamma må gått av en Frankrikesemester då och då? 😉Eller är hon för skral för att resa?

hemul
2018-08-05 09:21
#20

Må GOTT. Jösses så man skriver ibland. Varför gör man skrivfel på datorn som man aldrig skulle göra om man skrev för hand? För att man skriver fortare kanske.

Annons:
Lotofs
2018-08-06 09:32
#21

Hi hi, ja så är det nog. För att inte tala om när man råkat få igång autokorrektur 😅 Prata med min bror? Pratar mycket hellre med en vägg för då får man inga dumma svar eller löften som aldrig infrias 😂. Nej, nån frankrikeresa för hennes del blir det inte, hon är för trött och eländig för det. Hemul, du har ju också sömnproblem, har du testat resistent stärkelse? Såg ett program nyligen på nätet av och med Mosley, tror jag det var. Han testade och sov också bättre på det. Själv fick jag ett tips om det för ett tag sen på annan sajt. Det funkar faktiskt bättre för mej att sova när jag tagit det.

Lotofs
2018-08-06 12:23
#22

Här är länk om du är intresserad. Det är i slutet av programmet Mosley testar rs. https://www.svtplay.se/video/18602110/sanningen-om-somn

Maigrire
2018-08-06 17:13
#23

Det finns en dokumentär på SVTPlay som heter "Sanningen om sömn", där man testar olika metoder för att sova bättre.
Den som sov bäst i experimentet var den som drack ett litet glas med prefiber, upprört i vatten, så jag beställde en burk från nätet med det fantasifulla och upplysande namnet SB3.😕
Pulvret är inpackat i små portionspåsar.
Det smakar ungefär som en C-vitamin brustablett (om du tagit en sådan någon gång, så vet du) - och när man läser innehållsdeklarationen så verkar det mest bestå av just C-vitamin, men också en del kostfibrer.
Och det funkar!
Det kanske är en placebo-effekt men jag sover mycket bättre.
Ett tips om du har svårt att få ner potatismjölet (som dock är MYCKET billigare..)

hemul
2018-08-06 18:05
#24

#21 Jag försökte för länge sedan, då när det var nytt och alla skulle prova. Men jag blev så dålig i magen att jag la ner det. Men faktum är att den här tråden fått mig att försöka igen - jätteförsiktigt. Jag har sedan 1 augusti intagit 1 kryddmått(!) potatismjöl per dag. Först blev det som tidigare (då jag tog betydligt mer men inte full dos). Inte diarré, men får gå på toa typ 4-5 ggr. och det kör på i magen när det är dags. Men nu börjar det kännas nästan normalt.

Betyder det att jag har helt uppfuckad tarmflora eller? Att jag reageras på så ynkliga mängder alltså. Ska kanske nämna att jag inte alls har känslig mage annars. Rotfrukter och lök i stora mängder (stekt som rå) bekommer mig inte alls.Inte heller att äta förbjudna och ovana ting som vetebröd, som många av oss reagerar på.

Ja, nån slags sömnproblem har jag väl. Men jag har inte svårt att somna bara jag är trött och jag sover som en gris. Det är dygnsrytmen som inte funkar. Ett dygn med några fler timmar skulle nog passa mig fint. Har faktiskt levt så under någon vecka en gång och det var fantastiskt! Och jag har svårt att vakna iom att jag sover så hårt och inga tider att passa, så jag misslyckas hela tiden med mina försök att gå upp samma tid varje dag. Och så somnar jag senare på kvällen och går upp senare nästa dag och så snurrar det på.

Lotofs
2018-08-07 06:56
#25

#23 Ja just, det var det programmet jag såg och länkade till! Mosley hade en klar förbättring på sömnen. Nu sa man bara prebiotika, annars är det väl reklam antar jag. Men det var en avlång liten påse han öppnade, kanske var det SB3? Tack för tipset, Maigrire, ska prova tillsätta askorbinsyra också, blir kanske ännu bättre med sömnen då 👌. Nån gång kommer jag nog testa SB3 också. Hur stor blev din förändring med sömnen? Tog en msk igår kväll. Somnade efter en ca timme, brukar annars ta minst två. Vaknade sådär tre timmar senare, brukar annars vara två. Vände och vred på mej en halvtimme innan jag gick upp och tog ytterligare en tsk för att testa om det skulle hjälpa. Och, minnsann! Istället för att ligga vaken flera timmar, somnade jag efter en halvtimme igen. #24 Reagerade också på mjölet till att börja med, men vet inte varför riktigt. En vanesak, man får öka på så sakteliga. Min mage har blivit känsligare ju mer skit jag uteslutit, verkar det som. Verkar inte helt fel med potatismjöl för måendet. När man söker på nätet hittar man några bloggar där personerna fått mycket positiva resultat. Så lycka till, hemul! "Sover som en gris". Gud, va avundsjuk jag blir 😀

hemul
2018-08-07 16:57
#26

Förstår det. De är nog ännu jobbigare att inte kunna sova länge i sträck än att hålla på och vrida och vända på dygnet som jag. Nu har jag gått upp 02 två dagar på raken. Det är så det blir. När det går så överstyr att jag somnar på fm och vaknar på kvällen, då är det bara att stanna uppe och gå och lägga sig tidigt nästa kväll. Åt andra hållet är det helt omöjligt att vrida det rätt.

Lotofs
2018-08-08 06:47
#27

Oj, va jobbigt! Då går det sociala livet åt pipan också. Sover när andra är vakna och tvärtom. Inget ovanligt att jag är uppe på nätterna när jag inte orkar ligga och vrida. Går ändå alltid och lägger mej samma tid. Har larm men jag är uppe, ibland långt, innan det ringer. Så som du beskriver ditt problem så associerar jag till sömnsjukan, att det bara kommer på och du måste sova?

Annons:
hemul
2018-08-08 09:29
#28

Nä, det är åt andra hållet. Sover väl en 8-9 timmar, men är inte alls trött efter 15-16 timmar, så jag somnar senare än jag borde för att kunna gå upp samma tid nästa dag. Så förskjuts det hela tiden framåt.

Har alltid haft tendensen, men när jag jobbade piskades man ju upp. Även om jag försov mig nästan varje morgon så panikvaknade jag på nåt sätt i tid för att hinna till jobbet även om det blev dödsstress. När jag inte har den påtryckningen går det överstyr. Även om jag skulle vakna av klockan är jag så groggy så jag skiter i mina föresatser och slår av den. Minns det för det mesta inte ens när jag väl vaknar.

Men jag lider ivf inte av sömnbrist som du måste göra. Bara att det ställer till det om man har tidiga tider att passa. Större renoveringar ska genomföras i huset där jag bor snart. Vi ska antagligen bo kvar i lägenheterna. Jag fasar. Hantverkare som kan storma in vid 7 under flera månader och kan släppa in sig själva om jag inte vaknar. Rena skräcken.

Lotofs
2018-08-08 10:59
#29

Okej, då fattar jag! Ja du det där med hantverkare som ska in ja. Då blir det inte nådigt för dej 😀. För många år sen bodde jag i lund och jobbade på sjukhuset. Då hade man sovmorgon nån dag mitt i veckan. Det var nåt med fasad och fönster som skulle bytas, så man satte upp ställningar på utsidan. Jag hade inga persienner i sovrummet. Det var inte så kul när gubbarna gick utanför o glodde in. Täcket över huvudet i ett försök att få sova vara liiite till, och sen rusa ut ur rummet och hoppas att de inte såg nakna mej 😂.

hemul
2018-08-08 13:49
#30

Ha ha! Det med byggställningar utanför har jag redan genomlevt. Höll på att göra bort mig många gånger, för jag har normalt absolut noll insyn. Så svårt att lära om och ta på sig morgonrock! Men nu ska de vara inne och böka, så ännu värre.

Idag vaknade jag 7. Så jag förutspår att inom inte allt för många dagar kommer det att vara upp och ner igen. Hade jag fortsatt att gå upp görtidigt hade jag klarat att hålla det ett tag. Det är detta normala som är helt omöjligt.

Lotofs
2018-08-09 05:17
#31

Vi hoppas på det bästa, håller två tummar! Men va många minnen det började dyka upp hos mej, både kuliga och genanta! 😂

Maigrire
2018-08-11 10:17
#32

#25 Jag somnar lättare, sover djupare och några timmar längre.
Förut vaknade jag halvtre, numera vaknar jag halvfem, och kan ibland somna om och sova en timme till.
Men jag utesluter inte placebo, och jag tar inte ut några vinster i förskott. Men än så länge funkar SB3 bra, även om den nog mest innehåller C-vitamin…

hemul
2018-08-11 12:33
#33

Hoppas inte jag får den effekten, då går det ju käpprätt åt h-e! 😂

Men bra för dig, så klart. Jag har inte haft problem med mitt ynka intag av 1 krm potatismjöl på ett tag, så igår tog jag mod till mig och tog 2 krm. Märker ingenting. Men jag fotsätter nog så några dagar innan jag öker igen. Tydligen funkade det att börja med pyttelite. Förra gången tror jag jag tog 1 tsk.

Lotofs
2018-08-12 06:16
#34

#32 Placebo eller ej, visst är det skönt att kunna sova bättre! Jag är verkligen, fortfarande, inte bortskämd när det gäller sömnen så jag är tacksam för det lilla. Vi får hålla tummarna att den positiva utvecklingen fortsätter 😀 #33 Hemul, tänk om det vore så att du istället får ordning och reda med sömnen 😉. Började också med en tsk. Fick problem med magen men fortsatte. Släppte så småningom. Tar bara på kvällen men, inspirerad av dej, ska nog ta morgon och middag också 😀 Tråden borde få nytt namn. 16:8, RS, sömnen och lite annat 😂

Annons:
hemul
2018-08-12 09:57
#35

Inte är det inspirerad av mig inte. Jag tar också bara på kvällen. 😛

Lotofs
2018-08-12 11:10
#36

Asså! 😂

hemul
2018-08-15 15:25
#37

Är uppe i 2 krm nu. Reagaerade bara lite på ökningen.

Nåt jag märker är att jag fått mjukare och mindre torr hud. Är det en vanlig effekt? Märkte det även vid mitt förra försök, men då tänkte jag att det kunde ju vara en slump.

Lotofs
2018-08-15 15:45
#38

Ingen aning! Men inte illa om det är så. 😀

hemul
2018-08-15 17:11
#39

Vore toppen! Har problem fr.a. med händer o fötter. Huden spicker på händerna på vintern. Brukar ju var över knogarna o så, men i vintras var det konstigt och jag fick sprickor i handlflatan, mellen trampdynorna mot handloven. Blev ju bättre när sommarn kom, men spåren försvann inte helt. Nu syns det inte längre.

Märker också att hudenpå händerna är fetare. Vattnet rinner av så där som när man nyss smort in sig när jag tvättar händerna.

Så är detta det enda som blir bättre är det ändå värt lite magproblem. Bara de går över. Ropade nog hej för tidigt. När jag skrivit att det gick bra blev det strax två toabesök fast jag redan gjort mina bestyr i morse. Backar nog till 1½ kryddmått ikväll för det gick bra. Har ingen brådska.

Lotofs
2018-08-16 05:50
#40

Bara att säga grattis! Tänk att det där vita mjölet som inte är så gott att sätta i sej kan ha så positiva egenskaper. Nu kör vi (lugnt)! 👍

hemul
2018-08-16 15:00
#41

Men jag tycker det är märkligt att magen reagerar på så små mängder. Har ju hållt på och mesat med 1 krm i två veckor drygt nu.

Hur mycket tar du och hur lång tid tog det innan magen accepterade det?

Annons:
Lotofs
2018-08-16 15:41
#42

Tar en msk på kvällen och ett krm morgon och kväll nu. Tog nog några veckor för att komma upp i den där matskeden, ökade på rätt snabbt. Kan fortfarande ibland känna av att det blir för mycket, men räknar med att magen snart vänjer sej.

hemul
2018-09-12 18:09
#43

Tror det har rättat till sig för mig. Har fortfarande inte ökat potatismjölet nämnvärt, men jag har bytt magnesium. Magen har varit lite fram och tillbaks länge och jag har misstänkt att magnesiumpulvret jag köpte var bluff, inte var citrat utan billigare oxid. Efter en vecka på annat magnesium börjar jag göra riktiga korvar igen, om uttrycket tillåts.

Om jag har rätt om pulvret kanske det blev för mycket med både det och potatismjöl. Ligger lågt ett tag till innan jag ökar för att se om det normaliserar sig helt på den här nivån först. Fick ju problem av potatismjöl när jag testade för flera år sedan också, så jag bör nog ta det lugnt.

Lotofs
2018-09-12 20:05
#44

Okej! Vilket märke magnesium är det, så man inte köper det? Glömmer potatismjölet på dan så blir bara på kvällen fortfarande (med vatten 😀). Däremot går 16:8 finfint numera.

hemul
2018-09-13 00:46
#45

Blev rekommenderad det här, faktiskt. Kan ju inte svära att det är som jag tror. Men det är pulver och det smakar inte det minsta syrligt. Iofs löser det inte upp sig, men inte ens om man tuggar på kornen smakar de syrligt.

https://www.myprotein.se/kosttillskott/magnesiumcitrat/10530171.html

Grattis till att klara fastan! Törs inte ens försöka, jag. 🤫

Lotofs
2018-09-13 06:01
#46

Tack, vi får se hur länge det håller 😀 Köper en del olika magnesium som jag tar över dagen, klorid, citrat, kelat och glycinat. Magnesiumtaurat lär vara bra men jag tar enbart taurat i pulverform.

hemul
2018-09-18 19:38
#47

Glömde säga att mina händer fortfarande är mjuka och fina. Då är det ändå rätt kallt på kvällar och nätter nu och jag har både gått och cyklat utan handskar, något som direkt brukar göra händerna nariga. Helt otroligt känns det! Kommer helt klart att fortsätta av den här anledningen även om jag inte märker andra effekter.

Är väldigt nyfiken om någon anna fått minskade hudproblem. Tyrr hy är ju vanligt.

hemul
2018-09-19 08:41
#48

Fast nu har jag ansatts av tvivel. Kom helt plötsligt ihåg ett experiment från kemin i skolan. Man rör ut lite potatismjöl i vatten. Sedan tillsätter man ett droppe jod. Vätskan färgas starkt blå. Jod är en reagens på stärkelse. Steg två är att man spottar i bägaren och rör om. Vätskan avfärgas eftersom amylasen i saliven bryter ner stärkelsen. För att vara säker gjorde jag experimentet på diskbänken. Jodå, den blå färgen bleknar bort när man spottat.

Så hur är då stärkelsen resistent om den bryts ner av amylas?

Mycket förvirrad nu. 🤔

Annons:
Effie
2018-09-19 10:39
#49

#47 Vet inte vad du tanker på här som kan göra hyn battre…(16:8? potatismjöl?)  Själv fick jag battre hy av LCHF, och fasta (längre än 16:8; flera dagar alltså) ger mig torra hander.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
2018-09-19 18:51
#50

Potatismjöl.

subcalva
2018-09-22 08:03
#51

De bakterier som bryter ner RS skapar butyrat, dvs smörsyra, så det är kanske det som gör huden mjukare. Jag har inte tänkt så mycket på det, då jag själv är mer fokuserad på att sömnen ska bli bättre, men mina hälar är mycket finare nuförtiden och jag använder faktiskt inte lika mycket handkräm om vintrarna.

subcalva
2018-09-22 08:34
#52

Och får jag förresten tipsa om tråden jag startade för länge sen som innehåller rätt mycket bra läslänkar om Resistent stärkelse

Låååånga tråden om Resistent Stärkelse

hemul
2018-09-22 19:28
#53

Tänkte också på smörsyran. Det märkliga är att allting tycks ha olika effekt på olika individer. Märker ingen som helst skillnad på sömnen. Kanske när jag kommer upp i dina doser. 😉

Lotofs
2018-09-25 07:00
#54

#52 Tack för tipset, finns lite att läsa där 😀

hemul
2018-09-25 13:20
#55

Fast jag måste säga att det hela känns ganska onaturligt. Vore kanske rimligare att äta vegetabilier som innehåller resistent stärkelse. Men jag har svårt att förstå vad man skulle äta för att komma upp i de mängder som motsvarar flera matskedar potatismjöl. Vad åt Grok?

Annons:
subcalva
2018-09-25 19:02
#56

Vi vet inte vad Grok åt men det är osannolikt att han åt smör, kokosfett a la bulletproof coffee eller ens entrecote med Lomanders beasås. 

Det är klart att potatismjöl kanske inte naturligt ingått i nån slags diet på jorden men det har ju inga andra kosttillskott gjort heller och det är ett sätt se på det. Det är jättesvårt att äta tillräckligt med fibrer med dagens råvaror så jag tar det som ett tillskott precis som jag tar magnesium för får kramp annars. 

Och egentligen tycker jag potatismjöl är en rätt naturlig produkt. Det är minimalt processat och innehåller bara en ingrediens på innehållsförteckningen.  Ett  ursprungligt sätt at ta hand om potatis i Anderna är att släpa upp skörden på berget och lägga ut den på marken, stampa på den så den krossas och sen lämna den där så den fryser. Då har man fått en produkt som ger familjen mat ett helt år. Fast det skulle nog de flesta här i Sverige tycka är ett märkligt sätt att äta potatis. Man vill ju gärna fortsätta som man är vad vid. 😉

P.S. Och förresten är det ju bönor som gäller nu! 😃

hemul
2018-09-25 23:50
#57

Men jag menar allvar. Vad kan Grok rimligtvis ha ätit som innehöll så himla myckte resistent stärkelse. Han åt varken bönor eller kall potatis. En hel del rötter säkerligen, men för att komma upp i potatismjölmängder måste han ha ätit stora lass.

P.S. Jag äter ingenting av det du räknade upp utom entrecôte och smör. så jag måste vara på rätt väg då.😃

mafmaria
2018-09-26 08:52
#58

Vad spännande det är att läsa trådar från början och se hur de förändras! 🙂

Har du kvar din mullemullemage och 5kg från i fjol, Lotofs? Min sitter som berget trots viktstabil i flera år på 61kg. Resten av mig har blivit slankare men inte magen. Nu tror jag mig förstå varför - stresshormoner. Kom att tänka på det när jag läste om din mamma och din bror. Kanske ett intressant spår för dig med?

Lotofs
2018-09-27 08:29
#59

#58 Japp, mullemulle är kvar liksom stress 😀. Sömnen bättre så hoppas på det bättre så småningom. Allt hänger nog ihop på nåt sätt, som du skriver, mafmaria. Tio kilo till att nå din vikt, känns omöjligt för mej. Så Grattis till din vikt, kanske ger sej magen med tiden?! Har även du (som en del av oss andra här) gått ned med lchf?

mafmaria
2018-09-27 20:06
#60

Jo, jag har LCHF att tacka för viktnedgång och viktstabilitet. Inte alla 22kg, men de sista 10-12 i alla fall sedan jag lade om till LCHF för 8år sen. Ingen lätt resa på något sätt men efter alla fall har jag ändå lyckats resa mig och börja om varje gång. Aldrig gett upp, liksom… Fast figuren började forma om sig och bli slankare först när jag lade om träningen för 2år sen enligt det som kallas MAF (var Zepp som döpte mig till mafmaria 🙂) men magen har det inte rått på så jag har letat orsaker. Nu är jag inne på kortisol och andra stressubstanser som styr fettinlagring mot de inre organen.

hemul
2018-09-27 23:38
#61

Hur gammal är du? Det är ju nästan regel att kvinnor får putmage efter klimakteriet, även de som alltid varit smala. Men då är det ju inte fläsk utanpå, utan något som blir förslappat och inte längre håller in.

Margareta
2018-09-29 09:40
#62

Jag har nyligen fått veta att jag har diastas sen tre grav. Det påverkar magen så att den putar

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
mafmaria
2018-09-29 11:34
#63

För min del så har magen alltid funnits där, ända sen barndomen. Hade visserligen lite övervikt men inte så farligt av gamla bilder att döma. Stressad har jag nog alltid haft lätt att bli. Jag kände mig rätt nöjd att jag gick ner innan klimakteriet (inte riktigt där än, räknas ff till förklimakteriet) men trots omformning av kroppen sedan jag lade om träningen så släpper den inte.

hemul
2018-10-11 08:32
#64

För att fortsätta på sidospåret, nu är jag upp i en msk potatismjöl sen några dagar. 😎

Jäkla fuskmagnesium. Måste ju ha varit det. Har slängt det jag hade kvar.

Lotofs
2018-10-14 08:06
#65

Märker du av nån positiv effekt än, hemul?

hemul
2018-10-14 08:58
#66

Inte mer än det med hyn. Vet inte riktigt vad man ska märka, om jag ska vara ärlig.

Innan hade jag ett pulver från NowFoods som inte heller löste upp sig och inte heller smakade syrligt. Hade kvar en stor burk av det också. Den rök den med. För jag har haft lite konstig mage ganska länge och det var nog det jag åt när jag testade potatismjöl första gånge.

Nu är ju NowFoods ett stort företag och det vore märkligt om de skulle fuska med innehållet, men jag ville inte fuska och pulvret var jobbigt att ta hur som helst så…

hemul
2018-10-14 09:46
#67

Jo, magen funkar ju bra också. Men om potatismjölet har nån del i det eller om det bara beror på att jag slutat med det dåliga magnesumet kan jag ju inte veta.

Möjligtvis känner jag mig mättare sedan jag kom upp i 1 msk och har ätit lite mindre. Har dock haft rakt motsatt effekt på vikten mot förväntat. Men det kan också vara en tillfällighet.

Vad har andra märkt för effekter? Bättre sömn har jag hört om, men där märker jag ingen skillnad.

fiskenihavet
2018-10-14 11:49
#68

Tror nr 48 skrev om undran över hur resistent potatismjölet eg är (m jod och spott testet). Det har jag oxå tänkt på. Jag påverkas lätt av kolhydrater och har märkt blodsockersvängningar när jag drack pulvret. Läkaren säger oxå att det inte är så resistent som man tror. En stor del påverkar blodsockret, en del skal (tror hon) gå till bakterierna. %-uellt är det kanske individuellt iom att vi reagerar olika på olika livsmedel. Så att det är helt "safe" å dricka, dvs att blodsockret inte höjs, tror jag inte på. Lite dumt för jag tror att jag sov bättre på pm, och så vill jag ju ge krubb till bakterierna.

hemul
2018-10-14 23:05
#69

Intressant. Undrar vad som skiljer? Många notoriska blodsocker- och ketonmätare har ju inte märkt någon skillnad. Men jag har för mig att jag läst om åtminstone en person förut som gjort det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: