Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2727 ggr
Lannelia
2018-07-23 07:20

Strikt cold turkey vid ev sködlkörtelnedsättning?

Hej lchf:are! Körde på lchfkost ett tag 2010-2013, funkade bra ett tag men fick problem med sömnen på nåt sätt och bestämde mig för att återgå till ”vanlig” svenssonkost. Jättejobbigt och jättedumt kan jag tycka såhär i efterhand… Dagsläget är iaf såhär: efter en abort/missfall väldigt långt gången så har jag fått stora problem med psykiskt och fysiskt mående. Depression och ångestproblematik. Den fysiska biten innebär dimmig syn, frusen som fan, dvs mina fingrar och tår domnar så fort de är under +20 grader, är jag stilla och beroende på vad jag äter så upplever jag tryck och olustkänsla i halsen, extrem förstoppning osv. Tror jag har fått problem med underproduktion av sköldkörtelhormon. Läkare ska ha har kollat ämnesomsättning i och med andra tester men påstår att de visar inget. Alkohol tål jag inte längre öht då blir det jättepirr i halsen och min ämnesomsättning blir riktigt på noll. Socker och frukt gör mig extremt yr, och bröd och pasta gör att magen känns som den ska explodera. Så nu har jag fått nog, vill tillbaka till keto/lchf omedelbart. Men ärligt minns jag inte hur jag åt sån kost tidigare, ska googla lite recept osv, kommer att börja redan idag. Skulle ni säga att cold turkey är bättre än gradvis ändring? Har mått så extremt dåligt senaste tiden och vill bara känna lugnet som jag vet lchf ger samt få reglerad kroppstemp igen. Fruktansvärt både sommar (extremvärme) och vinter.. :( Behövde mest bara skriva av mig tror jag har som inte sett lr känt något hopp på länge om hur jag ska må bättre men tycker mig se ljusglimt just nu i detta<3 hoppas av hela mitt hjärta att omställningen går relativt fort. Har någon några tröstande lr uppuntrande ord/tips så är ALLT välkommet!! Uppskattar allt stöd jag kan få just nu!🙏 Kram på er<3


~♥~

Healing yourself is connected with healing others ~ Yoko Ono

You are exactly where you need to be. Just breathe 

Annons:
Lannelia
2018-07-23 07:22
#1

Ser ut som hela inlägget inte kom med. Skrev även att alla tips/råd/tröstande ord uppskattas otroligt mycket! Behöver allt stöd jag kan få just nu<3


~♥~

Healing yourself is connected with healing others ~ Yoko Ono

You are exactly where you need to be. Just breathe 

Mooniq
2018-07-23 07:50
#2

Jag har läst på om jodbrist och selenbrist - jag äter ingen fisk/skaldjur och av nån konstig anledning har jag sällan/aldrig valt salt m tillsatt jod- vet inte varför. jag började läsa och granskade min kost och bestämde mig för att ta jodtillskott. OM du äter fisk och skaldjur så ät hellre mer sånt, men jag valde tillskott av både jod och selen eftersom de samarbetar i kroppen. Det är farligt att överdosera jod, därför bör även du läsa på innan.  jag tar 1 droppe varannan dag. 

https://www.greatlife.se/jod-iosoljod

Sen äter jag tillskott av MSM - organsiskt svavel - som finns i allt levande som kött, fisk, fågel grönsaker etc men som förstörs vid tillagning. Det hjälper upp cirkulationen och kan göra dig även lite piggare. MSM och c-vitamin och D-vitamin samarbetar i kroppen. 

https://www.bodystore.com/catalogsearch/result/?q=msm&gclid=CjwKCAjw1tDaBRAMEiwA0rYbSErBRtMXI0z_d0qeT4AtedBkjMv9szAfb_bOJyu7mj4sBAsz0zGuKRoCFJ8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPPs0LzCtNwCFYuNsgodGx4Mrg

OM du har förstoppning så kan kallpressat kokosfett hjälpa  mage/tarmar.   https://www.bodystore.com/catalogsearch/result/?q=kokos

OM du ska lägga om kosten på studs eller om du ska fasa in den beror lite på dig själv och din karaktär. Klipper du kolhydraterna rakt av så kan du ha 1-2 veckor med sjuk-känsla i kroppen, yrsel och rejäl huvudvärk. OM du fasar ut så kan du slippa de övergångsbesvären. 

Hoppas du snart mår bättre och att både kropp o själ mår bättre.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2018-07-23 09:00
#3

Omställningsbesvären kan vara betydligt längre än ett par veckor. Hur som är det en stor påfrestning på kroppen, något du antagligen inte behöver mer av just nu. Så ta det pö om pö. Det skulle jag själv ha gjort om jag vetat bättre när jag började.

Om det vore jag skulle jag börja med att ta bort det värsta. Om du äter godis och kaffebröd och dricker läsk o.s.v., sluta med det först. Sen tar du bort annat socker och spannmål. Det är mycket möjligt att det räcker med det och att du kan behålla rotfrukter och frukt i måttliga mängder. Men det valet får du göra när du kommer dit.

Sindri
2018-07-25 21:56
#4

Det där med prover och ämnesomsättning……

De där referensvärdena litar jag inte speciellt mycket på. Vem har sagt att alla mår bra för att de ligger på någon sorts genomsnitt? Vet många som bråkat länge med vården om detta, några har berättat hur de till slut fått diagnos bara på symptomen av välinformerade läkare. Sök fler läkare. Bra sida att läsa på

https://hypotyreos.info/

En viktig orsak till att mycket blir fel i kroppens balans är tarmfloran. Läs på om de senaste rönen. 

Jag tycker också som hemul att du skall ta det lugnt, din kropp verkar stressad, låt den komma i balans och i lugn takt. Jag tror också på att träna lite avslappning, kanske också massage, för att lugna ned kroppen lite. Som sagt börja med de värsta bovarna, socker och spannmål, försök sedan hitta en bar probiotika/prebiotika för att gynna de goda och nyttiga tarmbakterierna.

Du kommer att greja det här. 👍

Upp till toppen
Annons: