Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsa

Ni som äter mer sällan på LCHF...

2018-07-18 14:52 #0 av: fiskenihavet

Ni som äter 1-2 gr om dagen, hur får ni i er tillräckligt med kalorier? Her skrives det ofta om de som äter färre måltider på LCHF, och minskad hunger. Då måste det ju bli ganska lite kalorier pr dygn?

Anmäl
2018-07-18 15:57 #1 av: Lia

Jag äter 700 kcal kl 12 och 700 kcal kl 19. Det fungerar utmärkt.

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2018-07-18 18:45 #2 av: Siggebus

Jag äter enbart lite till lunch - är inte speciellt hungrig då så....

Sen efter jobbet vid 16-17 tiden blir det en rejäl tallrik med mat. Jag räknar inte kalorier egentligen men har gjort det i början för att se för skojs skull.

Kom upp i ca 1800 kalorier.

Räknar ju så klart vispgrädden och smörklicken jag har i kaffet också

Anmäl
2018-07-20 00:40 #3 av: Zepp

Vet inte hur andra gör men för mig räcker det gott med två fullvuxna portioner per dag.. ibland bara en.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-07-20 20:09 #4 av: fiskenihavet

Ja, jag tänker detsamma. Blir mätt och håller mig mätt på 1-2 måltider. Det jag tänkte på var att det ibland/ofta kan bli för lite kalorier.

Anmäl
2018-07-20 22:37 #5 av: Sindri

Äter normalt två gånger om dagen. På resor med andra blir det för det mesta tre gånger, men kan också gå med en gång. (Frukost 19.30 var inget problem) Har fortfarande lite att ta av så det går bra.

Anmäl
2018-07-21 19:59 #6 av: Marliis

LCHF mat är energi- och näringstätt så det blir inte så stora volymer fast man äter bara ett par gånger per dag. 

Anmäl
2018-07-21 21:51 #7 av: starhawk

0#: Du har helt felaktig utgångspunkt här. Energiintaget beror inte på hur många gånger man äter utan hur mycket man äter totalt sett, och eftersom LCHF-mat är energirikare än annan mat så behöver det inte bli så mycket.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-07-22 08:28 #8 av: hemul

Så tolkar inte jag frågan. Jag tror fiskenihavet tycker det är svårt att äta så mycket på en gång.


Anmäl
2018-07-22 09:29 #9 av: Siggebus

Sen kanske det är så att en eller två dagar i en vecka så blir kalorierna lite mindre beroende på vad man äter men en annan dag kommer man upp i mycket mer än normalt för att man äter något som är mycket mer energirikt. Jämnar ut sig i det stora hela Glad

Anmäl
2018-08-11 10:23 #10 av: Maigrire

Vad är vinsterna med att äta färre ggr per dag?
Är det inte bra att äta mindre och fler ggr för att få en jämnare blodsockerkurva?
Eftersom ni är många som begränsat antalet måltider, så vore det intressant att få reda på vilka effekter ni fått av detta.

Anmäl
2018-08-11 12:38 #11 av: hemul

Man får en jämn blodsockerkurva ovasett hur ofta eller sällan man äter om man inte äter en massa kolhydrater, d.v.s. man äter någon form av low carb, som vi gör här.

Själv äter jag för det mesta tre ggr per dag och tycker det är lagom. Finns väl idéer om att det är bra för kroppen att vila mellan målen, som en slags kortfasta. Bryr mig inte om den biten. Tycker det är bekvämt att inte behöva äta stup i kvarten. Så åt jag också första delen av mitt liv innan blodsockerbluesen slog till. Men samtidigt uppskattar jag de avbrott i dagen som måltiderna utgör och tror inte jag skulle vilja äta bara en eller två gånger. Måltiderna blir en slags hållpunkter som delar upp dagen på ett sätt jag gillar. Har man familj gäller ju detta i ännu högre grad.

Som idag. Piskad att städa. Så jag ger järnet på fm. Efter lunch tänkte jag jobba på nån timme till. Sen får jag ledigt och tänkte ge mig ut och cykla om det inte hotar regn. Middagen tar jag nog med mig så jag kan stanna ute så länge jag vill. Blinkar


Anmäl
2018-08-11 13:13 #12 av: Siggebus

#10
Min vinst är att det bara har blivit så - jag äter mat som inte låter mitt blodsocker hoppa upp och ned och blir därmed heller inte speciellt hungrig "varannan timme" som jag kunde bli tidigare när jag i princip levde på kolhydrater. 
Jag behöver inte få panik när jag är ute någonstans för det där hungersuget "from hell" uppstår aldrig. Visst blir jag hungrig om det skulle dröja otroligt länge men det är en hunger jag kan hantera.  

Som många är  inne på så är det där att man ska äta mindre men ofta ett resultat av en alltför hög socker-diet där blodsockret sjunker ganska snabbt efter en måltid och då måste man äta igen...och igen.....och igen.
Att äta två ggr om dagen är inget jag i förväg planerade - det var bara ett resultat av att jag helt enkelt inte blir så lätt och fort hungrig och det är såååå skönt att slippa tänka på mat hela tiden

Anmäl
2018-08-11 17:45 #13 av: Sindri

Kan bara hålla med föregående talare #11 av: hemul och #12 av: Siggebus

Usch, så begränsat liv jag levde förut, äta stup i kvarten, jobbigt med möten resor, utflykter. Äter för det mesta två gånger om dagen och det känns jättelagom. Frukost allt mellan 11 och 14. Kan dock anpassa mig om vi är på resa och äta jättefrukost 9 om det behövs. Eller 19. Så skön känsla att slippa blodsockerdipparna. Hunger påverkar en ju inte alls på samma sätt. Riktig hunger alltså!

Anmäl
2018-08-11 20:11 #14 av: Scorpio97

#0 Om jag får äta fritt kan jag utan problem få i mig 3000+ kcal på en måltid. Så jag får tänka på det, planera och hålla igen oavsett antalet måltider. Brukar försöka hålla mig till 1500-2000 kcal per dag för det verkar vara en bra nivå för mig. Vissa dagar fastar jag helt (alltså 0 kcal). 

#10 Att äta sällan är vinsten för mig.  Frukost har jag alltid hatat för jag saknar totalt matlust på morgonen. Lunch har jag alltid sett som opraktiskt/krångligt. Sen har man förmodligen en tid att passa, så frukost/lunch/mellanmål skulle för mig i så fall intas med någon nivå av stress.

Då skippar jag det hellre. På kvällen kan jag lägga någon timme på att laga en god middag som jag kan äta helt utan stress. En middag jag kan laga precis som jag vill ha den utan att behöva tänka på förvaring osv. Passar det inte att äta då kan jag äta imorgon istället. Utan att störas det minsta av hunger. Framför allt får jag äta mig rejält mätt när jag väl äter och för mig är det guld värt. Att äta ofta triggar dessutom mitt sötsug, vilket jag som sockerberoende ser som negativt.

Jag har dock ätit en-två gånger om dagen så länge jag har fått bestämma över mina måltider själv och åt alltså så även på "kolhydrats-kost". Men att äta sällan samt äta lågkolhydratkost är det optimala för mig. Bara då är sockersuget hanterbart. Äter jag ofta eller för mycket kolhydrater tänker jag på socker/sött jämt och det är en kamp jag inte kan vinna i längden. 

Men rena hälsofördelar har jag nog inte märkt av, även om det finns vissa påstådda (bevisade/obevisade?) fördelar med både korttids- och långtidsfasta. Jag trivs så bra med det så jag kommer fortsätta oavsett.

//Jessie

Anmäl
2018-08-11 22:20 #15 av: hemul

Men då åt du väl "socker" mellan de två målen förut? Eller tog du det också i samband med (de riktiga) måltiderna?


Anmäl
2018-08-11 23:21 #16 av: Scorpio97

#15 Ja, jag åt oftast sockret i samband eller helt/delvis istället för måltiderna då. Att äta triggar mitt sötsug. Så ofta kunde jag låta bli att agera på sötsuget så länge jag inte åt även om det var väldigt jobbigt. Men efter middagen kunde jag inte stå emot utan gjorde en sats chokladbollar, hinkade oboy eller liknande. Eller om jag var tvungen att äta lunch alternativt föll för kafeteria-frestelsen så kunde jag inte låta bli att köpa något sött som jag åt antingen i samband med eller istället för middag (för det gav mig lite mindre dåligt samvete än att äta både sött och middag). 

Sen är det väl en tolkningsfråga vad som ska räknas som en måltid. Om jag äter middag och sedan direkt en sats chokladbollar, enbart med någon minuts paus för att göra chokladbollarna så ser jag det nog som att äta en gång för det är så nära varandra. Men jag har faktiskt inte riktigt reflekterat över det, så jag kanske tänker fel. 

Sen fanns det dagar där jag åt sött mellan måltiderna också, det har du rätt i. Men det var mycket mer sällan. 

//Jessie

Anmäl
2018-08-11 23:45 #17 av: hemul

Jobbigt! Var bara nyfiken då jag inte själv har sötsug. De jag har hört berätta förut har ätit godis/kakor/whatever mellan målen, en ständig ström liksom. Intressant att det kan funka olika.


Anmäl
2018-08-11 23:51 #18 av: Sindri

Jag blev också oerhört triggad av mat då jag var kolhydratdriven. Inte all sorts mat, det var framförallt måltider med pasta, ris , bröd, gröt, müsli och annat med mycket kolhydrater. Även frukt, framförallt äpplen. Och det var ett djävulusiskt sug. Nu klarar jag frukt mycket bättre.
Och tyvärr triggas jag av vin, det dricker jag i alla fall idag, men jag är medveten om frestelsen efteråt.
Det blir oftast en bit 90%-ig choklad då, men jag skulle gärna slippa det, så vin blir det alltmer sällan. 

Anmäl
2018-08-12 00:15 #19 av: fiskenihavet

Men om det att inte vara hungrig och att äta sällan gör att man får i sig för lite mat, är det negativt eller är det bara så den personen fungerar? Iom att alla är olika.

Anmäl
2018-08-12 01:20 #20 av: Scorpio97

#17 Var glad att du slipper det! :)

Egentligen ville jag äta sött hela dagarna. Men jag ville inte göra det i skolan och jag hade inte riktigt möjlighet heller. Hann inte handla innan, kunde inte spara sött och kunde inte handla i kafeterian för ofta för det var alltid samma person som jobbade där. På lunchen/håltimmar och efter skolan var det ren tjurskallighet. Sen när jag väl åt sött så hetsåt jag. Så det blev ingen konstant ström på kvällen för jag åt allt på en gång tills jag mådde tillräckligt illa att jag kunde stå mot suget till läggdags (ibland med hjälp av en till riktig måltid). 

Jag håller med om att det är intressant. Jag tycker beroenden är ganska intressant i allmänhet

//Jessie

Anmäl
2018-08-12 01:28 #21 av: Scorpio97

#19 Jag tror kroppen kan reglera det själv så länge man är frisk (alltså att man naturligt äter mer om man behöver det). Så länge man är pigg, mår bra och vikten går åt rätt håll/håller sig bra skulle inte jag vara orolig i alla fall. Man kan ju kolla upp sina vitaminnivåer och liknande ibland om man är orolig för det :) 

//Jessie

Anmäl
2018-08-12 07:51 #22 av: Siggebus

#19
Men jag får inte i mig för lite mat trots att jag bara äter 2 ggr. Det beror ju på VAD jag äter och hur mycket de två ggr jag äter. Som någon redan nämnt - det är ju inte hur många gånger man äter som avgör hur mycket man i slutänden fått i sig på en dag utan hur stora portionerna är och även såklart VAD man äter....vad måltiden innehåller.

Anmäl
2018-08-12 09:56 #23 av: hemul

Hon undrade vad som händer OM man får i sig för lite mat. Hon kanske har svårt att äta mycket vid ett tillfälle.

Antar att om man får i sig för lite så går man ner i vikt. På sikt sjunker kanske ens förbränning för att anpassa sig till situation. Är det bara ett litet underskott är det kanske nyttigt även om man redan är smal. Finns ju en massa undersökningar som visar att kaloriunderskott förlänger livet. Men mager lär man ju bli i så fall.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.