Annons:
Etiketthälsa
Läst 4802 ggr
fiskenihavet
7/18/18, 1:04 PM

Smärta matintag

Hej, någon annan som får ont i magen vid matintag? Alltså inte för att man ätit för mycket, allergier, eller att man ätit kolhydrater, men av att tarmarna kommer igång och jobbar. Nått speciellt att tänka på här för att slippa/minska smärtorna?

Annons:
Malinolsn
7/18/18, 1:59 PM
#1

Tänker direkt på IBS eller liknande sjukdom, eller som i mitt fall - problem efter borttagning av gallblåsan, fick gå med problemen i flera år innan jag själv hittade vad det kunde vara och nämnde det till läkarna, men sedan var mina problem lösta 🙂

[Wijnja]
7/18/18, 2:39 PM
#2

Låter som ibs finns massor av medel som minska smärtorna

fiskenihavet
7/18/18, 2:48 PM
#3

Har liksom haft magsmärtor och uppblåsthet hela livet, men det har varit kopplat till mat. När jag åt kolhydrater - konstant förstoppad. Fick bara, från sjukvården, beskjed om att äta mer kolhydrater och mer fiber iom 'stillastående' tarmar. Men då blev det, självklart bara värre. På LCHF fick jag bara lös mage, men mindre magont. Nu börjar avföringen stabiliseras något, och tarmarna måste faktiskt börja arbeta och fungera. Men iom detta har magsmärtor kommit tillbaka, med krämpor helt till jag har varit på toaletten. Möjligt att smärtorna bara är övergående ifm alla år av skitmat som har förstört en naturlig tarmfunksjonen?

[Wijnja]
7/18/18, 3:08 PM
#4

Jag har ibs och antigen chrons sjukdom eller ulcurös kolit jag kan inte behålla någon mat

fiskenihavet
7/18/18, 5:02 PM
#5

#4 det låter tufft. Jag har inte sånna problem, så blir mer övertygad om att jag inte har IBS eller nått av det andra.

[Wijnja]
7/18/18, 5:49 PM
#6

Är du förstoppad har du gaser i magen då gör det ont

Annons:
fiskenihavet
7/18/18, 6:52 PM
#7

Nej, ett mellanting, men mer löst egentligen. Det är tarmarnas rörelser som gör ont. Inte gaser eller så

Margareta
7/30/18, 5:09 PM
#8

Jag har haft liknande tarmproblem utan att fatta varför. IBS sen tonåren blev böttre på LCHF men inte helt bra. Nu vet jag att jag har intolerans även mot mat som normalt räknas som LCHF. Avstår jag slipper jag smärtan. Det handlar om inflammationer i tarmen som gör ont när den maten passerar. I mitt fall är ägg värst.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
7/30/18, 7:57 PM
#9

#8 : Jag äter väldigt strikt LCHF. Av protein blir det kött. Har ätit det hela livet utan problem. Kan symptomen du pratar om komma plötsligt? At man plötsligt inte tål maten längre?

Margareta
7/31/18, 12:25 AM
#10

#9 Mitt kom inte plötsligt men problemet är att det jag äter idag kan ge sig tillkänna flera dagar senare och då är det inte lätt att veta vad som besvärar

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
8/1/18, 3:59 AM
#11

Men om du äter strikt LCHF och proteinet kommer från kött och du vet att du inte får problem av kött, vad är det då du får problem av? Det fett du äter till? Grönsaker? Det låter ju knappast som om det uppstår vid allt matintag som det lät i första inlägget.

fiskenihavet
8/1/18, 5:41 PM
#12

#11, jo i stort sett ifm allt matintag. Lös mage, alltid (i stort sett) haft lös mage på LCHF och i det sista magsmärtor. Inte någonting nytt har blivit introducerat i kosten. Enligt läkare är jag inte allergisk mot kött.

hemul
8/1/18, 7:24 PM
#13

Men du säger ju att du aldrig haft problem av kött. Hur menar du då?

Annons:
fiskenihavet
8/3/18, 6:51 AM
#14

Samma problematik oavsett vad jag äter. Köttet ger inte neg utslag mer eller mindre än någonting annat. Innan LCHF hadde jag inte ont, bortsett från trög mage, oavsett vad jag åt, och nu på LCHF lös mage oavsett vad jag äter med magsmärtor ifm tarmrörelser. Ingen indikation på att det är köttet.

CasaRamon
8/3/18, 11:50 AM
#15

Nu gör jag bara en gissning: kan det vara fettet? Jag dricker fettkaffe varje morgon och märker att om jag  lägger i mer kokosfett , förutom smör, än jag brukar, då börjar tarmarna röra sej och kan ibland känna lite smärta. Kanske värt att testa på att dra ner på fettet.

fiskenihavet
8/3/18, 10:40 PM
#16

Det kan det absolut vara. Bortsett från att jag inte har tagit extra mängd. Har hållit mig på samma mängd ila lång tid och det har fungerat bra. Men det är väl värt att prova och se. Tack för inlägget

Maigrire
8/11/18, 10:29 AM
#17

Överkänslighet (allergier) kan uppstå när som helst i livet. Jag har exempelvis ätit ägg, många ägg, sedan barnsben. Älskar ägg i alla former. Men sedan två år tillbaka har jag utvecklat en överkänslighet mot ägg. :(
Jag får ont i magen, blir illamående och får snudd på diarré.
Trist, men det är ett faktum som jag får tugga i mig…:)

Upp till toppen
Annons: