Annons:
Etiketthälsa
Läst 2963 ggr
Jenna74
7/16/18, 11:52 AM

Anorexia?

Jag mår inte bra just nu och kan därav inte äta särskilt mycket. Äter ca 200-400 kalorier dagligen och då förbränner jag även då jag jobbar även om mitt arbete inte är särkilt fysiskt ansträngande. Har gått ner ca 5 kilo i vikt på 1 mån och vet inte om jag kommer att fortsätta gå ner, vill kunna träna för jag mår bra av det men har inte så mycket energi. De gånger jag tränat har det svartnat för ögonen en stund, Sk. blodsockerfall (tror jag). Jag vill gå ner i vikt men min kropp vill inte tappa så mycket då jag är normalviktig. Frågan är vad jag ska göra nu…. Kommentarer om att jag är dum i huvudet och att kroppen ställt in sig i "svältläge" undanbedes. Vet att svältläge är en myt. Finns det någon som haft liknande problem somm vill hjälpa till? Vad åt ni på en dag?

Annons:
Honestyisdead
7/16/18, 12:01 PM
#1

Du måste ta kontakt med vården och få professionell hjälp. Din kropp tar stryk av den svält du utsätter den för. Sök hjälp nu.

Maria
7/16/18, 12:50 PM
#2

Var det inte du som hade problem med att din dotter var överviktig?

https://halsa.ifokus.se/discussions/5b470472ce12c41ebe00357d-overviktig-dotter

I så fall så borde kanske hela familjen söka hjälp för det är ju varken sunt för dig eller din dotter det här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
7/16/18, 1:36 PM
#3

Som #2 skriver så anser du att din dotter är överviktig och nu läser man detta. Sök hjälp istället för att fråga om råd hur man ska äta på ett forum.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hemul
7/16/18, 6:06 PM
#4

Nej, du är inte dum i huvudet. Men du är sjuk och därför behöver du hjälp, som andra redan påpekat. Du borde ju nästan kunna inse det själv iom att du faktiskt skriver att du är normalviktig - och ändå svälter dig på än nivå som är värre än vad de fick överleva på i koncentrationslägren. Och rubriken på ditt inlägg är ju anorexia.

Om du inte förmår inse det uppenbara, så kanske du kan förstå att du måste ha hjälp för din dotters skull. 

Du skriver vidare: "då förbränner jag även då jag jobbar". Du förbränner även om du inte jobbar. Basalmetabolismen, vad vi förbrukar bara för att överleva även om vi ligger i sängen hela dan utan att lyfta ett finger, är för en kvinna i snitt strax under 1500 kcal. Inser du då hur farligt det du håller på med är?

Honestyisdead
7/16/18, 8:17 PM
#5

Sedan kan man tycka vad man vill om en vuxen människa som svälter sig till döds. Men när det finns barn med i bilden som definitivt påverkas negativt av förälderns sjukdom är det förälderns ansvar att se till att söka hjälp.

evabirgit
7/17/18, 12:53 PM
#6

I den här värmen ( åtminstone där jag bor) är det viktigt att få i sig vätska och salt. Men det räcker inte utan  det behövs mer än det.
Förmår du inte att äta - sök hjälp. med den lilla mängden kalorier du äter kommer du inte att orka jobba så många dager till utan kan hamna akut på sjukhus. Förhoppningsvis vid medvetande.

Annons:
evabirgit
7/17/18, 1:23 PM
#7

troll?

Zadeira
7/18/18, 1:14 PM
#8

När det är såhär varmt är det svårt att äta tycker många, även om ditt problem verkar sitta lika mycket i huvudet som kroppen. Kanske kan du göra lite näringsrika smoothies eller kalla soppor om det är lättare att dricka? Då kan du få i dig mer kalorier och kommer orka mer. Det kan även vara lättare att tex äta en näve nötter än tex en macka, det känns oftast inte lika matigt eller tungt.

Att du inte orkar träna och får blodsockerfall är ett bevis på att du behöver mer näring. Försök tänka på det som att om du äter mer kan du också ägna dig åt träning om det är vad du verkligen vill göra. Men för att kunna träna måste man få i sig tillräckligt med näring, annars kan det sluta riktigt illa.

Upp till toppen
Annons: