Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5877 ggr
sussannah
2018-07-07 19:30

Protein från ägg och ost?

Det protein jag äter kommer nästan uteslutande från ägg och hårdost. Är det ok eller bör man äta från de andra stora proteinkällorna också. Typ kött fisk kyckling? Vegetabiliskt protein är jag inte så förtjust i heller tyvärr. Det blir mest ägg och ost. Och det lilla protein man får i sig via grönsaker förstås.

Jag mår bra och så. Bara undrar om det är dåligt att äta mycket ägg och ost och låta bli annat protein.

Annons:
Grodan
2018-07-07 21:19
#1

Bönor, fröer och nötter är bra proteinkällor oxå. Vet inte vad LCHF-folk anser om det, men jag äter inte heller kött utan istället mycket bönor, fröer o nötter (samt ägg o ost 😃). Kan även klämma i mig lite fisk ibland, om jag intalar mig att det är en växt som kommer från skogen 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hemul
2018-07-08 13:08
#2

Jodå, NUMERA är bönor så poppis så! Tidigare var bönor djävulen själv. Inte lätt att hänga med i svängarna. 😃

Med ägg kommer man långt. Men varför äter du inte kött? Vegetarian eller? Jag tror ju att det bästa är äta så varierat som möjligt. Inte för att jag lever upp till det själv alltid. Ägg och kött får jag nog i mig, men fisk blir det dåligt med. Det är ju så förbålt dyrt om man inte vill äta norsk snusklax och annan odlad fisk. Kyckling vill jag inte äta.

Zepp
2018-07-10 13:19
#3

Jag har alltid varit en  bönälskare.. men iomed att jag är återhållsam med det mesta så är de en del av mina måltider, främst som bönsallad, i värsta fall en burk vita bönor i en fettig Chilli con carne!

Menna litta samma med lök/vitlök.. eller för den delen kål!

Iallafall så lär ägg i princip vara något av det nyttigaste livsmedlen man kan äta så där ligger knappast något problem per se!

Ost är väl helt okej i proteinhänseende men då främst som en del av en varierad kost?

Aså.. om man nu inte är vegetarian/vegan så gör man som regel det lättare för sig om man äter en del kött/fisk/fågel/skaldjur på regelbunden basis!

Men om man är Ovo-Lactovegetarian så lär man få det mesta proteinet från ägg(mejerier iallafall!

Nötter och fröer av olika slag kan då bidra med litta annat förutom proteiner.

Aså.. ät ägg/ost nemas problemas.. grejen är väl egentligen att det kan bli lite trist med en allt för ensidig kost.. fast fördelen kanske är att man inte äter för mycket iomed att det blir ensidigt och trist i  långa loppet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sussannah
2018-07-11 21:15
#4

Stekta ägg med ostskivor på så att osten smälter och skirat smör till kan aldrig kännas ensidigt och trist haha. Jag älskar det. Nej jag är väl inte vegetarian då borde jag väl inte äta ägg eller ost heller men däremot har jag svårare att äta köttbitar/fiskbitar. 

Sitter jag med en god rätt på fläskkött tex framför mig så har jag lätt att få tankarna "det här är en gris" vilket gör att jag helst inte vill äta det. Även om jag skulle gilla smaken.

Bönor tycker jag inte om. Helt omöjligt faktiskt.  Likaså linser går inte. Nötter finns ju många goda. Cashew tex. Men jag vet inte om det är "rätt" sorts fett i.

hemul
2018-07-12 01:33
#5

Jodå, du kunda ha varit lakto-ovo-vegetarian (eller hur det nu ska skrivas). Det är veganer som ratar allt från djurriket.

Pja, inte mycket att göra låter det som. Du får väl köra på som du gör då.

Lia
2018-07-18 16:12
#6

De 9 essentiella aminosyrorna finns i både ägg och mejeriprodukter. Så egentligen behöver du inte äta kött om du inte vill, men då kan det vara en fördel att kanske lägga till lite keso om du gillar det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: