Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5778 ggr
Minska kolhydrater
2018-07-01 20:22

Stroke och LCHF

Har drabbats av stroke efter att ha använt  mig av LCHF under ca sju år. Någon som vet ifall detta är vanligt i LCHF-kretsar?  I samband   med behandlingen fick jag förutom blodförtunnande (Lixiana) också blodfettsänkande (bl a statiner)  och blodtryckssänkande. Har tänkt att ersätta det blodtryckssänkande med rödbetsjuice och blodfettsänkande med rött ris. Är detta  en bra idé eller bör man hålla sig till läkarens ordination?

Annons:
hemul
2018-07-01 20:33
#1

Sånt törs jag inte råda om. Tycker inte du ska lyssna till andras amatörråd heller. Om du ska mixtra med medicinerna tycker jag du ska berätta det för din läkare och be att få hålla koll på värdena så du ser att det inte går åt fel håll.

Tror inte stroke är vanligare på low carb. Vi hoppas väl att det ska vara mindre vanligt. Folk får stroke, hjärtinfarkt o.s.v. oavsett vad de äter.

Tråkigt att du drabbades. Hoppas du kom lindrigt undan. 🌺

Caeli
2018-07-01 21:12
#2

Hade aldrig vågat ändra på läkarens ordination när det gäller en så allvarlig åkomma. Hoppas att du mår någorlunda okej!

majsan332
2018-07-02 08:59
#3

Håller med. Gör som läkaren säger.  Det är ett stort beslut att ändra mediciner. Fast ibland kan det vara nödvändigt. T ex statiner ska man kanske inte äta i alltför långa tider!!!!

CasaRamon
2018-07-02 09:42
#4

Jag kontaktade Andreas Eenfeldt ( Kostdoktorn, nu Diet Doctor) med en fråga angående min man som fått hjärtinfarkt + en Tia (ministroke) trots att han äter Lchf sen några år tillbaka, och fick som svar att det är inte dom senaste åren som ger detta, utan dom åren före, när man ätit sämre (kolhydrater, socker och skräpmat) 

Låter logiskt  tycker jag.

hemul
2018-07-02 12:46
#5

Jo, man hoppas ju att det är så. Men det ändrar ju inte det faktum att kroppen NU är i ett mindre optimalt skick eftersom detta hände. Och att det kanske då är klokt att göra som doktorn säger för att det inte ska hända igen.

Jag skulle kanske också titta efter alternativa vägar ivf för statinerna, men som sagt, i samförstånd med min läkare. Han behöver inte hålla med mig, bara han hjälper mig att hålla koll så det går åt rätt håll. 😉

Har du högt Blodtryck så kanske du behöver blodtryckssänkande. Inget hindrar ju att du samtidigt försöker få ner trycket på andra sätt och anpassar medicineringen efter det. Blodförtunnande är väl standar efter det du varit med om.

Förresten, jag har fått jättebra Blodtryck efter att jag började röra mig mycket. Ingen hårdträning, men många timmar har det blivit, cykling. Hade väl gränsfallshögt tryck förut och kostomläggningen gjorde väldigt lite för mitt Blodtryck. Hade aldrig så högt att det blev prat om medicin, men jag kollade själv upp att jag låg rätt nära den gränsen. Men då var jag VÄLDIGT orörlig innan. Så det kanske hade räckt med att jag börjat röra mig helt normalt, utan att få cykelmani.Ivf hjälpte motionion för mig. Och jag tror det kanske mer är antalet timmar man inte sitter på baken än intensiteten som är det viktiga. Inte säkert det funkar för dig, men ett tips i alla fall.

Ary
2018-07-02 23:31
#6

Det är inte så att du har något blåsljud, klaffproblematik som har orsakat stroken? Då kan man få just Lixiana, ja eller Warfarin eller några stycken till. Gjort ultraljud på hjärtat?

Jag frågar för att jag har erfarenhet via min mamma de senaste 10 åren som har haft ett antal stroke, några TIA, andra större. Propparna bildas i ena kammaren i en virvel pga en klaff som inte håller tätt. Ju högre tryck ju mer läcker den. Ju mer (dåliga) blodfetter desto större risk för proppar anser läkarna. Både tryck och blodfetter kan vara väldigt svåra att styra med kost då ärftliga faktorer spelar in. Min mamma hade inte levt idag om hon inte tog alla tre mediciner.

Men som Hemulen säger så kan ju motion hjälpa en del på trycket. Statiner kan man ju behöva prova olika om man har biverkningar, även medicin mot Blodtryck kan man få testa runt lite.

Annons:
CasaRamon
2018-07-03 13:35
#7

Min man blev ordinerad statiner och testade i 3 månader, men mådde så otroligt dåligt under tiden, så han valde att sluta. 6 månader senare var han på kontroll och läkaren sa : "det här ser bra ut, fortsätt med statinerna" Gissa om läkaren såg förvånad ut, när han fick veta att mannen slutat med dessa. 

Han tar däremot blodtryckssänkande, men han har fått byta sort 3 ggr. pga biverkningar. Nu har han en sort som han mår bra av.

Zepp
2018-07-07 12:00
#8

Stroke är vanligare ju högre upp i åldern man kommer.. och om man lyckats bli riktigt gammal på LCHF.. eller annan vettig föda så ökar risken, så ät skitmat, lev ett skitliv så dör man tidigare, men av något annat!

Om det nu vore ett problem?

Iallafall rödris innehåller samma mykotoxiner som syntetiskt framställs och distrubrieras som Statiner, då hade jag hellre tagit statiner iomed att det har större sannolikhet att få rätt dos mykotoxiner!

Rödbetsjuice innehåller främst Nitrat som omvandlas till Nitrit i magen, det ger en ökad vasodilation i första hand så ät mer Bacon med Nitrit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: