Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 3721 ggr
Lotofs
2018-06-21 11:24

Jordgubbar

Köpte jordgubbar idag. Hur ska man göra för att de ska hålla sej lika fina tills de ska konsumeras på lördag 😀

Annons:
KunskapÄrMakt
2018-06-21 15:27
#1

På två dagar blir de inte sämre, så det bör vara lugnt. I alla fall aldrig när jag köper. Jag förvarar dem i kylen.

FataMorgana
2018-06-22 18:03
#2

Jag tycker att jordgubbarna smakar som allra bäst direkt eftet man plockat dem och sen blir de bara sämre och sämre för var timma som går. Två dagar senare är de inte alls lika goda längre och då brukar jag få slänga dom flesta. Förstås håller de sig en aning längre om man lägger dem i kylen, men det förstör den goda söta smaken.

moln50
2018-06-22 22:48
#3

Jag lägger jordgubbarna i en glasskål sen skålen i en plast/fryspåse sen in i kylen med jordgubbarna

hemul
2018-06-23 06:26
#4

Är ju lite sent nu, men jag håller med FataMorgana. Har lyckats bätte genom att lägga dem i sån där salladsbehållare från Tupperware som har ett galler i botten, var jag nu fått den ifrån. I brist på sådan kanske man kan prova med ett durkslag som "hänger" i en skål och så plast eller ett fat över.

evabirgit
2018-07-09 09:43
#5

jag vet att det är lite sent att skriva något om detta - men mina tips är -
bra är att ha dem i kylskåpet uta lock , men ite mot kylelemnetet
inte för tjockt lager - bättre i flera lägre burkar än en stor.
I början av säsongen klarar gubbarna ofta en veckas förvaring,
ta ut dem från kylen några timmar före de skall ätas  så att de blir rumsvarma.
sortera gärna så att du hela tiden tar de som är mest mogna och spara de som fortfarande är lite bleka de mognar  allt eftersom.

Upp till toppen
Annons: