Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Sockerberoende eller ätstörning?

2018-06-19 19:34 #0 av: Solidpoints

Mon dotter på 8 år har i 4 års tid haft ett ätbeteende som de sista 1,5 åren har eskalerat ngt fruktansvärt.
Hon började bli knubbig som 4 åring och vi gick hos dietist (vilket inte gav ngt alls)
Våra två barn äter samma mat men dottern rör på sig mer. Trots detta är sonen smal som en sticka och dottern en liten knubbis. Hon älskar godis, glass, kakor och allt sött osv men detta är ngt vi inte äter mkt av i familjen utom lite snacks på fredagar. Godis fick de 5 bitar på lördagar. Sonen var nöjd sparade lite, dottern slukade allt på 2 sekunder och snodde sen brorsans i smyg.
Numera så fort det finns ngt sött hemma, smygäter hon allt hon kommer över. Glass, godis, svartvinbärsgelé rakt ur burken, granola, sylt tom vaniljsocker . Vi måste gömma allt sånt vi köper hem och trots detta försvinner det, hittar hon inget sockersött är det dadlar, bananer,eller annan frukt...inte en utan 4 på en gång.
Förpackningar och papper, äppleskruttar, bananskal, syltburkar hittar vi lite varstans i huset bakom byrån, under sängen soffan osv då hon gömmer skräpet för att vi inte ska märka att hon ätit. Som en alkoholist gömmer sprit...

När jag frågar henne varför, kan hon inte svara men det är tydligt att hon skämms och säger att hon liksom inte kan styra suget.
Körde lchf hemma hela familjen för ca 3 år sedan och då gick dottern ner i vikt samt hade inte samma sug för sött. Dietisten sa ju däremot att barn MÅSTE få i sig kolhydrater när jag föreslog att vi skulle testa lchf igen. Funderar på om det kanske är enda sättet att komma till rätta med problemet..

Anmäl
2018-06-19 19:39 #1 av: Jana Sjö

Jag tycker ni absolut ska sluta köpa hem en massa sött. Kör lchf hela familjen. Dietisten ska ni inte lyssna på. 

Anmäl
2018-06-19 20:08 #2 av: Novachan

Det som är att uppmärksamma - tecken på att något är fel, är att hon försöker dölja det hon gör, gömmer saker och skäms för det... När jag läser eller hör folk som beskriver sådant beteende brukar det ofta vara vuxna som beskriver sig själva med hur de kan bete sig eller hur de har bettet sig när de var barn. Vuxna som pratar om troliga orsaker till varför de "har annorlunda matvanor" som har lett till hur de ser ut idag - vikt, både under- och övervikt. Så något, eller flera saker, som påverkar deras psykiska hälsa... Vet ni om det finns något som tynger henne? Kanske det är värt att prata med en psykolog  - du kan ju alltid ringa och rådgöra

Anmäl
2018-06-19 20:28 #3 av: Solidpoints

TACK, Jo tanken har slagit mig att det kan vara så att det finns orsaker bakom. Jag och hennes pappa separerade för ca 1 år sedan och vi flyttade, vilket innebar ny skola, nytt område, nya kompisar. Saknad av gamla vänner skola osv. Dottern har alltid varit fruktansvärt blyg och det har varit en tuff omställning som säkert kan ha bidragit mkt till eskaleringen.

Anmäl
2018-06-19 21:25 #4 av: Novachan

#3 Låter som många möjliga förklaringar. Tror det ät en god idé att prata med någon och lära er metoder och verktyg ni kan använda osv. Exakt vem vet jag ej men skulle tro att du kan vända dig vem som helst inom vården eller psykiatri så kommer någon vägleda er till rätt person. Hoppas det löser sig för er!

Anmäl
2018-06-19 22:08 #5 av: LenaK63

LCHF-ingenjören har haft haft samma problem i sin uppväxt. Kanske vore idè att kontakta henne. Hon verkar var mycket hjälpsam. 

Det låter som att din dotter kan bli socker- och matberoende. Men det kan man säkerligen "stämma i bäcken" med riktiga vektyg. 

Anmäl
2018-06-19 22:13 #6 av: LenaK63

här är länken till 

http://lchfingenjoren.se/

Anmäl
2018-06-20 08:37 #7 av: evabirgit

se absolut till att ingenting sött finns hemma, bara riktig mat,  knäckebröd ist för mjukt bröd om bröd måste finnas,  fasa ut allting onödigt t ex pasta
Kör LCHF så långt det går men gör ingen affär av det. Lyssna inte på dietister
Lycka till

Anmäl
2018-06-22 14:52 #8 av: kreativika

Hej!

Jag känner så väl igen mig i din dotters beteende (förutom att jag var 10 år när livet förändrades drastiskt)

Jag var likadan med sockerätandet och gömma alla bevis. Min storebror fick aldrig behålla sitt godis för sig själv heller :)

Ta de tidigare råden du fått om att prata med henne och kanske få henne att sätta ord, eller berätta om hur hon upplevt allt i livet det senaste. Jag tror det kommer att hjälpa henne väldigt mycket på lång sikt! Lyssna inte på dietisten, utan kör det som fungerar för er familj.

Min historia utspelade sig annorlunda då mina föräldrar trodde att jag var för liten för att "bry mig om alla förändringar" eftersom jag annars var en glad liten flicka.

Tröstätning mellan 10-14 års ålder = kraftig övervikt och mobbning.

Vid 14 års ålder kom jag tyvärr in i ätstörningsträsket då jag kom på den "briljanta" idéen om att jag kan ju spy upp allt onyttigt som jag äter, och då ändå gå ner i vikt!

Därefter eskalerade det och blev inte helt frisk från bulimi fören vid 22 års ålder.

När jag var 19 upptäckte jag LCFH (bland annat från denna sidan) och jag kan säga att det var som natt och dag! Fortfarande är jag helt övertygad om att denna kosten räddade livet på mig. Så fort jag fick återfall var det till att bli strikt igen, så kunde jag ta mig upp på fötterna och marschera vidare i livet :)

Det är väldigt bra att du uppmärksammat detta beteende hos din dotter. Det behöver inte bli så illa som det var för mig, eftersom fler faktorer spelade in. Men vädjan från ett "sockerbarn" - Få henne förstå att det hon gör inte är hennes fel, utan utbilda och vägled henne i varför saker och ting händer och att det finns fler sätt att hantera livet på :) (Fylla i den där verktygslådan, som någon annan nämnde) :)

Anmäl
2018-06-23 06:23 #9 av: hemul

Är det bara sött flickan går igång på? Eller går hon över till typ rostat bröd om det inte finns sött?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.