Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3439 ggr
elkatto
2018-06-18 19:36

lchf och crossfitt?

Hej på er

varning för vägg av text

   jag har lite frågor som  jag skulle vilja ha en  input på det är så här att jag är en kvinna på 32 år frisk i övrigt har  dock en historia av grova hjärtproblem i släkten  som för ett år sedan ungefär började träna crossfritt jag var då väldigt överviktig då jag började och vägde då  nästan 100 kg till mina 1.65 cm nu ett år och 4 månader senare har jag gått ned  27 kilo och   är då på så vi mycket lättare och mår då och så så mycket bättre jag  åt då  lchf då jag började min träning och gick då som sagt ned mycket  i vikt på detta

  men sedan stannade det det av  och då tyckte m min coach på det stället där jag tränar att jag skulle prova ett matschema en så kallad deffning där man ligger på ett kalori underskott för att då tappa så mycket vikt som möjligt detta har jag nu hållt på med i cirka 5- 6 månader med ett uppehåll på en månad då jag faktiskt gick tillbaka till min lchf kost

 upplevde då att jag mådde bättre var inte lika hungrig dessa massiva kvisslor och fin utbrott jag har i ansiktet på den  deffnings  kosten som  jag nu äter dessa fin utbrott gör för  riktigt ont och dessa går även sönder ibland då jag inte kan låta bli att klia på dem dessa utbrott sätter sig  längs tiningarna oh på käklinjen samt att det kryper ned på bröstet  jag har ladrig haft problem med huden förut på det här viset  har även  problem med magen och detta med att jag hela tiden är hungrig jämt vilket  då gör att jag fuskar i smyg från mitt matschema och äter mer änn vad jag  borde göra och får di dåligt samvete över detta mina problem med underlivet  minskade även det  och jag var sällan hungrig då jag åt lchf  när jag gick tillbaka till lchf dietetn  jag körde då en strikt vriant på grund av vikt nedgången  problemet var då att  jag blev väldigt trött fort på mina träningspass tung i kroppen samt att jag pulsade väldigt mycket ibland kändes det som att hjärtat skulle hoppa ur bröstet och   jag som sagt väldigt högt i puls vilket var lite må läskigt  då det känndes som att det vart lite svårt att andas

 i dagsläget kör jag en fusk variant på mitt deffningsschema vilket jag tycker inte håller i längden  jag har cirka 3-5 kilo kvar att gå ned  för att hamna på en vikt som är  lite tungt men axepltabelt för min längd  min cosch på träningstället avråder mig dock  starkt från att gå tillbaka till min lchf diet igen  kan dock säga att detta är en släckting  till mig som har följt mig genom hela min vikt resa

  jag kör i dagsläget 5-7  pass crossfit i veckan samt att jag över mycket kardioträning i form av indoor rowing (rodd på roddmaskin ) jag gör väl i snitt runt en mil 5-6 dar i veckan på den maskinen iblan blir det  mera:) då jag tycker det är himla roligt  jag  transportcyklar  även överallt under sommarhalvåret så länge det inte är  snö vilket blir kanske i snit runt 8-10 km det med samt att jag har ett aktivit arbete ( jag jobbar på ett boende för personer som alzamers) som kan  göra att det bli mycket spring  imellanåt

 jag funderar på att  gå tillbaka till min lchf igen och skita i vad min coch säger  då hen anser att det är mycket kallorier på denna kost samt att om jag vill gå ned i vikt så måste jag ha ett kallori underskott  typ hen anser även detta  int är bradå vi behöver kolydrater  jag har dpck andra släcktningar som äter lchf på grund av detta hjärtproblem vi har i släkten och har gjort så i många år och dessa mår riktigt bra på sin kost

  så jag vill ha lite input vad  ni andra tycker men hur ska jag då göra

 ska jag köra på paleo kost äta mera liberalt   tips på hur jag fasar ut det amt härdar ut under tiden  om jag går tillbaka tips på hur jag inte tappar den muskelmassa jag har osv

 behöver lite input

 tack på förhand

Annons:
LenaK63
2018-06-18 22:31
#1

Ta det lugnt för det första! Gå tillbaka på en LCHF-kost som känns bra. Om det inte är mer än några få kilo kvar så låt det ta tid. Din coach ska läsa på bättre. Vi behöver överhuvud taget inga kolhydrater. Man ska inte vara hungrig. Då fuskar man och äter saker vi inte är gjorda för.  

Jag tränar inte mer än en timme Nordic Walking varje dag. Är aldrig hungrig. Första frukost är kaffe med 1 msk kokosolja, 1 msk smör. Det håller mig mätt till 12:00 eller längre beroende på "what's up". Då tar jag två smörgåsar, LCHF-bröd, med ett stekt ägg och ngt annat pålägg. Vid 18:30 lagar jag ngn mat med kött, grönsaker och en liten kall kokt potatis. Sedan inget mer förrän nästa morgon.

Jag har ätit LCHF ca 10 år och mår väldigt bra på denna livsstil.

hemul
2018-06-19 01:41
#2

Det är många av oss som måste hålla igen på maten för att gå ner. Men det kan man ju göra lika bra på low carb som på någon annan diet.

Men du tränar ju supermycket! Du borde ju behöva massor med mat. Har du nån koll på hur mycket du äter? Ja, kalorier alltså.

elkatto
2018-06-19 09:13
#3

   # 1 LenaK63 tack för din input:)

2# hemul

 jag ska enligt deffnings chemat jag har nu ska jag   få i mig runt 1900 kallorier till  2000 kalorier  per dag  om jag följer  det strikt jag får även ha en så kallas fusk dag per  vecka  då jag får äta vad jag vill och då blir det lätt väldigt mycket mera  kalorier och det blir nästan så att man bara går och väntar på att det ska bli fusk dag och längtar till den och då misstänker  jag att  överäter jag bara för att jag  kan

det blir godis popcorn mera mat bars osv  och dagen efter känner jag mig trött och tung i kroppen

 jag får nog i mig lite mera änn  de t 2000 kalorier  jag ska ha  per dag så då jag fuskar som sagt det är svårt att hålla detta schema  när jag har ett jobb som är oregelbundet och jag inte alltid kan sätta mig ned och  ta ett mellanmål på bestämda tider och om man då har ätit frukost vid  06.00 tiden  och kanske inte hinner gå på lunchrast förren  runt 12.30 så är man grymt  hungrig då och då är det lätt att det slinker ned något däri mellan som man inte borde äta när man är på språng och även om man lyckas   med att äta sitt mellan mål  så får man nog göra det på stående fot i mellan åt  och då är man hungrig igen efter ett tag så jag skulle väl säga att det varierar hur mycket kalorier jag får i mig på en dag men jag tror på kanske runt 2000 till 2500 kanske mera då jag har fuskdagen

den deffningskosten jag äter nu har mycket protinpulver i form av casienpulver (som även finns i keso ett långsamt protein)  samt  wassle pulver som är ett snabbt protein det går snabb  i kroppen som man tar då  som en shake eller puddning efter den har tränat   samt aminosyror så kallad Bcca den har även mycket kolydrater i form av fullkorns pasta ris osv vilket jag tycker att min mage inte riktigt verkar fixa nu blir jag lite personlig

 men jag blir grymt pruttig på detta(tur att de äldre hör dålig:)) när jag åt  lchf  hände det aldrig om jag inte hade fuskat och ätit något jag inte borde under den månad jag körde lchf så försvann det  där  jag gick inte ned i vikt på så sätt utan stod som  stilla men jag tappade cm runt midjan höfterna osv upplevde även att jag blev mera fast liksom var inte så uppsvullen osv

odezza
2018-06-19 13:00
#4

Det du äter på den s k deffningskosten är ju inte riktig mat.  Hudproblemen du beskriver talar ju sitt tydliga språk.

Ät riktig mat istället, dvs LCHF, som du ju mådde bra på tidigare. Du har ju inte så många kilo kvar, och som någon skrev tidigare, låt det få ta sin tid.

"still lost in space and time"

elkatto
2018-06-19 14:56
#5

#4  Odezza

 nej det tycker inte jag häller men dessa pulver och puddingar ska ge en" mättnadskänsla" och hjälpa till att bygga upp kroppens muskler då jag ska även väga all min mat och  mina  mellanmål och  det jag har att välja på  är köttfärs lax och kyckling samt ris och fullkornpasta då och gröt till frukost på havregryn och lätt mjölk till detta vilket gör att det är ganska tråkigt  eftersom jag inte kan vara spontan om jag skulle vilja det så jag börjar tröttna på det här

  jag tror att mina hudproblem har med kosten  att göra  helt klart men även  intaget av mycket protein samt sötningsmedel eftersom många av de här  pulverna har det i sig för att det ska smaka sött och gott jag har provat med Stevia som jag tycker funkar väldigt mycket bättre men det  finns inte lika stort utbud på dessa pulver tyvärr

 så jag  ska nog sakta men säkert börja smyga mig tillbaka till lchf

 jag är mest orolig att jag kommer börja gå upp i vikt igen om jag går tillbaka och att jag kommer bli slö och trött o jag  inte årkar  trycka som jag kan göra nu även om  jag inte mår bra på den här kosten jag har nu häller men jag  ska försöka att kanske inte gå så jättestrikt först utan köra lite mer liberalt?

odezza
2018-06-19 16:16
#6

Det låter som en bra idé. Fasa över till liberal LCHF, och håll på med det i minst ett halvår, så att kroppen blir trygg med det igen. Du kommer kanske inte att kunna "trycka" i början, eftersom kroppen behöver ställa om sig till fettdrift igen, innan musklerna har vant sig. Gör det du orkar under tiden, och räkna med att det kan ta ett halvår.

Jag tror inte att du kommer att gå upp, men kanske stå still. Räkna inte med att LCHF är någon quickfix, utan en livsstil som du ska kunna hålla i framtiden, bli mätt på och må bra av.

Sedan, om något halvår eller så, och du känner dig stark igen, men fortfarande vill gå ner ett par kilo, så kan kanske någon form av periodisk fasta kan vara ett alternativ. Men läs på ordentligt om periodisk fasta i så fall, så att du vet vad du gör.

Boktips: LCHF & träning: bättre träningsresultat med lågkolhydratkost av Jonas Bergqvist. Han förespråkar en liberal LCHF. Den går säkert att låna på biblioteket.

Fettfrälst! Stark, frisk & snygg på högfettkost av Martina Johansson. Den verkar dessvärre vara slutsåld, men finns kanske att låna på biblioteket.

"still lost in space and time"

Annons:
elkatto
2018-06-19 19:26
#7

Hej Jag vet att jag inte kommer trycka så hårt i början men man får ta det lite eftersom jag upplevde ju att jag inte riktigt trycka ibland på den kost jag har nu med så. att gå ned i vikt har ju varit ett stort projekt redan från början och inte något som man gör på en eftermiddag jag har tappat 27 kilo på 1 år och 3 månader och nu jag är ute efter något som får mig att må bra och något jag kan hålla länge jag vill kunna träna och vara mätt och glad liksom Jag har så lite kvar att gå ned så just nu är det som sagt långsiktigt projekt att tappa det där 3 kilo jag har kvar typ Så jag jag ska börja smyga ned till LCHF igen och låta det tar tid och låta kroppen hitta tillbaka till hur bra jag mådde på LCHF Tack för boktipsen jag har Jonas Bergkvist bok i knät just nu faktiskt 😀 ska ta och titta om jag hittar ditt andra boktips med

hemul
2018-06-19 22:05
#8

Hur mycket åt du innan deffen då, när du åt LCHF?

Förresten, fattade inte riktigt. Gick du ner på deffen eller inte?

elkatto
2018-06-19 22:12
#9

#8 hemulen Under den månad jag gick på LCHF så åt jag enligt handflata modellen och en dl fet sås typ till maten tre gånger om dagen frukost lunch middag möjligen något kvällsfika om det behövdes men oftast inte Jag gick ned i vikt på deffningen när jag följde den strikt men även när jag småfuskade men inte så som det var tänkt jag vill dock inte fortsätta med den dieten av anledningarna som jag skrivit förut

hemul
2018-06-20 16:39
#10

Det låter ganska lite med tanke på träningsmängden. Nu vet jag iofs inte hur stora dina händer är och hur fet din sås var. 😉

Det kan inte vara så att du drivit dig för hårt med mycket träning och kaloriunderskott?

elkatto
2018-06-20 21:11
#11

Hemul

 handmodellen  är bra om man har problem med portionsstorlekar och överäter och jag testade då denna för att  jag trodde att jag inte skulle gå upp  om jag körde strikt oh den modellen då( är nog  lite skadad efter kalori räknandet innan) om man tittar på hur mycket en dl grädde innehåller kalori messigt liksom . kan helt klart vara något i det du säger   om träningen och kalori underskott dock bygger ju  deffningen shchemat på att man ska ligga på ett kalori underskott cirka 500  kalorier per dag  6 dagar i veckan då med en  fusk dag  per vecka

hand modellen bygger då på  en hand( plus fingrar )av något med protein fisk kyckling osv en hand av ovan jord grönsaker samt en dl av fet sås  jag körde ofta en dl grädde  eller lite creme frasch till salladen tre gånger om dagen då jag har väl normal stora händer för att vara kvinna typ

 men jag var inte så hungrig på den här versionen men jag upplevde som sagt att jag inte orkade trycka på och vara explosiv och att  jag pulsade så himla rejält på det

har ingen pulsklocka men om jag hade haft det så hade jag nog legat väldigt högt i puls

hemul
2018-06-21 01:16
#12

Jag vet vad handmodellen är, vad jag menade var att händer kan vara ganska olika stora, så det säger inte så jättemycket igentligen. Samma med 1 dl fet sås. Det kan betyda lite vad som helst beroende på vad det är. Majonnäs? Bea? Gräddsås - och i så fall hur mycket har den kokat ihop? Äter man 3 dl bea per dag så är det en bra bit över 2000 kcal bara där. Men det tror jag ju inte att du gjorde. 😉

elkatto
2018-06-21 08:38
#13

Hemul Jo absolut kan det vara så att det inte säger så mycket igentligen men att det var en riktlinje nej jag äter inte Bea då jag inte alls gillar det men jag förstår hur du tänker men jag får mixtra lite och prova mig fram liksom till en diet som fungerar över tid

Annons:
hemul
2018-06-21 09:07
#14

Jag menade majonnäs men råkade skriva bea när jag sa det där om att det blir över 2000 kcal, men strunt i det.

Tänkte bara att det vore bra att få ett hum om om du åt för mycket eller för lite när du åt LCHF. Nu är det ju iofs svårt att uppskatta hur mycket du behöver för all träning också, så det vore ändå svårt att veta.

Men hur som helst har du ju ha gått ner nästan allt du behövde. Det är väl vackert så?

elkatto
2018-06-21 09:49
#15

   jag äter inte Majonäs häller  så det hade nog inte spelat någon roll häller;)

 jag åt nog kanske mindre eftersom jag gick ned i vikt på den  skulle  tro ? men sedan blev det säkert en positiv chock för kroppen  att gå från soffpotatis typ till att träna så pass mycket som jag gör nu rasade mycket först jag gick ned cirka 1 kilo i veckan första tiden ungefär  nu går det liksom himla långsamt men det är ju också för att jag har så lite kvar och sedan som sagt att jag tycker det var så himla tråkigt på deffningskosten   vilket resulterade i smygätande sedan har jag alltid varit en sådan som  blir  konstig då blodsockret svajar  hatar att vara hungrig därför jag fastnade för lchf för jag gick ned i vikt utan att vara hungrig och jag slapp allt svanjande i blodsockret

  jo jag är mycket nöjd att jag fixade det  nu är jag mest inne på att må bra och kunna träna   leva som jag vill liksom och  försöka få ned mig till 70 kilo och sedan hålla mig där men  att droppa 3 kilo gör väl egentligen inte från och till för min del jag vet inte om jag blir lyckligare om jag tar mig ned till 70 kilo liksom

 är  väl  egentligen mest min coch som har pratat om det 70 klio  är fortfarande en tung vikt men axpeltabdlt  för min längd eftersom jag enligt hen  är lite tung fortfarande i förhållande till min längd

 jag tycker inte om att springa som ett exempel mest bara för att jag tycker att det är tråkigt samt att jag varit så mycket tyngre förut jag kör min cardio på rodd och på cykel  jag anser mig inte ha någon löparkropp jag är stark och explosiv och har mycket muskler på mina ben på grund av  all rodd och cyklande breda lår men inte feta jag är i överlag naturligt stark  mera en amazon än en löpare;)

hemul
2018-06-21 22:06
#16

Tycker du ska fortsätta som du gjorde då, innan du började deffa alltså. Sista kilona kan ta tid och det kan också hända att man inte alls blir av med dem.

Det där med motion och träning är knepigt. Kroppen vanjer sig ju och kräver mindre och mindre energi för att göra det den är van vid. Jag har själv haft en bumpig resa. Jag var megafet och sjuk från början och rörde mig alltså minimalt. Först gick jag inte ner alls av low carb, gick tvärtom upp, men inte mycket. Men jag blev friskare och friskare så jag fortsatte ändå. Efter 5 år sådär insåg jag att det var nog inte så enkelt som det sas, att man kunde äta fritt. Så jag började hålla koll på kalorierna. Då började det rasa.

Efter några år var jag så pass "smal" att jag kunde börja cykla. Och jag cyklade massor. Köpte en jättefin cykel och på somrarna var jag ofta ute hela dagarna, många timmar blev det. På vintern ivf någon timme per dag de flesta dagar. Vad hände? Jo, första månaden gick jag ner några kilo extra, sen tog det stopp. Efter det har jag bara lyckats gå ner ett par kilo per år. Men kul har jag haft och mycket har jag fått se. 😉

Det är lite jävulskt det där. Håller man igen på maten orkar man ju inte hålla igång. Och gör man det inte går man inte ner. Ivf sniglade jag mig ner till -50 kg (då inräknat c:a 10 kg som jag blivit av med med hjälp av GI innan jag började lowcarba). Sen fick jag bakslag och gick upp 12 p.g.a. en skada som gjorde att jag inte kunde cykla alls på nästan ett år och sedan fick ta det lite lugnt ett tag. Jag var lika hungrig ju och klarade inte att sitta hungrig. Var ju uttråkad också eftersom jag inte kunde göra det jag var van vid. Känns segt nu, att liksom börja om och inse att det är dags att dra åt svångremmen.

Så jävulskt igen, ivf för mig. Går inte ner... det stör av motion, men slutar jag, då går jag jävlar i mig upp!😮

Berättar det här för att du ska förstå att det för de flesta inte är så himla lätt som det ofta framställs. LCHF-propagandan är inte särkilt ärlig och de som det inte går så lätt för pratas det inte om. De finns nog, de där som kilona bara flyter av så fort de slutar snaska godis och det är de som blir poster boys and girls. Men för det stora flertalet är det nog en bumpig resa när det gäller vikten även på low carb.

Du har ju ändå fått ett väldigt bra resultat. De där sista kilona tycker jag du bara ska vänt ut. Och händer inget så får du väl vara nöjd med det du åstadkommit.

Zepp
2018-06-22 16:41
#17

Det var en vägg av text och tankar.. och det var bra tankar! Dvs du har bra koll på vad som gör vad, din PT har oxå bra koll på vad som gör vad.. sådåså, det får bli kompromisser! Iallafall, kikar man sen lite på Deff, som främst används av Bodybuilders så är den iallafall rätt ofta strikt ketogen!är för Och då kan man fråga sig varför dessa går över till en högfettdiet när fett är så himla energirikt.. mnjae mest troligt för att de då äter lågkalori, dvs de måste äta högkalori för att få full effekt av sin träning, men samtidigt bygger de oxå upp framförallt subkutant fett. Och vill man visa musklerna så får man hur som helst förbruka subkutant fett, dvs de kör ketodeff! Iallafall man får lov att ta olika råd från olika personer/koncept med en sked salt.. inget sker/kommer att hända automatiskt bara för att man läst en bok/ett forum/fått råd från någon PT! Så då hakar jag då upp mig på att du nämner en släkt med vanligen förekommande hjärtkärlsjukdom/din vikt i förhållande till din längd och ålder! Sådåså.. man bör lixom inte väga 100 vid 32 år med en höjd av 165, det är ett symptom på något! Rätt så vanligt är att det är symptom på diabetiskt arv i kombo med västerländsk livstil.. framförallt i så tidig ålder. Inte nog med det.. vad gör vi, jo vi kör andra västerländska grejer för vi har lixom inte så många val, dvs träning på vår fritid, det är för det mesta bra.. iallafall om man saknade fysisk ansträngning tidigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

elkatto
2018-06-23 12:01
#18

Hemul

 absolut är jag nöjd med att gått ned så mycket som jag redan gjort och mitt fokus ligger nu egentligen på att inte gå upp igen och kunna träna liksom för jag vet att jag mår så bra då jag får träna både fysiskt och  mentalt så det  kommer jag  helt klart fortsätta med för det ger mig så mycket glädje i mitt liv  sedan de hälsoeffekter jag fått  av lchf kost gör att det känns  som en bra kost för mig och  man kan ju behöva hålla igen lite absolut och försöka  analysera sitt ätande äter jag för att jag är hungrig eller är det känsloätning? för att jag är ledsen för att jag har tråkigt osv.

det är ju ofta så att var och en blir ju salig på sin tro och vill ju framställa sin kost som just det bästa och hur bra det går på just den kosten hur kilona  bara rinner av  och jag kan säga att  även jag har haft det kämpigt att gå ned i vikt kämpat men jag har även haft roligt på vägen  och vi är ju alla olika och man får lägga det på sin nivå och inte vara så hård mot sig själv och börja lugnt liksom det viktigaste har varit viljan att göra något åt situationen

oj så besvärligt du verkar ha/ haft  det men jag tycker ändå du verkar  kämpat och krigat på bra en krigare som vi brukar säga på mitt träningsställe

elkatto
2018-06-23 12:17
#19

Zebb

 jo n man ska absolut ite väga 100 kilo till 165 cm det är riktigt mycket och det kände jag även i kroppen  hade mycket värk i  kroppen innan främst i fotleder och käna  och som jag skrev till hemul här ovan så mådde jag  inte bra varken  mentalt eller kroppsligt  hade  även mycket" stress smärta i kroppen"

 våra hjärtproblem i släkten har funnit länge i vad de tror  åt minstånde  bak till min  farmors mor i olika grader av problem från väldigt grova till väldigt lätta  och vissa av oss i släkten har inte drabbats alls jag bland annat har på senaste kontrollen ua på  mitt hjärta( peppar peppar) så vi har alltid haft  dessa problem och som jag nämnt tidigare så är jag väldigt blodsocker känslig lite Diabets light typ;) därav   även mina tankar på att gå tillbaka till lchf då jag  upplevde att  mina svängningar  försvann totalt då

hemul
2018-06-23 22:06
#20

Precis. Satsa i första hand på det du mår bra på och låt vikten komma i andra hand. Du är ju redan av med övervikten. Ett par kilo hit eller dit är väl inte värt extremmetoder som får dig att må sämre igen? Särkilt som det inte tycks funka på vikten heller.

Annons:
elkatto
2018-06-24 16:36
#21

Jag har redan börjat smyga tillbaka nu till LCHF och ännu känns det riktigt bra går bra att träna på med dock blir jag fortfarande trött för snabbt och är lite mindre explosiv men jag tänker härda ut det och låta det ta tid nu kör jag inte strikt utan mera normal LCHF och jag märker redan nu att det är bättre i magen och utslagen i ansiktet har börjat försvinna osv dock har jag bestämt mig för att inte berätta för min coach att jag gått tillbaka till LCHF mest bara för att se om det händer något nu när gått tillbaka och kan visa hen om det är några förändringar

LenaK63
2018-06-24 21:49
#22

Min erfarenhet är att inte diskutera hur man äter med dietister, läkare, tränare eller viktväktare. Du gör rätt. LCHF är alldeles för kontroversiellt för "etablissemanget".  Vad jag förstår så är de inte uppdaterade på modernare forskning.

Upp till toppen
Annons: