Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 4183 ggr
Mooniq
6/16/18, 5:35 PM

Längesen jag åt Fläskpannkaka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag sug efter nåt jag inte ätit på flera år. Jag håller mejerier på ett minimum men idag blev det kalas. 😃 Receptet bör finnas i receptavdelningen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Siggebus
6/16/18, 6:18 PM
LenaK63
6/16/18, 10:00 PM
#2

Måste man göra oftare.

Margareta
6/17/18, 1:12 PM
#3

Mitt nya problem är uppmätt intolerans mot ägg och jag saknar det så

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LenaK63
6/17/18, 10:20 PM
#4

Åh Margareta det är inte roligt. Jag har länge haft problem med att äta äggvita. Kokt eller stekt. Äggröra smakar heller inte så bra. Förmodligen har jag ätit för mycket ägg. Jag tar bort så mycket av vitan jag kan och ger till ngn som kan äta. Hunden var villig men hon är tyvärr inte längre där. Martina skrev för länge sen att man inte ska äta äggvita. Men jag hittar inte var när jag söker på hennes sida. Det vore intressant att veta varför.

Margareta
6/21/18, 10:52 PM
#5

Det är fler med intolerans för äggvita kanske därför?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Record
6/22/18, 9:51 AM
#6

Kan det vara tillsatsen av Fipronil hönorna får, för att hålla kvalster på avstånd.

Detta varnar Livsmedelsverket om. 🤔

Annons:
LenaK63
6/22/18, 10:43 PM
#7

Vad jag läst i   Süddeutsche Zeitung är  Fipronil förbjudet att använda på/vid  djur som producerar livsmedel.

CasaRamon
6/23/18, 9:03 AM
#8

Jag hittar inte recept på fläskpannkaka eller Ugnspannkaka, varken på denna sajt eller på Dietdoctors receptsida. Osäker på innehållsfördelning.

Mooniq
6/23/18, 9:07 AM
#9

#8 CasaRamon

jag gör så här.

2 pkt bacon - strimlar, steker knaprigt, spar både bacon och fett för det blandar du i smeten.

Rör ihop

8 ägg

1,5 dl grädde

150 gram hackad/riven ost, gärna lagrad = god smak

250- 300 gram keso

häll i bacon + fettet i smeten, häll i smörad form

Ugnsvärme 225 grader 20-25 minuter

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

CasaRamon
6/23/18, 3:32 PM
#10

Tack Mooniq.

Ska testa detta recept. Mitt barnbarn älskar mina tunna pannkakor, så detta lär nog också gå hem. Han är 15 mån och äter bara Lchf-mat. 🙂

LenaK63
6/23/18, 10:27 PM
#11

#9 

Tack Mooniq för det receptet. Låter supergott. Ska pröva i morgon. Det är ju söndag.

CasaRamon
7/13/18, 4:40 PM
#12

När jag gör tunna pannkakor så använder jag fiberhusk i smeten. Jag undrar om man kanske kan ha det i ugnspannkakan också för att få den lite tjockare?

Mooniq
7/13/18, 6:55 PM
#13

#12 CasaRamon - tjockare? den blir ju tjock som en vanlig fläskpannkaka. jag hade nog testat lite kokosmjöl - eller om man provar väldigt lite fiberhusk kanske. Gör en ½ smet i mindre form o testa. 

Jag gjorde fläskpannkaka i förra veckan och hade ingen grädde hemma så jag uteslöt det och då blev pannkakan lite fastare - smakmässigt helt ok.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: