Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

45 gram kolhydrater

2018-06-12 11:26 #0 av: Lauran

Jag är ny här och behöver gå ner i vikt. Jag har räknat ut att jag äter 45 gram kolhydrater på en dag. Är det mycket dåligt?

Anmäl
2018-06-12 11:51 #1 av: emeliiiiieee

Lifesum är det bästa redskapet tycker jag. Räknar ut hur mycket du behöver äta av varje grej för att ligga bra.

Anmäl
2018-06-12 12:03 #2 av: hemul

Nej, det är inte dåligt. Det beror helt på hur du vill ligga. En del ligger högre än det och en del ligger lägre. Kör på du.

Anmäl
2018-06-12 12:27 #3 av: Effie

Jag skulle saga: det beror ju på vad du äter. 45 g kolhydrater, bestående av grönsaker och kanske lite rotfrukter...det får du ju avgöra själv, men det är säkert ok (det marker du efter ett tag). Är det en massa onyttigheter...ja, några massor av onyttigheter får du inte plats med I 45 g; onyttigheter drar lätt I väg. Men man mår battre av bra mat.

Och sedan hanger det ju på vad du äter för övrigt.  Hur mycket protein? Hur mycket fett?

Testa och se. Gör en avstämning om några månader. Funkar det: fortsätt. Funkar det inte: ändra. Och vill du ha tips om vad du kan ändra, så kan du fråga igen.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-06-12 14:28 #4 av: Lauran

Mycket av kolhydraterna kom nog från en majonnäs. Eldorados. Jag har en dålig ekonomi och då väljer man det billigaste. Denna majonnäs är ju bara 40 g fett och 7,5 g kolhydrater. Det finns ju betydligt bättre sorter men willys är billigast.

Det blir betydlig mycket dyrare med denna kost för mig. Just för att jag tidigare åt mycket snabbmakaroner och inte så mycket protein till. Jag vill inte börja köpa "dåligt" kött heller. Som billig dansk fläskfilé.

Jag vill nog ha tips på billigt BRA protein då jag inte känner någon bonde.

Anmäl
2018-06-12 14:46 #5 av: Effie

#4 Lika billigt som snabbmakaroner går nog inte...men battre.

Det finns trådar med tips om billig mat. Att leta efter mat med kort datum. Att köpa sill/strömming. Att köpa framdelskött att koka. Ägg.

Jag har inte jämfört priset på hemgjord majonnäs med billig köpe-...men det  är enkelt att göra med en stavmixer och ett högt kärl. Och majonnäs är inget måste; det finns battre saker att äta.

Anmäl
2018-06-12 15:34 #6 av: hemul

Men hur mycket majonnäs äter du?Skrattar

Förutsatt att du faktiskt inte får i dig merparten av 45 g kh per dag från den där majonnäsen (du skulle behöva äta ett halvkilo...) så tror jag inte det är någon väsentlig prisskillnad i praktiken. Findus majjo kostar (på Willys) nästan exakt dubbelt så mycket per kg som Eldorado. Men den är dubbelt så fet också. Alltså måste du äta dubbelt så mycket av Eldorado för att bli lika mätt. Alltså ingen besparing alls, men du har köpt och ätit en betydligt sämre produkt.

Förtjockningsmedlet de använder för att få Eldoradomajjon att inte rinna mättar liksom inte. Det gör inte vattnet som är den största ingrediensen heller. Och det har du gratis i kranen.

Lättprodukter är alltid att dåligt val. Både för hälsan och ekonomin.

Anmäl
2018-06-12 15:39 #7 av: hemul

Håll utkik efter extrapriser på kött och frys. Har du City Gross där du bor? De har mycket billiga styckdetaljer till lågt standardpris och säljer ofta ut fina, lagrade ostar till jättelågt pris (står inte i flybladet, man måste dit och reka). Willys har ganska ofta på sistone haft extrapris på smör. Lång hållbarhet i kylen, men kan även frysas.

Eftersom du inte är ute efter att nolla kolhydraterna, kör rotfrukter snarare än grönsaker. Mycket billigare. Och gott. Vitkål är billigt också.

Jag har också begränsad ekonomi, men jag äter jäkligt gott. Det kräver lite ansträngning, både med att läsa flygblad på nätet och att ta sig runt till olika butiker, men det går. Det man inte har i plånboken får man ha i fötterna.Blinkar

Anmäl
2018-06-12 15:45 #8 av: Lauran

Nej jag har inte citygross tyvärr. Jag har Lidl  Willys  Ica  Coop. Nej jag fick inte i mig 45 gram från majjon men morötter lök och råkade bli en ÄPPELhalva också *erkänner* Ett riktigt sött och gott äpple var det :(

Anmäl
2018-06-12 20:11 #9 av: majonnäsälskaren

Äpple hör ju kanske inte till lchf riktigt. Men gör egen majjo! Jag trodde det var svårt men det var det inte alls.

Anmäl
2018-06-13 03:26 #10 av: hemul

#8 OK. Men sluta med hälftenvatten-majjon ivf. Ingen besparing med det.

Anmäl
2018-06-13 09:05 #11 av: Effie

Det är väl Inga våldsamma mängder kolhydrater I ett halvt apple. Inget man ska basera sin kost på, och inte lchf I sig...men ingen katastrof heller, någon gang ibland.

Som jag skrev; testa en nivå som du tycker känns bra, och utvärdera efter ett tag. Det här är en kost som du ska kunna leva med.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.