Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5651 ggr
blanca80
6/1/18, 9:23 AM

Levaxin och viktnedgång

Jag undrar om det är svårare (eller omöjligt?) att gå ned till normalvikt om man måste äta Levaxin?

Det är inte jag som äter Levaxin men en rätt så kraftigt överviktig väninna.

Annons:
Namiko
6/1/18, 10:37 AM
#1

Levaxin ersätter sköldkörtelhormon så det ska vara lika "lätt" för din väninna att gå ner i vikt som en person med normal sköldkörtelfunktion så länge dosen ligger på rätt nivå. Är dosen för låg så blir det svårare att gå ner eftersom underfunktion i sköldkörteln ofta leder till viktuppgång.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

blanca80
6/1/18, 11:53 AM
#2

Jag har en känsla av att hon "skyller" på Levaxinet för att få fortsätta dricka läsk, äta chips och strips osv.

Hon går ju på regelbundna kontroller hos läkare för att kontrollera att hon äter rätt dos av Levaxinet. Och det är ju väldigt konstigt om läkarna tycker hon har en lagom vikt nu. Jag vet att hon vägde 122 kg för ett tag sedan men jag ser ju att hon blivit ännu större senaste halvåret.

Hon säger att hon gick ner 5 kg en gång och det gör hon aldrig mer om för oj vad dålig hon blev sa hon. Yr och illamående. Så hon måste ha kvar alla kilon för att må bra påstår hon för medicinen är så svårinställd.

Men jag tror som sagt att hon inte vill ändra sina vanor. Hon vill äta sina söta och feta efterrätter, dricka sin läsk och äta på max och mc d och beställa extra stor strips.

Jag hade gärna velat hjälpa henne men vad gör man.

Namiko
6/1/18, 1:01 PM
#3

#2 Det går tyvärr inte att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Du får vänta tills hon själv vill ha en förändring och då kan du komma in och ge tips, råd och stöd. Tills dess kommer det bara att falla på döva öron och hon kommer komma på den ena bortförklaringen efter den andra. Är det inte medicinen så är det något annat. Visst kan det vara svårt att få till rätt mängd Levaxin, men det är ju ett övergående problem, så fort man hittar rätt nivå igen så försvinner symtomen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

jen
6/13/18, 5:45 PM
#4

Det är nog inte levaxinet utan hennes ämnesomsättning problematik som ställer till det. Har hypotyreos själv och ätit ett levaxinpreparat som heter eythyrox (samma medicin fast annat namn) Vi med hypo är ofta undermedicinerade och jag och många fler har haft svårt att gå ner i vikt. Även myxödem är väldigt vanligt.(förväxlas ofta med fetma)det går ej att banta bort utan försvinner bara om man är rätt medicinerad Ofta behöver vi ett tillägshormon som heter t3 liothyronin. Men läkarna vet inte så mycket om det tyvärr. Äter själv liberal lchf sen 2 veckor och gjorde det för några år sen men då strikt som jag inte alls mådde bra på. Har läst att många med ämnesomsättningsrubbning i sköldkörteln inte mår bra av att äta strikt.

Upp till toppen
Annons: