Annons:
Etiketthälsa
Läst 3561 ggr
jennin
5/29/18, 7:22 PM

Triglycerider osv

Vet ni något om triglycerider osv, vad som är bra/dåliga värden? Vad tänker ni om följande:

Kolesterol 5,3

Triglycerider 2,2

HDL  1,1

LDL 3,2

Jag känner mig ganska novis 😮Ser det ok ut för en kvinna?

Vore tacksam om någon som vet ville hjälpa. 

Med vänlig hälsning Jenni

Annons:
Zepp
5/29/18, 7:59 PM
#1

Aså trg bör ligga under 1,7.. sen så är frågan om du tog provet.. minst 12 timmar fastande?

Annars så har du mätt vad du åt till frukost.

5,3/1,1= 4,81.. bör ligga under 6.. helst under fem! 

Om jag säger som så och med tanke på att du är kvinna, det är ingen ko på isen,, ännu iallafall!

Aså de där trgl är  en lite annan grej, det kan peka på något annat eller så var du inte fastande!

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jennin
5/29/18, 8:32 PM
#2

Ja provet togs 8.30. Jag var fastande från 20.30 kvällen innan

jennin
5/29/18, 9:00 PM
#3

Kan höga triglycerider bero på stort intag av snabba kolhydrater eller bara alkohol? Läkaren trodde jag ljög om mitt alkoholintag. Men det gjorde jag inte. Jag dricker ett fåtal gånger per år och i mindre mängd.

Zepp
5/29/18, 9:05 PM
#4

Om man säger som så.. kolesterol är en sak.. apolipoproteiner lite annat och triglyder en tredje grej.

Iallafall så är triglycerider fett.. en anledning till att man kikar på detta är att det då ofta kommer från levern.. utifall man var fastande.. annars så kom det som regel från frukosten.

Så vad kan man säga, sammantaget.. angående kolesterol ingen ko på isen alls.. möjligen skulle du kunna höja HDL-C via motion o sådant.

Dvs ditt HDL-C är lixom inte jättehögt men det är knappast Tot-C eller LDL-c heller!

So whats all about then.. mnja man misstänker då när trg är högt fettlever.

Jag skulle i ditt fall inte lägga särskildt mycket hänsyn till detta så länge dina andra lipidfraktioner är såpass bra, det kan även vara något tillfälligt.

Såå det är bara Trgl som sticker ut.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/29/18, 10:20 PM
#5

Här har de frångått fasteprover för kolsesterol sedan ett par år. Nån ny metod där man inte behöver vara fastande. Jag fick omedelbart sämre värden. Undrar om de kanske räknar fram det? Ska fråga nästa gång.

hemul
5/30/18, 3:12 PM
#6

Förresten, det ser ut som om du har en kopia på labsvaret. Gränsvärden ska stå där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: