Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2225 ggr
liselotte.b
2018-05-20 10:23

Kommer abstinensen tillbaka efter 2dagars frosseri

Jag började med lchf för 3 veckor sedan. Med maten har det gått bra på så sätt att jag ätit mig mätt på god mat. Vad som inte gått så bra är att dag 2 fick jag väldigt ont i huvudet. En bultande huvudvärk som var riktigt jobbig då jag varit tvungen att jobba varje vardag. Men så i onsdags försvann så plötsligt värken och jag mådde så bra.

Då vore det ju väldigt dumt att förstöra det kan man tycka. Men vad tror ni hände i fredags. Vi är ett gäng som bestämde oss att gå ut och ta en pizza. Hade nog varit okej om det stannade med det. Men nej jag fortsatte äta under kvällen. Allt från kakor glass och godis. Och tyvärr fortsatte mitt ätande under lördagen. Jag passade på att äta allt "förbjudet" Pasta med en massa ketchup. Jag ÄLSKAR verkligen pasta och njöt av det.

Så till saken. Nu är jag tillbaks med 100% lchf. Skräpet är rensat bort. Mina 4 kilo jag hade gått ner är tillbaka allihop. Men om jag nu tvärt återgår till minimalt med kolhydrater tror ni jag måste stå ut med 3 långa veckor av bultande huvudvärk då igen? Eller krävs det betydligt längre tids frossande för att det ska ge svåra abstinensbesvär när man slutar?

Jag orkar inte jobba en dag till med den där hemska värken😕Då är jag rädd att jag inte står ut och hellre hoppar av alltihop.

Annons:
parsley
2018-05-20 10:44
#1

Svårt att säga hur länge du kommer att vara påverkad, eftersom du ätit LCHF såpass kort tid. Är kroppen inställd på fettdrift, så kan det ta någon eller några dagar, innan man är återställd om man gjort avsteg. 

Testa att ta extra salt om du har problem med huvudvärk. I många fall hjälper det. Ta 1/2 - 1 tsk i ett glas vatten vid behov och drick eller ta saltet i munnen och svälj om det känns lättare.  Beror huvudvärken på saltbrist, så känner du dig snabbt bättre.

hemul
2018-05-20 15:59
#2

Eller trappa ner kolhydraterna under ett par veckor så slipper du troligtvis besvär helt och hållet.

hemul
2018-05-20 16:11
#3

Förutsatt att du har besvär nu alltså. Lite oklar på om du har det eller bara är rädd att du ska få.

liselotte.b
2018-05-20 16:43
#4

#3 Nej jag har inga besvär nu Men jag antar att alla kolhydrater jag intagit i två dagar förmodligen inte gått ur kroppen ännu.

evabirgit
2018-05-21 15:13
#5

När det är varmt som det varit senaste veckorna kan det vara bra med extra salt som det står om lite tidigare.  Huvudvärk på kvällen  trots att man druckit sig vad man tycker otörstig  på vatten kan många gånger avhjälpas med 1/2 till 1 tsk salt i lite vatten ( smakar f-n ) sedan ett extra glas vatten.  ofarligt att testa. om det hjälper vet du inom ca 20  minuter

Margareta
2018-05-22 10:54
#6

Salt (olika sorter), extra magnesium och i vissa fall extra kalium kan helt tämpa abstinensbesvären.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Zepp
2018-05-29 20:18
#7

Nej du behöver inte börja om… för du är fortfarande i början!

Dvs det är bara påt igen!

Och som redan peåkats.. aså om du hade hållit på minst 3-6 månader så hade du oxå uppövat en helt annan fettförbränningsförmåga!

Och om du står ut 3-6 år, då kan du ta olika bakslag hur lätt som helst, dvs då är din kropp anpassad.

Aså sen till absienensen det är främst en mental faktor, den kommer förmodligen följa dig hela livet.. men man lär sig så småningom hur man skall hantera sådant.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mafmaria
2018-06-01 07:14
#8

Min erfarenhet av saltshots är att det smakar mindre illa om man häller/slickar i sig saltet långt bak på tungan och sväljer ner med vatten. Färre smaklökar att reta där. Personligen föredrar jag örtsalt, lättast att få ner.

Upp till toppen
Annons: