Annons:
Etiketthälsa
Läst 4274 ggr
fiskenihavet
5/19/18, 11:35 PM

Bordsalt

Bordsalt - Vad är egentligen det? Det är bergsalt då? Iom att det inte är havsalt? Eller är bergsalt med stora flingor som inte tillsatt annat än jod inte bordsalt? Är bordsalt helt enkelt salt (berg eller hav) som är tillsatt antiklumpmedel?

Annons:
Sindri
5/19/18, 11:40 PM
#1

Det vanliga s.k. bordssaltet som vi köper är oftast bergssalt som man har tillsatt jod och antiklumpmedel (oftast en form av aluminium = risk för Alzhemier).
Men på bordet kan man också ha en kvarn eller skål med t.ex. flingor av havssalt.

Havssalt behöver inte tillsättas jod och oftast har det inte heller antiklumpmedel tillsatt. Som t ex detta
https://www.apotea.se/atlanthavssalt-fint-1-kg
som man kan köpa från en mängd nätbutiker och från en del vanliga butiker. En hyfsat stor Coop brukar ha det.

fiskenihavet
5/20/18, 1:27 PM
#2

Men då är det inte bergsaltet som är farligt? Då är det antiklumpmedelet som är farligt? Det är antiklumpmedelet som gör bergsaltet till bordsalt? Vanligt bergsaltet utan antiklumpmedel är alltså inte bordsalt?? Hur är det då med kosttillskott? De innehåller ju till 90% av tillfällena antiklumpmedel (oxå de som inte märker produkterna med detta). Men där står det ofta att antiklumpmedlet är fettsyror av magnesium. Det är väl ok? Det är ju inte aluminium…

Sindri
5/20/18, 2:39 PM
#3

Jo, visst kan man kalla det bordssalt, eller spissalt eller vad man vill även om det inte är antiklumpmedel i, det är bara det att det blir svårt att använda saltet utan antiklumpmedel.
Att ströa havssalt utan antiklumpmedel är inte alltid så lätt det heller, jag använder en gamla sockerströare som har större hål, eller en tom burk som det varit kryddor i. Till matlagning har jag det i en skål med sked.
Står det magnesiumsalt är det inte aluminium. Tror att jag även sett variant med kalciumsalt.

hemul
5/20/18, 3:56 PM
#4

Jag kör med grovt havssalt och kvarn.

T.o.m. de vanliga märkena har havssalt utan tillsatser, men alla butiker tar inte in det. Köpte sånt förut, men nu har jag gått över till samma som Sindri, fast kvarnsaltet då.

fiskenihavet
5/20/18, 7:21 PM
#5

Altså, bordsalt är salt med tillsatser? Bara havsalt, utan tillsatser är ok? Har fått besked om att inte äta bordsalt. Har jodberikat bergsaltet (utan antiklumpmedel). I havsalt är det ju bor. Det är ju inte bra. Om du saltar varje dag…?

hemul
5/20/18, 8:31 PM
#6

Nej, bordssalt är salt man har på bordet, till matligning, salt man äter. Till skillnad mot t.ex. vägsalt. Tillsatser har inget med saken att göra.

Annons:
Sindri
5/20/18, 10:49 PM
#7

Vadå bor i havssalt? Vad jag läst så finns bor i himalayasalt.

Som sagt, bordssalt är inget namn på en viss sorts salt, det "vanliga" salt som de flesta köper i affären kallas bara så. Och det är för det mesta gjort av bergssalt, och för det mesta har det tillsatser i sig.

Köp helt enkelt det salt jag länkade till så får du inte problem.

Upp till toppen
Annons: