Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4523 ggr
Jana Sjö
5/15/18, 7:19 PM

Sockerberoende - gäller bara vissa

Varför blir inte alla som äter socker beroende av det? Det borde väl gälla alla att det triggar igång något i hjärnan när man äter socker?  Varför känner många att efter max 3 kakor till kaffet så är dom nöjda medan jag vill ha 30 kakor? 

Är den sockerberoendes hjärna annorlunda uppbyggd än de som äter lite av varje och lyckas hålla sig till det utan att börja moffa i sig alldeles för mycket kolhydrater och bli sjuk och fet?

Mina vänner/bekanta tycker det är extremt konstigt att jag inte klarar av något lite lagomt sött till kaffet eftersom dom själv klarar det.

Annons:
Gronstedt
5/15/18, 7:24 PM
#1

Det är inte bara sockerberoende, det gäller alla beroenden. En del är "beroendepersonligheter" och andra inte. Förmodligen på grund av skillnader i hjärnan.

Mooniq
5/15/18, 7:32 PM
#2

Jag tror att ordet "sockerberoende" är rena grekiskan för många. De förstår inte innebörden av det. Ordet börjar dyka upp mer och mer men det är inte allmänt känt att man kan vara sockerberoende. 

Alla vet vad drogberoende eller alkoholism är för något men kan inte relatera det till socker/kolhydrater. 

På youtube finns bra filmer som visar på forskning där socker triggar samma områden i hjärnan som knark - det brukar jag berätta om nån ser oförstående ut när jag säger att jag är sockerberoende.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
5/15/18, 7:43 PM
#3

Såg nåt TV-program för ett par år sedan, tror det var Vetenskapens värld. De tog ivf upp förskning på just detta. I det försök man gjorde kom man fram till att hos ungefär 75% av individerna aktiverades belöningcentrum av sött. Jag blev rätt glad, för jag tillhör den inom LCHF förnekade minoritet som inte går igång på sött. Alltså är det nu bevisat att vi  finns vi också. 😉

evabirgit
5/16/18, 7:19 AM
#4

ni som inte känner av sockersug  - var lyckliga att ni slipper det. 
Man kan  ha sug efter nästan vad som helst, jordnötter ( kolhydrater), kaffe ( koffein),  70% choklad gärna smaksatt (är sötare än 86/90%),   eländet cigaretter/snus  för de som inte kan sluta, alkohol i alla dess former.
Det är så lätt att trilla dit om man är utrustad med beroendegenen.
Vi som har beroendegenen får kämpa mot den alltid.

hemul
5/16/18, 4:50 PM
#5

Jag har beroende av nikotin (f.d. rökare, nu snus - blä). Har inga problem med alkohol. Andra droger har jag aldrig provat även om jag haft gott om tillfällen (började plugga i Uppsala 75…). Jag tror nog beroenden kan vara specifika också.

Jag går däremot igång på fett och det har jag alltid gjort. Inte så att jag flåsar in på ICA och köper ett paket smör och börjar trycka i mig, men när jag äter t.ex. kött med synligt fett erfar jag en viss lyckokänsla när jag biter i det feta och känner det sprida sig i munnen. Sparade alltid de bitarna till sist när jag var liten, för de var godast. Brukade genera mina vänner om vi gick på fik med bordsservering och ingen tog grädde i kaffet. Då drack jag upp innehållet i den lilla gräddkannan. Åt man mager mat förut, t.ex. skinka med kokt potatis, villa jag ha en klick smör på potatisen. Men det är på ett annat plan liksom. Går ju inte omkring och tuggar späckbitar dagarna i ända, men har svårt att låta bli det när jag har det framför mig.

Så det var nog därför jag hade svårt att gå ner med lowcarb i början. Det var som att trilla ner i grytan för mig liksom. Åt för mycket och kalorier spelar faktiskt roll. Ställer mig helt frågande när folk undrar hur de "ska få i sig" tillräckligt med fett. Hä?

Är inte så att jag tycker allt sött är äckligt. Jag gillar, men blir sällan sugen på, sånt som är måttligt sött och även innehåller fett, tänk rabarberpaj med vaniljsås, apelsinris, gräddtårta. Sånt är gott ibland. Men torra bullar intresserar mig inte. Rent sockergodis som skumgodis äcklar mig faktiskt. Choklad kan vara gott ibland.

I.v.f. tycker jag det vore intressant att veta om det är så för andra också som inte går igång på socker, att vi helt enkelt föredrar den andra energikällan och våra hjärnor kanske lyser upp lite granna av fett. Men det kommer väl ingen att undersöka.

hemul
5/16/18, 5:00 PM
#6

Jag tror också att man kan arbeta upp ett beroende. Om man blev itvingad sprit i större mängd varje dag skulle nog kroppen reagera hos de flesta om flödet plötsligt upphörde även fast man druckit mot sin vilja.

Kanske är det så det går till? De flesta föredrar sött. Sött är väldigt tillgängligt och tillåtet, eller var tillåtet ivf. Ungen är törstig, mamma köper en läsk. Familjen äter ute, ungen ska väl ha nåt gott till, läsk igen. Belöning krävs - godis. Om det hade funnits i kiosken och varit acceptabelt att snaska säg fläsksvålar kanske jag också hade gjort av med veckopengen i kiosken som de flesta av mina kompisar gjorde.

Annons:
LenaK63
5/16/18, 10:18 PM
#7

Den stora feta randen på julskinkan och en riktigt fet entrecot eller fläskkotlett. Min moster, smal som en vidja, och jag slogs om alla andras feta bitar de inte ville ha när det var julbord. Man kan säkert gå igång på fett kött. Smör är gott men inte på samma sätt.

Zepp
5/16/18, 10:29 PM
#8

Mm.. vi föds förmodligen sockerberoende, sen så handlar det nog väldigt mycket om hur vi utvecklas och hur vi utvecklar själva sockerberoendet till att bli något särskildt i sig!

Dvs vår mentala utveckling!

Iallafall så är jag inte sockerberoende.. dvs jag längtar inte efter sött/socker.. jag köper alldrig eller iallafall sällan varken sött eller socker!

Hur som helst.. jo jag har köpt en påse Steviaströ på den tiden som det fortarande fick kallas för detta, innehållet lär jag nog ha resten av mitt liv!

Hur som helst, förrförra året blev jag översakad av att granskapets ungar knackade på dörren iomed Halloween.. bus eller godis… men WTF jag har ju alldrig godis hemma, så de fick en peng var att köpa godis för.

Sagt och gjort, året därefter så hade jag laddat upp med  2 påsar gott och blandat.. det kom för f*n inga ungar.. misstänker starkt att de av goda skäl ansett mig vara någon form av LCHFare?

iallafall skåpet fullt med gott och blandat.. efter 14 dagar så fanns inget kvar, vart tog det vägen, bägge mina katter är döda, huset är låst.. jo jag smakade och tyckte att det nog inte var såå gott att det var värt att lägga pengar på iallafall?

Såå det måste spöka i mitt hus?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
5/17/18, 7:41 AM
#9

Sockersug, fettsug…funderar på vad jag har haft. Jag avskydde fett som liten; ville inte ha grädde, ville inte ha fett kött, hade t.o.m. svårt för standardmjölk (särskilt om grädden flöt ovanpå). Sött gillade jag, absolut, men var inte så godistokig som jag minns att  en del andra var. Och jag gillade bröd och potatis, pasta och ris.. I tonåren skippade jag allt fett som jag kunde undvika; innan dess funderade jag inte på det. Det varade tills jag fyllt 50 och halkade in på LCHF.

Nej, jag är inte beroende, varken av alcohol, socker eller fett. Annat har jag inte testat.  Men jag kan äta smör med sked, om jag vill.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

KunskapÄrMakt
5/17/18, 10:45 AM
#10

Zepp: Måste bara säga att du är så rolig - dina inlägg är alltid underhållande! Och så verkar du vara riktigt klok också. ✨

Margareta
5/22/18, 11:23 AM
#11

Så länge jag låter bli helt är jag inte mer sugen på något särskilt, men om jag börjar kan jag inte så lätt sluta, då äter maniskt jag tills det är slut. Undantaget är alkohol. Jag trivs inte med onykterhetskänslan och nöjer mig med ett glas vin och kan ha kvar halva när kvällen är slut. Fett eller sött spelar ingen större roll. Macadamianötter (riktigt feta) tar stopp innan det är slut och jag vill inte ha mer, men inga andra. Sällan sugen på ”kladdigt” typ grädde och vaniljsås, men gärna syrligt typ frukt och bär och av kaffebröd det som är torrt eller med choklad. Vi kan ha godis och glass till barnbarnen hemma utan problem. Större problem med risk för överätning har varit (är) ost och överbliven vanlig mat. Periodvis finns ingen botten. Det tolkar jag som ett systemfel och just nu är jag inne på att den mat jag inte ska äta (IgG-reaktion) är jag mer sugen på än annat. Ost, mandel, paprika, komjölksprodukter, surrogatbröd (fröbröd osv) är helt klart sånt jag går igång på om jag får chansen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Effie
5/22/18, 12:33 PM
#12

Ska väl tillägga, vad jag kom på efter att ha last Margaretas inlägg.

Ost, det är svårt att avstå (jag håller mig till getost och hoppas det är bra). Choklad, och allt därmed besläktat (kladdkakor t.ex); det handlar inte om sötsug.

Och "ingen botten" känner jag igen (oftast om jag småätit eller gått hungrig för länge…dock går fasta bra - ?)

För övrigt tror jag att jag är periodare. Äta något gott (god mat, choklad) och sluta innan det är slut; Inga problem. Och så kommer perioden, då jag bara måste ha.  Stress eller vad det nu är som utlöser. Jag försöker hålla mig nöjd, för att minska risken.

Har känt sug efter kefiren jag gör; nu verkar det ha gått over också. Gott är det, men inget sug.

Hur jag ska tolka periodsug utifrån Margaretas hypotes om mat som ska undvikas (IgG) …tål att tänka på ett tag till tror jag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
5/22/18, 6:29 PM
#13

Periodsug skriver jag under på Effie. Det är oerhört olika. Vissa dagar är omöjliga att hantera andra helt ointressanta när det gäller matintag. Jag märker tex sug om jag fått i mig chili/paprika som är IgG-mat för mig

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: