Annons:
Etiketthälsa
Läst 6050 ggr
Sindri
5/14/18, 10:25 PM

Torr hud - vad saknar kroppen?

Har ätit LCHF i 9 år. Sedan ett par år har jag fått extrem torr hud på smalbenen. Huden känns nästan som papper och jag fjällar nästan hela året. Förr var det lite besvärligt på vintern, men nu jämt, även när jag vistas vid Medelhavet och badar saltbad.

Att det inte hjälper med yttre grejer vet jag redan, det måste vara något kroppen saknar. Någon som har något tips?

Annons:
Mooniq
5/16/18, 7:34 AM
#1

Kanske inte ett tips men skriver ändå. 

Jag gillar inte fisk/skaldjur och av nån anledning har jag ofta valt bort jodberikat salt. 

Jag läste på om jodbrist och där kunde jag nästan checka av varje uppspaltad punkt om problem man kan ha vid jodbrist, däribland torr hud, tunt frissigt hår. Man ska inte bara börja ta jodtillskott hur som helst- för det är farligt i stora mängder för kroppen. Men jag läste på och tar nu lite extra flytande jod utvunnet från Kelp, 1 droppe varannan dag tillsammans med Selen - då jod och selen samarbetar i kroppen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

evabirgit
5/16/18, 8:10 AM
#2

intressant fråga . Jag har sedan födseln ( är 60 +) haft problem med torrhud, eksem (atopiskt eksem hette det förr), självsprickor mm. Har av den anledningen använt mycket salvor, feta, HTH , salvor med karbamid och inte minst cortison i näst starkaste styrkan för att lindra mina eksem.

Efter  tre kvarts år med  LCHF-mat så kom jag på att jag  under vintern inte använt någon cortison. Det är nu 6 år sedan. Har  sedan dess använt cortison några gånger, till skillnad mot förr . Den torra huden har jag  fortfarande kvar men i mindre utsträckning än tidigare, den  har jag mjukgörande salva till.
Min hypotes i detta är att uteslutning av socker och vitt mjöl är det som gjort att processen i huden har lugnat ner sig och min hud har blivit mer 'normal' .

Sindri
5/16/18, 8:16 AM
#3

Jag äter både Kelp och Selen sedan flera år, och som sagt socker och vitt mjöl har jag inte ätit på 9 år.

Har länge varit inne på dålig funktion i sköldkörteln, och den var mycket sämre innan LCHF, (trots, naturligtvis, värden inom "referensintervallet") men det här är något som kommit sista året.
Vet att jag minskat på intag av kokosfett, eftersom jag helt enkelt inte dricker så mycket te längre. Får testa att äta mer sånt.

hemul
5/16/18, 4:37 PM
#4

Samma problem och jag har underfuntion i sköldkörteln sedan många år. Lindrig sådan, tror jag. Äter Levaxin, men låg dos. Ingenting hjälper, definitivt gör inte levaxin det. Tyckte fiskolja gjorde att jag fick lite mjukare hy, men det gick över. Krämer är ju bara kosmetiskt, men hindrar ivf att huden spricker. Jag har värst på händer och fötter och på vinten kan händerna bli för jävliga om jag slarvar med handskar. Innan jag började smörja mig sprack huden lätt över knogarna. Rätt oskönt.

Det har blivit någåt bättre för mig med lowcarb faktiskt. Inte just huden kanske, men hade förut också väldigt torra ögon och muntorrhet. Är nog inte riktigt som förr, men inte tänker sällan på det numera, så bättre. Väldigt många symptom som jag trodde berodde på hypon försvann faktiskt, som ständig trötthet, brain fog, muskelproblem.

Tror detta med torr hud är ett generellt problem för många kvinnor när vi blir äldre också. Hormoner, hormoner. Men mitt började för tidigt för att det ska vara enbart det.

Margareta
5/22/18, 11:28 AM
#5

Jag känner också igen mig, torrare hy (torr innan) och torra underben och armar. Jag har blivit sämre sen jag slutade med smör (komjölk) i oktober 2017. Tandköttet har också blivit sämre (spricker) men det kan man ju inte kalla ”torrt”.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
5/22/18, 3:09 PM
#6

Fy vad obehagligt det med tandköttet lät! Har du pratat med tandläkare om det?

Annons:
Margareta
5/22/18, 6:25 PM
#7

Ja och inget direkt svar. Jag kämpar på med C-vitaminer. Tandhälsan i övrigt är bra, ingen karies

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LenaK63
5/22/18, 11:11 PM
#8

Jag gör oilpulling med kokosolja morgon och kväll ca 20 min.  Det kanske inte behövs sååå länge. Olika teorier. Senast när jag var hos hygienisten kom tandläkaren in och kollade före hennes arbete  och jag blev stolt att han sa: "Ni sköter era tänder väldigt bra"

Oilpulling lär ju också vara bra för andra saker i 'kroppen - systemet' . Det har jag ingen kunskap om men finns möjligen mycket att läsa om i Ayurweda där man använder andra oljor till oilpulling.

Margareta
5/23/18, 10:43 AM
#9

Jag gör oilpulling men inte lika länge/ofta

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Grodan
6/17/18, 6:24 PM
#10

Jag har haft extremt torr hud hela livet + en mängd olika symtom som jag lärt mig leva med och trott var/är normalt. Tills jag läste om binjureutmattning. Jag slutade äta Levaxin i februari och började äta KSM 66 + probiotika + kosttillskott + mat utan kemikalier och har nu fått bättre hud/hy, är lite piggare, har slutat tappa hår, har inte lika svår ångest, jämnare humör, hjärndimman är inte närvarande lika mycket, magen är helt lugn mm … har dock ej gått ner i vikt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LenaK63
6/17/18, 10:11 PM
#11

MIn "fotvårdstant" sa att jag skulle köpa bodylotion med Urea. Det har jag gjort och prövar nu på fötter och underben. Har också märkt torr hud på underarmarna. Ska pröva det där också. Man blir väl torr med åldern??

Grodan
6/17/18, 11:55 PM
#12

Just. Varje gång jag duschade förut så kliade det så hemskt på benen för jag blev så torr. Jag smorde då in benen (och även resten av min torra hud på armar o kropp) med kokosolja. Huden blev len och mjuk som en bäjbirumpa. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: