Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Sommaren räddad - Chroizo-korv utan kolhydrater!

2018-05-12 11:28 #0 av: cainer

Måste bara tipsa om mitt nyaste fynd. Chorizo från Munzert som är så jäkla god och innehåller endast 1g kolhydrater/100g. Finns på Willys, så det är bara bunkra upp.

Äntligen bra korv utan kollisar!

https://www.willys.se/produkt/Chorizo-Smal-100880575_ST

Anmäl
2018-05-13 00:22 #1 av: Sindri

Jag vill inte sabba din sommar, men korven innehåller både druvsocker och sackaros, inget jag skulle klara av att äta.
Står det verkligen att den innehåller 1 g kolhydrater/100g? 

Annars så finns Grov filékorv från Slaktarkorv som inte innehåller några sockerarter. Jag köper den på Ica Maxi.

Anmäl
2018-05-13 10:22 #2 av: Record

Toppen där , är Salamin , trots sitt pris 220.--kr /kg, Till 100gr korv har används 158 gr köttråvara.

Vad heter den, vågar ja inte skriva, då får ja ingen själv. Funderar

Anmäl
2018-05-13 10:46 #3 av: Sindri

#2 av: Record

Är det Willys eller Ica Maxi?

Anmäl
2018-05-13 11:01 #4 av: Record

Den är så god att man kanske skulle ordna med ett böneupprop, inne på willys för den, när det nu är tillåtet. Enda begränsningen jag sett på etiketten är att skinnet inte skall ätas. En korv väger alltså 1 kg ungefär, och står sig bra över en månad torrt o svalt .

Anmäl
2018-05-13 14:51 #5 av: hemul

Jag delar gärna med mig och jag unnar mig den här ibland. 189:-/kg.
https://www.willys.se/produkt/Salami-Milano-100377334_KG

Anmäl
2018-05-13 16:56 #6 av: Sindri

Meeeen...skall det vara så himla svårt att göra charkprodukter utan dextros, maltodextrin, glukossirap och jag vet inte allt vad det kallas.

Jag vågar tyvärr inte testa den.

I Spanien har jag hittat en (1!) fuet som inte innehåller denna förorening. På Lidl har jag nu hittat några prosciutto som också är "rena".
(Lidl börja komma stort på ren mat och ekomat. I Spanien finns t.o.m. ett väldigt gott smör, hoppas det kommer till Sverige snart.)

Anmäl
2018-05-13 22:52 #7 av: hemul

Jaha, det låter ju bra. Jag köper ju helst svenskt kött, men för just den här typen av luftturkad chark får man göra undantag om man ska ha nåt alls. Samma gäller vissa typer av ost.

Anmäl
2018-05-14 08:13 #8 av: Sindri

Ica hade för ett halvår sedan någon sorts jubileumsprosciutto som var gjord i Italien av svensk köttråvara.

(Ja, det kan tyckas icke klimatsmart att frakta kött fram och tillbaka...... Funderar)

Den var i alla fall utan socker och god. Det finns en liten chans att den kommer i det ordinarie sortimentet. Jag har skrivit till Ica  och uttryckt mitt hopp.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.