Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4447 ggr
cainer
5/12/18, 11:28 AM

Sommaren räddad - Chroizo-korv utan kolhydrater!

Måste bara tipsa om mitt nyaste fynd. Chorizo från Munzert som är så jäkla god och innehåller endast 1g kolhydrater/100g. Finns på Willys, så det är bara bunkra upp. Äntligen bra korv utan kollisar! https://www.willys.se/produkt/Chorizo-Smal-100880575_ST

Annons:
Sindri
5/13/18, 12:22 AM
#1

Jag vill inte sabba din sommar, men korven innehåller både druvsocker och sackaros, inget jag skulle klara av att äta.
Står det verkligen att den innehåller 1 g kolhydrater/100g? 

Annars så finns Grov filékorv från Slaktarkorv som inte innehåller några sockerarter. Jag köper den på Ica Maxi.

Record
5/13/18, 10:22 AM
#2

Toppen där , är Salamin , trots sitt pris 220.--kr /kg, Till 100gr korv har används 158 gr köttråvara.

Vad heter den, vågar ja inte skriva, då får ja ingen själv. 🤔

Sindri
5/13/18, 10:46 AM
#3

#2 av: Record

Är det Willys eller Ica Maxi?

Record
5/13/18, 11:01 AM
#4

Den är så god att man kanske skulle ordna med ett böneupprop, inne på willys för den, när det nu är tillåtet. Enda begränsningen jag sett på etiketten är att skinnet inte skall ätas. En korv väger alltså 1 kg ungefär, och står sig bra över en månad torrt o svalt .

hemul
5/13/18, 2:51 PM
#5

Jag delar gärna med mig och jag unnar mig den här ibland. 189:-/kg.
https://www.willys.se/produkt/Salami-Milano-100377334_KG

Sindri
5/13/18, 4:56 PM
#6

Meeeen…skall det vara så himla svårt att göra charkprodukter utan dextros, maltodextrin, glukossirap och jag vet inte allt vad det kallas.

Jag vågar tyvärr inte testa den.

I Spanien har jag hittat en (1!) fuet som inte innehåller denna förorening. På Lidl har jag nu hittat några prosciutto som också är "rena".
(Lidl börja komma stort på ren mat och ekomat. I Spanien finns t.o.m. ett väldigt gott smör, hoppas det kommer till Sverige snart.)

Annons:
hemul
5/13/18, 10:52 PM
#7

Jaha, det låter ju bra. Jag köper ju helst svenskt kött, men för just den här typen av luftturkad chark får man göra undantag om man ska ha nåt alls. Samma gäller vissa typer av ost.

Sindri
5/14/18, 8:13 AM
#8

Ica hade för ett halvår sedan någon sorts jubileumsprosciutto som var gjord i Italien av svensk köttråvara.

(Ja, det kan tyckas icke klimatsmart att frakta kött fram och tillbaka…… 🤔)

 Den var i alla fall utan socker och god. Det finns en liten chans att den kommer i det ordinarie sortimentet. Jag har skrivit till Ica  och uttryckt mitt hopp.

hemul
5/14/18, 4:25 PM
#9

Vet inte, jag tycker det är rätt OK när det gäller specialprodukter som bäst görs i ett visst land eller t.o.m. en viss region. Om man bara kunde få slut på det onödiga fraktandet så vore nog mycket vunnet. Så när det gäller sånt här tänker jag nog rent egostiskt och etiskt, vill inte äta så mycket importerat animaliskt för jag inbillar mig att djuren oftast är sämre uppfödda och därför är det sämre för djuren och för mig. Men salami och parmaskinka är gott och det är diverse importerade ostar också. Nu har jag inte råd att köpa sådant så ofta, så jag blir av nödtvång ganska klimatsmart ändå. 😉

Upp till toppen
Annons: