Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Hälsovinster

Antiinflammatorisk mat? Ägg?

2018-05-07 17:01 #0 av: joohannna

Har googlat lite om vilken mat som är antiinflammatorisk. Jag ser ingen information om ägg vad gäller den saken. Vet ni?

Anmäl
2018-05-07 17:20 #1 av: Wijnja

Ägg är inte antiflammatoriskt det är fett

Anmäl
2018-05-07 17:23 #2 av: Wijnja

Grönsaker frukt fett fisk nötter fullkorn

Anmäl
2018-05-07 18:02 #3 av: hemul

Fullkorn?

Anmäl
2018-05-07 18:19 #4 av: Wijnja

Japp det står att man ska äta sånt med fullkorn i som pasta

Anmäl
2018-05-07 18:28 #5 av: Sindri

Här kan du läsa om  AIP.  Ägg verkar tyvärr höra dit.

https://www.google.se/search?newwindow=1&source=hp&ei=WH7wWujfHYehUdmggPAH&q=aip+kost&oq=AIP&gs_l=psy-ab.1.0.0l10.1247.4723.0.7732.8.5.2.0.0.0.153.505.0j4.5.0....0...1c.1.64.psy-ab..1.7.656.6..35i39k1j0i13k1.134.jIdWYTk4dW8

Men alla slag av spannmål skall undvikas.

Anmäl
2018-05-08 09:12 #6 av: joohannna

Det var synd.

Jag har länge trott att ägg är en av de bästa livsmedel man kan äta.

Anmäl
2018-05-08 09:44 #7 av: Sindri

Ja, ägg är ju själva livet.
Men du kanske bara behöver vara riktigt strikt ett tag för att sedan kunna lägga till ägg och annat som inte är så väldigt inflammationsdrivande.

Ofta är ju inflammationer ett övergående tillstånd om man skärper till sig med kosten.

Om du orkar läsa igenom alla länkar kanske du hittar ett bra sätt att snabbt komma dit.

Anmäl
2018-05-08 11:28 #8 av: Wijnja

Ägg är super nyttigt dessutom

Anmäl
2018-05-08 11:30 #9 av: hemul

Voj voj. Inga ägg och inget smör. Undrar hur kostdoktorn ska lyckas inkorporera det här också. Skrattar

Anmäl
2018-05-08 21:16 #10 av: Margareta

Sen jag tog mitt IgG-test i höstas vet jag att jag tål varken ägg eller komjölk. Sen jag slutade med det och lite annat har jag gått ner 12 kg.
Det är inflammatoriskt på mig.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2018-05-08 23:35 #11 av: hemul

Nämen grattis! Vad skönt att det har lossnat. Tummen upp

Anmäl
2018-05-12 10:49 #12 av: joohannna

Undrar om jag kan få ställa en fråga till i samma tråd eller om jag borde starta en ny.

Om man bör äta en antiinflammatorisk kost, hur viktigt är det då att inte göra avsteg från det? Jag pratar då inte om att minska i vikt utan om man har andra inflammationer i kroppen. "Förstörs" allt om någon fyller år och man äter prinsesstårta osv.

Ang viktminskning så vet jag att jag fixar den biten trots avsteg. Jag har gått ner  12 kg på 15 v. trots avsteg med något  kolhydratrikt ca var 5e vecka. Nu har jag "bara" 10 kg kvar att gå ner

Anmäl
2018-05-12 11:24 #13 av: Sindri

Ja, det vore verkligen dumt att köra AIP och sabba det med sånt som triggar inflammationer. Då är det liksom ingen idé att köra alls.

Man har inflammationer eller inte.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.