Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Mejerifri Lchf med periodisk fasta

2018-05-06 18:07 #0 av: EEElina

Någon som provat?
Skulle vilja prova för att gå ner i vikt, bli av med sötsug och må riktigt bra. Periodisk fasta (2 mål per dag) har jag nyligen upptäckt och kört i perioder de senaste månaderna. Mått superbra så det är inga problem att hoppa på igen! Men jag har väldigt lätt för att överäta mejerier. Det triggar mig mycket och ger ett ökat sug. Men det känns ju så extremt tråkigt att ta bort det!! Maten blir så jäkla god med mejerier och då blir det som om det sista njutningsfulla tas bort.

Någon som har positiva erfarenheter av att ta bort mejerier? Hur lång tid behöver man stå ut tills det inte känns tråkigt längre?

Anmäl
2018-05-06 18:16 #1 av: Mooniq

jag håller mejerier på ett minimum. Har upptäckt asiatisk mat och älskar wokat. superenkelt och smakrikt. Använder vissa av Mrs Chengs grytbaser men dänger i dubbelt så mycket av fisk/fågel/kött och lägger till grönsaker. Grytbasen blir typ som en smakrik sky. Ibland "reder" jag med lite Philadelphiaost och då blir grytbasen mer som en tjock gräddsås. Plussar alltid i extra kokosgrädde.  Även Ica har olika asiatiska grytbaser - man får kolla kolhydrathalten och gör sitt val därefter. 

Sommartid blir det mycket sallader och jag steker gärna 2-3 kg färs som pannbiffar och styckfryser. Sen använder jag dem som hamburgare. Sveper med hela salladsblad istället för bröd -  supergott. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-05-06 20:02 #2 av: parsley

Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör, så kan du tänka dig det, så kan du äta kryddsmör till maten.  Är det komjölkskasein som är problemet för dig så kan det fungera med produkter av får- eller getmjölk.  Även tibetansk kefir som man gör själv med hjälp av mjölk eller grädde och speciella gryn kan fungera. 

Jag har provat mejerifritt och ledsnat på det och återinfört mejerier (med vissa skamkänslor, eftersom jag har någon slags idé om att mejerifritt är bättre). Vill minnas att jag kände mig nedstämd i tre veckor när jag tog bort mejerier helt. Kan man tänka sig att äta mer åt paleohållet så har man lite mer rätter att välja på. 

Anmäl
2018-05-22 10:52 #3 av: Margareta

Man kan göra ghee av smöret så blir det mer kaseinfritt.
Jag tål inte komjölk (IgG-reaktion) och verkar klara get- och fårmjölk bättre

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.