Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

Selen och svavel

2018-04-28 20:27 #0 av: fiskenihavet

Har förstått det som att selen och svavel minner på varandra kemiskt. Är det så att man behöver mindre av selen om man intar mer svavel, och blir det överdosering om man inntar båda delarna?

Anmäl
2018-04-28 23:43 #1 av: hemul

Har jag inte hört. Vad skulle det bero på? Att de delltar i samma processer eller nåt? För kemiskt är det ju två helt olika ämnen. Olika grundämnen till och med.

Anmäl
2018-04-29 07:10 #2 av: Mooniq

Det jag har läst om organiskt svavel (MSM) är att kroppen tar det den behöver och överskottet kissas ut. När jag läste på om Jod och Jodbrist så läste jag att MSM kunde till viss del uppfattas som Jod i kroppen om det fanns brist på Jod. 

Jod är farligt att få i sig för mycket av - så där kanske man ska läsa på om man även tar tillskott på Jod?

Selen är inte bra att äta för mycket av heller enligt www.vitaminsidan.se och man märker det genom att man börjar lukta vitlök. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-04-29 11:31 #3 av: fiskenihavet

Jag måste öka intaget av jod och selen. Då borde jag kanske inte ta MSM?

Anmäl
2018-04-29 11:37 #4 av: Mooniq

jag äter 2 tsk MSM varje dag. 1 droppe jod varannan dag och en tablett selen varannan dag. det funkar för mig. jag äter inte fisk/skaldjur och har under många år ratat jodberikat salt av nån outgrundlig orsak. 

Anmäl
2018-04-29 11:51 #5 av: hemul

Jag tar selen och jod, men inte svavel. Försök få i det det du kan från naturliga källor istället. Jag kokar buljong. Använder lite i såsen i stort sett varje dag och blir jag sugen dricker jag en kopp också. Därifrån får jag bl.a. svavel.

https://www.westonaprice.org/health-topics/food-features/broth-is-beautiful/

https://draxe.com/the-healing-power-of-bone-broth-for-digestion-arthritis-and-cellulite/

Anmäl
2018-04-29 11:55 #6 av: Mooniq

organiskt svavel förstörs vid tillagning har jag läst. Naturligt finns det mycket i lökväxter - om man tex gillar finhackad purjo/lök/gräslök i sallader.  

Anmäl
2018-04-29 12:33 #7 av: hemul

Japp. Äter rå lök nästan varje dag i äggsallad. Jag tror inte svavel förstörs. Attans, nu måste vi googla det också! Lipar

Anmäl
2018-04-29 18:07 #8 av: fiskenihavet

Jo, jag menar att det oxå minskar vid matlagning. Tricky det där.
Det är säkert bäst att få i sig via maten, bla ift upptaget, men jag är helt utan energi. Kan sova i timmesvis och vara lika trött när jag vaknar. Är väldigt osäker på mängden jod, selen, MSM; hur det samverkar i kroppen etc. Räknar med att apotekets jod är ok att ta. 225 mcg.

Anmäl
2018-04-29 19:23 #9 av: Mooniq

För flera år sen startade jag en MSM-tråd. Då hade jag hållt på med lchf några år vill jag minnas. Hade känslan av kollaps i kroppen när jag var ute o gick, kändes som om jag bara skulle falla ihop i en hög. När jag började med MSM så fick jag enorma förbättringar i hud, hår, energi, sömn. När jag sen läste på om jodbrist så läste jag att kroppen kunde använda MSM som jod till viss del. För snart 2 år sen började jag ta jod-droppar, först 1 droppe 2 gånger i veckan, sen 1 droppe varannan dag. Det finns bättre o sämre jod - som kroppen känner/inte känner igen - som med de flesta tillskott. Jag köpte ett jod som är utvunnet ur kelp (tång) och är väl det närmaste att äta tång/skaldjur/fisk jag kan komma.

Jag dundrade in i klimakteriet för ett tag sen och min kropp håller hårt i varenda gram. Stenhårt. Utan pardon.  Har nu under några veckor druckit Chaga-te och nu har jag tappat 6 cm runt ekvatorn och 7 cm runt höfterna. Jag är jättenöjd. 

Jag kör tillskott på MSM, Jod, Selen och dricker nu Chaga-te. Är pigg, sover otroligt bra och har energi på mina promenader. Har till o med börjat göra personliga rekord på km-tiden.  Skrattar

Anmäl
2018-04-29 19:58 #10 av: fiskenihavet

Intressant. Jag är själv lite "rädd" för kelpdroppar. Har läst att det är så mycket skit i tång mtp gifter i vatten. Var ju nått alarm om, spesielt spirulina (vet att det inte är kelp), för inte så länge sedan. Jag äter jodberikat salt, med 5 mg jod /100 g salt. Vet inte om det är nog. Jod tas ju dåligare upp i kroppen om fetthalten i kosten är hög. Tycker detta är ganska svårt. Vill ju inte ha för mycket jod heller. Kelp har ju väldigt mkt jod i sig.

Anmäl
2018-05-01 02:52 #11 av: hemul

Hittar absolut ingenting om svavel och tillagning. Har ni nån länk?

Anmäl
2018-05-01 07:07 #12 av: Mooniq

jag googlade på "MSM förstörs vid upphettning" eller " MSM förstörs vid tillagning" och får många träffar.

Här är några länkar

https://bravara.se/shop/product/msm

https://www.immunshop.se/produkt/optimsm/

http://www.pegamo.se/?option=com_content&view=article&id=27&fontstyle=f-smaller

http://nyponpulver.blogspot.se/2014/12/msm-original-msm-har-bade-anti.html

Anmäl
2018-05-01 16:20 #13 av: hemul

Jaha, men nu var det ju svavel som finns naturligt i mat det gällde och inte just MSM. Jag hittar verkligen ingenting, vilket tyder på att det inte är ett problem.

[TILLÄGG]

Ursäkta, jag skummade och missade att det stod att svavel i födan också förstörs. Känner mig ändå tveksam om det bara går att hitta på försäljeres sajter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.