Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3971 ggr
fiskenihavet
4/28/18, 8:27 PM

Selen och svavel

Har förstått det som att selen och svavel minner på varandra kemiskt. Är det så att man behöver mindre av selen om man intar mer svavel, och blir det överdosering om man inntar båda delarna?

Annons:
hemul
4/28/18, 11:43 PM
#1

Har jag inte hört. Vad skulle det bero på? Att de delltar i samma processer eller nåt? För kemiskt är det ju två helt olika ämnen. Olika grundämnen till och med.

Mooniq
4/29/18, 7:10 AM
#2

Det jag har läst om organiskt svavel (MSM) är att kroppen tar det den behöver och överskottet kissas ut. När jag läste på om Jod och Jodbrist så läste jag att MSM kunde till viss del uppfattas som Jod i kroppen om det fanns brist på Jod. 

Jod är farligt att få i sig för mycket av - så där kanske man ska läsa på om man även tar tillskott på Jod?

Selen är inte bra att äta för mycket av heller enligt www.vitaminsidan.se och man märker det genom att man börjar lukta vitlök.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

fiskenihavet
4/29/18, 11:31 AM
#3

Jag måste öka intaget av jod och selen. Då borde jag kanske inte ta MSM?

Mooniq
4/29/18, 11:37 AM
#4

jag äter 2 tsk MSM varje dag. 1 droppe jod varannan dag och en tablett selen varannan dag. det funkar för mig. jag äter inte fisk/skaldjur och har under många år ratat jodberikat salt av nån outgrundlig orsak.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
4/29/18, 11:51 AM
#5

Jag tar selen och jod, men inte svavel. Försök få i det det du kan från naturliga källor istället. Jag kokar buljong. Använder lite i såsen i stort sett varje dag och blir jag sugen dricker jag en kopp också. Därifrån får jag bl.a. svavel.

https://www.westonaprice.org/health-topics/food-features/broth-is-beautiful/

https://draxe.com/the-healing-power-of-bone-broth-for-digestion-arthritis-and-cellulite/

Mooniq
4/29/18, 11:55 AM
#6

organiskt svavel förstörs vid tillagning har jag läst. Naturligt finns det mycket i lökväxter - om man tex gillar finhackad purjo/lök/gräslök i sallader.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
hemul
4/29/18, 12:33 PM
#7

Japp. Äter rå lök nästan varje dag i äggsallad. Jag tror inte svavel förstörs. Attans, nu måste vi googla det också! 😛

fiskenihavet
4/29/18, 6:07 PM
#8

Jo, jag menar att det oxå minskar vid matlagning. Tricky det där. Det är säkert bäst att få i sig via maten, bla ift upptaget, men jag är helt utan energi. Kan sova i timmesvis och vara lika trött när jag vaknar. Är väldigt osäker på mängden jod, selen, MSM; hur det samverkar i kroppen etc. Räknar med att apotekets jod är ok att ta. 225 mcg.

Mooniq
4/29/18, 7:23 PM
#9

För flera år sen startade jag en MSM-tråd. Då hade jag hållt på med lchf några år vill jag minnas. Hade känslan av kollaps i kroppen när jag var ute o gick, kändes som om jag bara skulle falla ihop i en hög. När jag började med MSM så fick jag enorma förbättringar i hud, hår, energi, sömn. När jag sen läste på om jodbrist så läste jag att kroppen kunde använda MSM som jod till viss del. För snart 2 år sen började jag ta jod-droppar, först 1 droppe 2 gånger i veckan, sen 1 droppe varannan dag. Det finns bättre o sämre jod - som kroppen känner/inte känner igen - som med de flesta tillskott. Jag köpte ett jod som är utvunnet ur kelp (tång) och är väl det närmaste att äta tång/skaldjur/fisk jag kan komma.

Jag dundrade in i klimakteriet för ett tag sen och min kropp håller hårt i varenda gram. Stenhårt. Utan pardon.  Har nu under några veckor druckit Chaga-te och nu har jag tappat 6 cm runt ekvatorn och 7 cm runt höfterna. Jag är jättenöjd. 

Jag kör tillskott på MSM, Jod, Selen och dricker nu Chaga-te. Är pigg, sover otroligt bra och har energi på mina promenader. Har till o med börjat göra personliga rekord på km-tiden.  😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

fiskenihavet
4/29/18, 7:58 PM
#10

Intressant. Jag är själv lite "rädd" för kelpdroppar. Har läst att det är så mycket skit i tång mtp gifter i vatten. Var ju nått alarm om, spesielt spirulina (vet att det inte är kelp), för inte så länge sedan. Jag äter jodberikat salt, med 5 mg jod /100 g salt. Vet inte om det är nog. Jod tas ju dåligare upp i kroppen om fetthalten i kosten är hög. Tycker detta är ganska svårt. Vill ju inte ha för mycket jod heller. Kelp har ju väldigt mkt jod i sig.

hemul
5/1/18, 2:52 AM
#11

Hittar absolut ingenting om svavel och tillagning. Har ni nån länk?

Mooniq
5/1/18, 7:07 AM
#12

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
5/1/18, 4:20 PM
#13

Jaha, men nu var det ju svavel som finns naturligt i mat det gällde och inte just MSM. Jag hittar verkligen ingenting, vilket tyder på att det inte är ett problem.

[TILLÄGG]

Ursäkta, jag skummade och missade att det stod att svavel i födan också förstörs. Känner mig ändå tveksam om det bara går att hitta på försäljeres sajter.

Annons:
hemul
5/1/18, 4:46 PM
#14

Nu har jag faktiskt hittat lite. Verkar vara lite både och.

Be careful with cooking. Heat will destroy much of the sulfur in vegetables and fruits. You should cook the meat you eat to destroy microorganisms, but most of the meats contain enough amino acids that you will still get plenty of sulfur even after cooking.
http://www.just-health.net/Foods-High-In-Sulfur.html

Så enligt den källan låter det som om min benbuljong klarar sig, men det är värre med grönsaker.

Men så hittade jag detta, på en veggosajt.

Sulfur: Two important sulfur-containing amino acids, methionine and cysteine (both found in many plant foods, see Giovanelli [1987]) survive--to a large extent--after cooking. See Clemente et al. [1998] and Chau et al. [1997] for two research papers reporting the survival of these amino acids with cooking. Note that although there is some loss of sulfur-based amino acids in cooking, the claim the cooking makes minerals inorganic, if it were true, would require (nearly) 100% loss of methionine and cysteine. As that does not happen, these two common amino acids are counterexamples to the claim. (Note: the claim, if it were true, would require the consumption of at least some raw (rather than cooked) protein, as otherwise all the sulfur-based amino acids would be lost, including methionine, an essential amino acid.)
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2h.shtml

Upp till toppen
Annons: