Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5281 ggr
[Kaoskaos]
2018-04-24 21:05

Total nybörjare

Hallå där :) jag har börjat med lchf och behöver nu tips på något gott bröd som liknar vanligt bröd i konsistensen . Jag har svårt för att äta på morgonen och behöver ta med en smörgås på morgonen som jag kan slänga i mig på jobbet :) Jag har testat oppsies bröd och det var ingen höjdare för mig som smörgås så ge mig era bästa tips där om möjligt gärna lite segt bröd om det finns det :)

Annons:
mafmaria
2018-04-24 21:28
#1

Det finns frall-liknande ersättningar men jag skulle nog föreslå fröknäcke. Det är enkelt och gott och gör det lättare att på sikt komma ifrån brödet. (Substitut har en tendens att upprätthålla suget efter det man försöker sluta med.)

[Kaoskaos]
2018-04-24 21:51
#2

1 # så det är bättre att inte äta något alls ? Fröknäcke har jag testat och tycker det är svårbakat och blir inte mätt heller :/

[Kaoskaos]
2018-04-24 21:55
#3

1# förresten jag tror du missförstod mitt första inlägg ! Jag kan inte äta på morgonen och måste därför ha med mig något som jag kan slänga i mig precis innan jag börjar jobbet . Det är inte ett sug efter bröd . Oftast äter jag inget förens efter jobbet vid 13 om jag jobbar halvdag vilket gör att jag vrålhungrig och slänger i mig hur mycket som helst :/ ! Jag vill inte äta kall omelett precis och kokta ägg funkar inte för magen på morgonen

_Fisken
2018-04-25 06:39
#4

Jag köper gene Tunnbröd (tunna hårda vita bröd) och käkar på morgonen. I en stor kaka är det 24 gr kcal (de väger ju så lite).  1/4 eller 1/2 av en sådan kaka  ger ju 6 resp. 12 kcal.  Sån tar jag beroende på lite hur jag ska äta resten av dagen. Oftast tar jag 1/4 med en hel del pålägg!  Du kan ju ta två st 1/4 och göra en dubbelmacka.

Om du ska leva "medel-LCHF" så kan du äta (om jag minns rätt)  20-50 gr/kcal om dagen.

evabirgit
2018-04-25 08:11
#5

jag äter numera sällan frukost och har skippat bröd helt,
Men gör gärna en ostrulle  - hyvla någa skivor av en ost bred på  t ex bregott , eller hyvla en skiva smör, rulla ihop gott,  både till kaffe och te när man vaknat till och är lite sugen blir dessutom mätt.
Vill du lyxa till det ta salladsblad och lägg i ostskivor, briost, lite tunnskivad tomat, gurka ev någon klet och  njut till förmiddgskaffet.

Siggebus
2018-04-25 08:23
#6

Det jag lärde mig för ca 9 år sedan av Sten Sture Skaldeman är att frukost inte tvunget behöver se ut som en traditionell frukost typ macka, fil och flingor.
Ta precis vad du vill som är mat oavsett om det är rester från gårdagens middag typ en kotlett, köttbullar eller en bit kyckling etc eller några små babybel-ostar, ölkorv eller något annat. 
Vad jag förstår så är du inte speciellt hungrig vid den tiden strax innan jobb heller men behöver få i dig något litet för att det sedan går för lång tid till lunchen?
Jag menar förstås inte att du ska ha med dig en fullstor portion middag från gårdagen och sätta i dig på morgonen men kanske bara något litet som typ ett par köttbullar etc eller varför inte en burk makrill i tomatsås. Funkar vilket som. Man behöver inte krångla till det bara för tidpunkten för måltiden råkar vara döpt till "frukost" 🙂
Numera äter jag aldrig frukost - men det betyder inte att jag går och är vrålhungrig till lunch - att tvinga sig vara utan mat fram till lunch är inget att eftersträva. Är man hungrig ska man äta

Annons:
CasaRamon
2018-04-25 09:56
#7

Under mina 11 år som LCHF-are så har jag bakat en hel del. Vill inte heller vara utan bröd. Mitt favoritrecept just nu är "Goda frallor". Sök recept på Diet Doctor.

Jag har förändrat receptet lite efter rek  här. Använder bara 3 msk Fiberhusk och vispar äggvitorna hårt innan jag blandar ihop. Håll koll på ugnstemperaturen då alla ugnar är olika. Mina bullar blev lite brända undertill så jag sänkte värmen lite och satte plåten lite högre upp. På fals 3.  Dom blir otroligt goda och är mättande.

[Kaoskaos]
2018-04-25 11:06
#8

# 7 tack snälla för att du svarade på min fråga :D ska genast testa detta :) #6 japp är man hungrig ska man äta därav min fråga på något gott bröd då jag själv vet vad som passar och inte passar mig ! #5 efter som jag jobbar och måste äta på stående fot vill jag ha det så enkelt som möjligt . 4# visst menar du kolhydrater och inte kcal ? Jag försöker så strikt jag bara kan alltså under 20 g kolhydrater om dagen

hemul
2018-04-25 11:24
#9

Om du vill ha både enkelt att baka och likt vanligt bröd kan du lägga ner det projektet. Locarb-bröd smakar inte som vanligt bröd. Vad man kan hoppas på är att koncistensen är någotsånär och att de inte smakar omelett eller ost, d.v.s. är ganska smaklösa. När smör och pålägg kommer på så funkar det fint ändå. Och egentligen smakar väl de flesta riktiga köpebröd just så - just ingenting.

Håller med de andra. Ät nåt annat än mackor. Ägg är ju enklast, men det funkade inte för dig. Ta vad som helst som är enkelt att äta utan bestick. En kall pannbiff, ett kycklingben… Du steker massor och har i frysen. Sen är det bara att ta så många man vill ha, stoppa i en påse och ge sig iväg.

[Kaoskaos]
2018-04-25 11:33
#10

#9 Men alltså klampar jag folk på tårna eller vad ? Men okej Jag HAR SVÅRT ATT ÄTA PÅ MORGONEN ! det Som funkar är en smörgås . Ägg kyckling bacon bara ost ,skinka pannbiff , keso nötter det får jag inte i mig ! Jag vill ha en smörgås PUNKT ! Jag förstår inte jag ställer in fråga och ni svarar något helt annat ! Jag frågade om något gott bröd inte vad jag ska äta till frukost ?

hemul
2018-04-25 12:28
#11

Nejdå. Vi missuppfattade nog båda varandra. Det jag skrev var inte menat som en tillrättavisning som du verkar ha tagit det.

Om du med smörgås menar vanligt bröd då kan du ju inte äta LCHF, ivf inte så strikt som du vill. Socker och spannmål är det första man bör utesluta. Om du vill hitta ett surrogatbröd som både är enkelt att baka och smakar som vanligt bröd, då tror jag att du kommer att bli besviken.

Så är det bara. LCHF är en uteslutningsdiet. Det går inte att komma ifrån. Om du kan tänka dig att inte köra LCHF fullt ut så kan du ju ta en skiva vanligt bröd på morgonen då. Men om du gör detta för hälsans skull, så räkna inte med jackpot. Det är fullt möjligt att hälsovinsterna många upplever helt eller delvis kommer från att vi avstår från vissa födoämnesgrupper. Det handlar inte bara om kolhydraterna.

Sen gör du ett misstag när du tror att du "behöver" samma sakar på lowcarb som du gjorde innan. Det är väldigt mycket som ändras, det märker man efter ett tag.

Siggebus
2018-04-25 14:26
#12

#10
Ooops vad arg du blev…… de som skriver här tar sig tid och delar med sig av sin ofta långa erfarenhet och det är lätt att missförstå. 
Inte så kul att ge råd och erfarenhet till någon som vänder taggarna ut direkt.
Ett råd: Läs, sortera, ta till dig en del och lämna resten 🤓

[Kaoskaos]
2018-04-25 15:44
#13

# 12 om man ställer en fråga är det rätt irriterande att folk börjar prata om en massa annat , arg och arg snarare ett förtydligande ! Jag frågade klart och tydligt om bröd ingenting annat ! Jag frågade varken om andra frukost alternativ osv osv ! Varför ta sig tid när man endå inte svarar på självaste frågan ? Isåfall kan man svara på frågan sen ge sitt egen tips om man nu så gärna vill ! Jag förstår helt enkelt inte grejen med att berätta för andra vad dom ska göra !

Annons:
Siggebus
2018-04-25 18:45
#14

#13
Ingen har sagt vad du SKA göra ..bara delat med sig av sina egna erfarenheter.
Ja du frågade efter bröd i första inlägget men ingen kunde väl veta att du skulle bita ifrån så in i h*lvete för att folk kom med andra förslag? 
Man kan vänligt men bestämt förtydliga sig om nu någon gjorde "fel" med sitt svar men man behöver inte bita huvudet av folk för en sådan simpel grej? Lockar inte precis till att hjälpa.
Jag föreslår att du letar i den gröna vänstra spalten under rubriken "Recept på bröd och brödbaserade maträtter". Där finns recept som du själv kan välja att läsa eller inte.

[Kaoskaos]
2018-04-25 19:36
#15

#14 det är du som tolkar att jag bitar av huvudet på folk! Jag förtydligade i mitt inlägg #10 eftersom folk inte svarade på vad jag sökte utan börjar skriva om något helt annat. Då kan man starta sin egen tråd och berätta vad dom gjort och hur man ska göra om det är så viktigt att berätta det . Tack men har hittat en trevligare grupp som hör och häpna faktiskt svarar på frågor :D

CasaRamon
2018-04-26 09:40
#17

Om man ställer en fråga här så förväntar man sej ju att få svar på just den frågan och inte en massa annat, även om man bara menar väl. Frågeställningen handlar om att baka LCHF-bröd.

#9 hemul   Jag antar att du inte brukar baka, eftersom du säger att LCHF-bröd inte smakar som vanligt bröd. Jag har bakat flera sorters bröd som smakar som vanligt bröd och som jag skrev i #7 så är just nu mitt favoritrecept just  "Goda Frallor". Tycker att du ska testa innan du uttalar dej negativt om LCHF-bröd.

Siggebus
2018-04-26 11:15
#18

#17
Absolut men det kan man ju säga  på ett trevligare sätt än t ex :"
"Men alltså klampar jag folk på tårna eller vad" + en massa versaler och utropstecken etc
Skit samma - det finns massor av recept i vänstraspalten för dem som inte vill ha rådoch erfarenhet från dem som hållt på med detta ett bra tag.

CasaRamon
2018-04-26 11:32
#19

# 18

Vad menar du nu? Frågeställaren ville ju har råd ang. LCHF-bröd. Jag har hållit på med " detta ett bra tag," 11 år, så jag förstår inte varför du och flera här blir så upprörda . Tycker inte att du uttrycker dej mycket trevligare.

Siggebus
2018-04-26 11:46
#20

Upprördheten handlar inte om lchf brödets vara eller inte utan på det sätt ts svarade i ett av sina inlägg. Självklart reagerar folk när någon kränger av en för att man gjorde det lilla misstaget att ge andra råd också.  Sånt händer när folk vill vara vänliga och hjälpa till.

Jag fick också en hel del fler råd än de jag egentligen frågade efter när jag var ny här men då vände jag inte direkt taggarna ut utan jag gjorde det jag tipsade om längre upp dvs "  Läs, sortera, ta till dig en del och lämna resten" 
Nog om det nu - nu ska jag  gå och koka mig ett par ägg och ta en kopp kaffe.🙂

Annons:
LenaK63
2018-04-26 22:44
#21

Trist att det blir så här nu i vårt trevliga forum!

Nu lägger jag ut mitt bröd som jag hållt på och knåpat på ett tag:

6 ägg, 200 g riven ost, 0,5 dl kokosmjöl, 0,5 mandelmjöl, 0,5 dl pofiber, 2 msk Fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1 tsk, salt, o,5 dl vatten,  Om man vill 2 msk linfrön.

Vispa äggen fluffigt medan du blandar de torra ingredienserna. Häll i den rivna osten och vispa runt. Stäng av vispen och häll i de väl blandade torra ingredienserna. Vispa på den lägsta farten och häll sedan i vattnet. 

Sätt ugnen på 160 ° varmluft om du har det. Häll smeten i en bakplåtsklädd form ca 1,5l  Vet ej riktigt men min är inte särskilt stor. Jag låter smeten jäsa under tiden ugnen blir varm och kanske 10 min. till. Mer behövs inte.

Sedan gräddar jag den i 1 timme och 20 min. Det tar tid men det är det värt.

Detta bröd är gott rostat, men suger inte upp smöret utan man bör äta det med kniv och gaffel när det är varmt. 

Om man vill ha en macka att hålla i handen med pålägg få man vänta tills det kallnat litet.  Eller så äter man det inte rostat. 

Smaken är naturligtvis inte som ett vanligt mjölbröd men man gott och väl använda det som mackor i alla variationer. 

Man  vänjer  sig med andra ord med subsistut.

Tillslut så är detta ett omarbetat recept från Marie Norder-Aspholm och ev ngt från Kostdoktorn.

Per skiva, ca 1 kh,  beroende på hur tjocka man skär.

hemul
2018-04-27 00:27
#22

Men herrejävvlar.

A) Lowcarb handlar till stor del om att inte äta bröd.

B) Man kan baka surrogatbröd, men det smakar inte som vanligt bröd och det är kräver åtminstone någon arbetsinsats, ofta rätt stor även om jag tycker det är enklare än att baka vanligt bröd. Men du lär inte hitta ett ätbart lowcarbbröd på din närlivs..

Så vad vill du? Ändra din kost utan att egentligen ändra någonting? Good luck with that…

evabirgit
2018-04-27 08:42
#23

inte lätt detta.
jag uppfattade frågan som att det viktigaste var att kunna ta med något och sedan slänga det i sig på stående fot - därför föreslog jag ostrulle med bregott.
 jag hoppas  att någon är positiv till mitt förslag  :)   trots att 'bröd' inte ingick.
Lev väl och starta inte en strid/krig  för struntsaker - inte undra på att folk blir ovänner.
läs men hetsa inte upp er i onödan - inte bra för kropp och själ

lev väl - ta hand om er

Siggebus
2018-04-27 09:00
#24

#23
Håller fullständigt med dig. Och det är lätt att uppfatta det skrivna språket olika och jag är säker på att ingen här menade att "besserwissa" ts - utan bara i all vänlighet tipsa om det som vi har varit med om.

CasaRamon
2018-04-27 10:57
#25

På Diet Doctor finns många fina recept på bröd. Kan förutom Goda Frallor även rek. Glutenfritt sesambröd + Kokosbröd. Alla dessa bröd är lätta att baka  och smakar jättebra. Jag äter en bit bröd varje dag och är ändå i ketos till min läkares förtret. Han vill helst att jag ska äta mer kolhydrater, vilket jag förstås vägrar.

Så man behöver inte avstå från bröd när man är LCHF-are. Hitta ett bra recept , baka dubbel sats och frys in.

Siggebus
2018-04-27 12:00
#26

Jag bakar ibland ett "bröd" som heter kesobröd - men tyvärr har jag ett litet stört ätbeteende när det gäller bröd eller brödliknande. Kan inte stoppa så jag kränger alldeles för många :P

hemul
2018-04-27 13:06
#27

Tror Kaoskaos lämnade oss redan igår.

Annons:
Siggebus
2018-04-27 13:27
evabirgit
2018-05-02 07:51
#29

var Kaoskaos ett troll ??

jag fick i vart fall den känslan med tanke på reaktionerna som kom på de olika förslagen.

BroderShinto
2018-05-02 07:55
#30

Som en gammal mackoman så har jag insett att det finns inget recept som kan ersätta vanligt bröd. Ägg och bacon är jag så trött på efter att ha ätit LCHF till och från sedan 2010. Så nu kör jag periodisk fasta och äter inget mellan 20:00-12:00, dvs ingen frukost. Funkar bra tycker jag som annars älskade frukost.

[Justde_]
2018-09-03 17:46
#31

#29 nej kaoskaos var inget troll utan jag bad om råd jag inte fick här hur som helst jag lever och mår på lchf . Äter en goda frallor varje frukost och har gått ner -19 kilo sedan 22 april ! Tänka sig man kan både behålla kakan och äta den när det gäller substitut som bröd 🤗

hemul
2018-09-03 19:18
#32

Men du är inte sann! Folk försökte ju hjälpa dig hela tiden, men inget annat än lättbakat LC-bröd som skulle vara precis som vanligt bröd dög ju. DET FINNS INTE! Bra att du sänkt kraven och hittat LC-frallor du kan acceptera. Om det nu är det du gjort. Du kanske äter vanliga frallor, vad vet jag.

[Justde_]
2018-09-04 08:06
#33

#32 var hjälpte du mig, du sa ju bara att jag skulle lägga ner projektet ? Jag bad om recept på lchf bröd! Nu fick jag ett råd här och det var (goda frallor ) självklart lchf ! sen skrev jag inte (precis som vanligt bröd ) utan likt ett vanligt bröd vilket jag tycker lchfs goda frallor är . Väldigt likt i konsistens och smakar bröd ;) så det finns ! Så vilken hjälp gav du mig ? Var har jag missat ditt tips på ett gott bröd ? Har du inte lämnat något tips så har du inte hjälpt mig någonstans !

CasaRamon
2018-09-04 10:03
#34

#32

Jag undrar om du verkligen har bakat LCHF-bröd någonsin? Du påstår att recept liknande vanligt bröd, inte finns. Det finns flera. Så ta och testa själv innan du uttalar dej negativt.

Annons:
hemul
2018-09-04 23:51
#35

Jodå. Jag har har både bakat och ätit andras recept och hittat på egna sedan 2005.😃

Det beror ju på vad man menar med liknar. Som jag skrev däruppe någonstans kan man göra bröd som får OK konsistens och inte smakar varken ost eller ägg, d.v.s. är relativt smaklösa och att jag tycker de blir OK med smör och pålägg. Men nu var väl OP ute efter lite mer likhet än så, som det lät.

CasaRamon
2018-09-05 09:25
#36

#35

Ja men det är ju precis det jag talar om, likheten med "vanligt" bröd. Det finns flera bra recept. Dom bästa  finns på Diet Doctors hemsida.

[Justde_]
2018-09-05 11:58
#37

#35 du svarar ju inte på min fråga ! Vad har du hjälpt mig med ? Det är väl endå upp till mig att tycka vad som liknar och inte ! Du har ju läst in att det skulle vara precis samma som vanligt bröd , vilket det inte var !

Upp till toppen
Annons: