Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Ägg i Spanien - igen!

2018-04-19 23:58 #0 av: Sindri

Vet att jag tagit upp detta förut, men aldrig fått något svar som gjort mig säker.

Nu hade jag med mig massor med ägg ner för att kunna göra aioli och glass. Jag har hört om svenskar som gör aioli här på spanska ägg. Och hur i alla sin dar gör de spanska husmödrarna?

Nu påstår två olika ekologiska affärer att deras ägg är kontrollerade mot salmonella. De har stämplar på sig, men kan det verkligen vara så?

Salmonella syns ju inte utan man kan bara vara säker om man är absolut säker på att salmonella inte finns i besättningen.
Det funkade bra  att ta med ägg hit, men klart jag gärna slipper.
Någon som bor eller vistas mycket i Spanien och vet om de ekologiska äggen är salmonellafria?

Anmäl
2018-04-20 08:28 #1 av: Layza

Jag har en svärdotter från Spanien och jag har aldrig hört henne vara rädd för salmonella. Jag bodde själv i Portugal i sex år och vi åt mycket ägg och kyckling och vi blev inte sjuka. Man varnar ofta för saker från andra länder och visst känns det när det gäller kött, mer "safe" att köpa svenskt. Jag är nog extra rädd för antibiotikan de ger till djur för att de ska växa sig stora och inte bli sjuka. När det gäller den aspekten är svenskt viktigt. Att göra rätt är inte helt lätt. Försvinner salmonellabakterierna vid upphettning? Jag gissar att du tänker på att ägget i majonnäs är rått.

Anmäl
2018-04-20 08:50 #2 av: aifos

Hej! Jag har bott en tid i Spanien och tänkte aldrig på salmonella risken. Jag kände endast spanjorer där och lärde mig snabbt att man absolut inte skulle äta produkter med rått ägg under sommarmånaderna. Många restauranger serverar t.ex inte äkta aioli under den varma perioden. Man hörde ofta om många turister som hade blivit sjuka av hotellmat där det serverades ägg. I turistområden serveras ofta mat som turisterna kräver och säljer bra men som spanjorerna inte har för vana att äta. Upplevde att man är mycket medveten och intresserad av matens kvalitet i Spanien, så det är nog ingen fara. Men det kan vara bra att fråga äldre spanjorer i affären vilken mat som är i säsong och vilken som de rekommenderar. De älskar oftast att hjälpa till med sådant!

Anmäl
2018-04-21 13:14 #3 av: Sindri

Vilken mat som är i säsong är inte svårt att se. Vi har en vän som är odlare och förser oss med allt möjligt från växtriket. 
Det är just bara äggen jag är osäker på. Det krävs ju att besättningen kollas regelbundet. Salmonellan sitter oftast på skalet (men kan komma in i äggen också), det är därför kökspersonal inte får handskas med ägg hur som helst.

Nu har emellertid tre olika personer garanterat mig att de ekologiska äggen är kontrollerade så jag får helt enkelt lita på det. De är också tvättade vilket känns bättre när man handskas med dem. 

Tyvärr är merparten av spanjorerna inte så kvalitetsmedvetna när det gäller mat, man behöver bara kolla i närmaste snabbköp för att se det. (Och se alla överviktiga barn). Mycket vitt bröd, smaksatt mjölk, smaksatt yoghurt, chips och andra snacks i mängder, läsk i 2-litersflaskor.

Gärna färgämnen  (billigare än riktig saffran i paellan t ex) och andra tillsatser, det säljs t.o.m. glutamat i butikerna.

Visst äter de mycket fisk (en hel del är dock odlad, med allt vad det innebär) och olivolja, men det finns för mycket skräpmat i butikerna, och mycket halvfabrikat på restaurangerna.
Det där med medelhavsdiet känns tyvärr långt borta, åtminstone i de mer urbana områdena.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.