Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Gallproblem - hur hantera det när man äter LCHF?

2018-04-13 19:50 #0 av: Maria39

Jag har ätit LCHF i drygt fyra år och trivts väldigt bra med det. Har ätit mkt ovanjordgrönsaker tillsammans med kött och bra fetter. Nu har jag fått problem med gallan och tål inget fett alls sedan en vecka... Hur ska jag hantera det? Har inte lust att börja med högkolhydratkost men vet inte hur jag ska göra för att klara fett igen.

Är det ngn som har erfarenhet av detta?

Anmäl
2018-04-15 22:17 #1 av: AnnaMariaK

Hur yttrar sig dina gallproblem? Har Du undersökt dig? Vilka fetter åt Du? Jag har ätit högfettskost i drygt 14 år och ibland känt av att gallblåsan var aktiv, men inte haft ont.

Anmäl
2018-04-16 09:32 #2 av: Maria39

Jag har ont under höger revben och ibland går det bak i ryggen, svårt att äta... när det är som värst kan jag nästan inte äta ngt alls utan att det gör ondare men annars blir det värre av fett (olivolja, smör, feta produkter som avokado, kokosolja...) och vissa andra produkter som ex ägg och minst ont när jag helt undviker fett :(. Min avföring är också gulfärgad vilket tydligen också indikerar gallproblem.... och illamående efter mat.

Jag har gjort ultraljud utan att de hittade några stenar, därför tror läkaren på gallgrus. De har även kollat blodprover, bla levervärden, och de var bra.

Anmäl
2018-04-16 13:46 #3 av: hemul

Jag letade i min Kwasniewskibok, för det finns ett roligt stycke om hur man ska göra om man får gallbesvär (beväpna sig med starka värktabletter och stå ut, men vara beredd att åka till sjukhus). Nu hittade jag inte det, antagligen står det i en bok jag inte har digitalt. Men jag hittade en möjligt förklaring till ditt grus. Och iofs samma rekommendation.

Han menar att man kan ha haft en sten som inte orsakar besvär. När man sen börjar äta fettrikt så löses den så sakteliga upp och bildar grus som kan orsaka besvär. Han rekommenderar värktabletter och medicin som vidgar gallkanalen vilket i de flesta fall fixar problemet.

Värktabletter antar jag att du har fått, men har du fått sån där vidgande medicin?

_______________[ C i t a t ]_______________
A large proportion of the obese can suffer from gallstones. Initial at the time of the introduction of the optimal diet, these people should have no problems if their stones are large. However, problems may arise later when the stones start to dissolve slowly and their size will decrease, enabling them to be expelled down the bile canal. This in course may cause, although not often, a blockage of the canal with subsequent pain attacks. With thousands of my patients it has only happened to 9 of them. In 8 of them, the medication to dilate the canal and a pain-killer allowed the passage of the stone and a full recovery. In one patient however, an operation to remove the stone was necessary.

Therefore, anyone encountering such a problem should In prepared for surgery but it should be delayed as long as possible Kidney stones will also dissolve when the optimal diet is introduced. In that case, patients start to urinate with sand after 3-4 weeks, with a full cure occurring some time later. The facts are simple - with the optimal diet the likelihood of having gallstones or kidney stones is nil. Stones can only develop when the nutrition is wrong.

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

(Jan Kwasniewski är en polsk läkare med en diet som påminner om LCHF, men är mer fettrik. Man ska äta ett visst minimum av kolhydrater och även hålla proteinerna lågt. Han är stor i Polen och det finns kliniker över hela landet som arbeter efter hans modell. Jag var fascinerad av honom när jag började äta lowcarb för snart 15 år sedan och det har faktiskt ofta visat sig att gubben har rätt.)

Anmäl
2018-04-16 19:57 #4 av: Zepp

Det är rent krasst så som Hemul beskriver det hela.

Och som påföljd utifall man redan innan samlat på sig "stora stenar" via fettfri kost, de får man operera bort.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-04-16 21:03 #5 av: AnnaMariaK

Dr Kwasniewski skrev i en av sina böcker att av alla hans patienter som haft gallbesvär behövde bara en opereras. De andra fick hjälp av värktabletter och sängläge.

Anmäl
2018-04-17 05:26 #6 av: hemul

Jo, jag citerade ju det stycket. Skrattar

Anmäl
2018-04-19 08:47 #7 av: Maria39

Tack för informationen! Intressant text Hemul! Jag har inte fått medicin som vidgar gallkanalen, bara diklofenak. Ska prata med läkaren om det när jag är på återbesök!

Anmäl
2018-04-19 12:59 #8 av: hemul

Hoppas du står ut och du får ut gruset. Har aldrig haft såna besvär, men vad jag förstår kan det göra gräsligt ont.

Tror tyvärr läkarna ofta är mer inriktade på att undvika de problem stenarna skapar än att få bort själva stenarna. Ät smärtstillande vid behov och undvik fett så slipper du symptom - men har kvar orsaken till problemet.

Anmäl
2018-05-06 19:12 #9 av: PAK43

Operera bort gallblåsan så slipper du stenar. Det går bra att äta fett igen om du tar det lugnt med det och trappar upp i någon månad och äter regelbundna tider.

Anmäl
2018-05-07 05:20 #10 av: hemul

En del får problem efter operation, så det är väl onödigt att riskera. Bättre att bli av med det egentliga problemet. Det är ju inte gallblåsan det är fel på.

Anmäl
2018-05-07 23:13 #11 av: Zepp

Cirka 5% får kvarstående problem med bortoperation av gallblåsan!

Såå.. oskuret är bäst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-05-12 19:31 #12 av: [Mala_]

Jag är gallopererad och fick efter två år av lchf problem med galla ändå. Nu ska jag inte skylla på lchf i sig menar bara att det går att få problem även efter op. Du kan få problem i ”gall träden” eller bukspottkörteln.

Jag försöker äta kolhydratsfattig utan high fat.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.