Annons:
Etikettövrigt
Läst 2944 ggr
hellah
2018-04-12 16:29

Hungerkänslor biverkning av medicin

Jag får svåra hungerkänslor, som jag inte kan stå emot, nu sedan jag börjat med antihistamin. Går upp i vikt. Jag funderar på att försöka styra kosten ännu mer åt LCHF- hållet. Vad tror ni om det?  Kan det hjälpa även på "kemisk" hunger? Att sluta med antihistaminet är ingen lösning. Får ännu svårare biverkningar av de andra sorterna, så byte är uteslutet.

Jag har alltid ätit mat lagad från grunden (förutom fryst fisk), var laktoveg i många år, men äter ägg och  fisk varje dag sedan ca 12 år (sedan jag läst om Annika D och i hennes bok). Inga bönor längre.

Annons:
hellah
2018-05-04 09:33
#1

Någon?

Mooniq
2018-05-04 10:23
#2

Vet inte om du kan matta av hungerkänslorna med lchf -men kroppen mår bra av att slippa kolhydraterna. Om du äter medicin pga pollenallergi så kan den med tiden lindra sig lite på lchf. En vän till mig hade enorma hungerkänslor när hon la om kosten och då gjorde hon pizzasallad som hon åt mellan måltiderna. 

Riven/finstrimlad vitkål - som hon förvällde i 2 min kokande vatten först. Sen blandade hon med vatten, vitvinsvinäger och kallpressad olja + lite salt & svartpeppar. Det hjälpte henne mellan frukost- lunch och middag.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hellah
2018-05-06 11:17
#3

Tack för ditt svar #2 . Tyvärr tvärtom för mig. Jag har ätit lchf  länge, men allergin förvärras, och hungerkänslorna kommer tydligt av antihistaminet. Så det funkar inte på mig.

Jag äter ost och smör som extra mellanmål. Men är ju en hel del kh i ost. (tål bara vitkål som är syrad)

Sindri
2018-05-07 17:15
#4

Du äter inte rent LCHF idag?

Har du testat mer fett, framförallt kokosfett? Äggmjölk?

Är det riktiga hungerkänslor då får, eller bara blodsockerfall? Har ingen aning om hur antihistamin påverkar sånt.

Vet av egne erfarenhet hur hemskt det är att försöka stå emot hungerkänslor man faktiskt inte alls vill ha.

Zepp
2018-05-11 22:35
#5

Jag tar oxå antihistaminer,, som värsta biverkning anges dåsighet, dvs man använder det således som sömnmedel oxå!

Iallafall så är jag väldigt tveksam till att antihistaminer (desloratadin) skall leda till ökad hunger?

Hur som helst så påverkat det dygnsrytmen, dvs om man blir dåsig utav dem.

Och det funkar som så.. när det blir kväll så ökar Melatonin och histamin minskar man blir trött.

När man sover utsöndras inget histamin till blodet.

Oså när histamin utsöndras i huden så är det en annan grej, en allergisk reaktion som innebär att histaminet gör att mer extracellulär vätska släpps fram för att immunfösvaret skall få fri passage!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: