Annons:
Etiketthälsa
Läst 2317 ggr
fiskenihavet
2018-04-10 13:49

Jordnötskocka

Har hört att jordnötskocka skall fungera som resistent stärkelse, men den höjer väl oavsett blodsockret/ger insulinpåslag?

Nån som vet?

Annons:
fiskenihavet
2018-04-10 13:50
#1

Jordärtskocka, skall det vara…

Tant Grön
2018-04-10 14:09
#2

Hybrid?

Sindri
2018-04-10 14:14
#3

Jordärtskocka innehåller kolhydraten  inulin som reglerar blodsockret. Inulin bryts inte ner i matsmältningsapparaten utan kommer ända ner i tjocktarmen där det hjälper de goda bakterierna att föröka sig. Fungerar alltså som probiotika.

Många magar kan vara känsliga för jordärtskocka, men jag äter en hel del och har aldrig reagerat på det.

fiskenihavet
2018-04-11 14:56
#4

#3, förstår det så att det är ca 17g kolhydrater pr 100g. varav 10 är socker; resterande är då fiber som inte tas upp, men blir resistent stärkelse?

Zepp
2018-04-11 19:20
#5

Jaa det är socker i form utav Oligofruktose/inulin

Dvs vem f*n vet de kanske lurar oss allihopa.. men på något sätt så har jag en viss tröst i att jag lärt mig skilja lite på  ditten o datten!

Och WTF, som regel så är olika uttalande på Internet en blandning mellan USAs/EUs livsmededelslagstiftning om hur man deklarerar olika saker!

Rent krasst.. kolhydraterna från Jordärtskockor skall vara Inulin/Oligofruktose, som vi inte kan spjälka i maggen/tunntarmen, utan de omvandlas till gas i tjocktarmen och sedan utifall man är frisk och äter en v'äl balanserad diet/motionerar/valt rätt jobb/partner och umgås i en positiv social kontext  till SCFA i tjocktarmen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: