Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 9755 ggr
_Fisken
3/19/18, 6:18 PM

Goda frallor

Käkar blodfettsmedicin o ska ha bort det. Magen blir som sten.  Så jag har börjat igen med LCHF. Då vet jag att fett-nivåerna går ner och då kan jag sluta med medicineringen. 

Saknar givetvis brödet men hittade ett recept (som säkert många av er provat) som är lite mjukt o sånt MEN det blev frallor och det var nåt å ha smör o pålägget på! Helnöjd. Ska ha i lite mer salt bara nästa gång. 

https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-frallor

Annons:
[A-lagaren]
3/21/18, 7:19 PM
#1

Tack för tipset! Då kan man med gott samvete prova på smoresfrallor då ikväll!

starhawk
3/22/18, 10:31 AM
#2

Mitt problem med alla såna här brödrecept, jag har IBS variant 1 (förstoppning) och tål inte för mycket fibrer så  5 msk fiberhusk det går bara inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
3/22/18, 9:47 PM
#3

De här frallorna har jag gjort så länge så jag kommer inte ihåg var receptet kom ifrån ens. Men tror det var havremjöl i det jag läste.

Jag har bara 3 msk fiberhusk i och det går alldeles utmärkt, kanske kan funka med ännu mindre.
Jag vispar dessutom mina vitor hårt innan och använder olika sorts mjöl, havre, kokos, bovete, teff, hirs, durra….. eller blandar. Har också i lite chiafrön, och om jag har, lite vassle från kefirtillverkningen. De blir verkligen supergoda.

_Fisken
3/22/18, 10:45 PM
#4

Jag gillar o laborera och ska hörsamma dina förslag…

macarena
3/24/18, 7:41 PM
#5

Jag har fått ner mitt kolesterol m 2 msk kokosolja, morgon och kväll. Jaghar vägrat att ta medicin och doktorn var förvånad!!!!!DEtta under en period av ett år!!!!

_Fisken
3/25/18, 6:15 AM
#6

Underbart. Kokosfett/olja är ju som att dricka vatten faktiskt. Inte det minsta oljigt o äckligt. Doktorer älskar o dela ut mediciner. Jag gillar inte att äta mediciner.

Annons:
sussie
4/4/18, 12:49 PM
#7

Enligt receptet ska det vara husk i videon säger hon finmalet INTE husk.Jag har provat en gång och fick inte till något gott alls, ingen skorpa eller gott fluffigt bröd. Tips tack!

_Fisken
4/4/18, 12:55 PM
#8

Är det inte samma? Det jag har i är som puder typ.

CasaRamon
4/4/18, 1:09 PM
#9

Jag har gjort dessa frallor 2 ggr och är helnöjd. Dom blev supergoda,. Jag gjorde som #3 Sindri skrev och tog bara 3 msk Fiberhusk.  " Blandade mandelmjöl och kokosmjöl, vispade vitorna hårt med salt och tog i lite chiafrön.  Fick en bra skorpa, men frallorna blir mjuka när dom förvaras i kyl. Men lika goda ändå.

sussie
4/4/18, 1:46 PM
#10

OK, tack jag får försöka på nytt med 3 msk husk.

Sindri
4/4/18, 1:57 PM
#11

Vi fryser alla frallor och maken kör dem i bull-tv:n när han skall äta. Som nybakat!

CasaRamon
4/4/18, 3:49 PM
#12

Tack återigen för ett bra tips Sindri.  Då ska jag baka dubbel sats och frysa in.🌺

gun92884
4/9/18, 6:35 PM
#13

Originalreceptet kommer från Maria Emmerich. Hon säger att fiberhusken måste köras till ett fint pulver annars blir inte resultatet bra. Dessutom blandar inte originalreceptet kokos och mandelmjöl - det har bara mandelmjöl. - Här är en video hur hon bakar sitt bröd :

Annons:
Sindri
4/9/18, 9:47 PM
#14

Kanske hon inte kan köpa fiberhusk som fint pulver, men Finax psyllium som jag använder är finmalt. Mina frallor blir jättefina, bakade senast idag. Idag blev det en blandning av havremjöl, bovete och kokosnötmjöl.
För att ta bort lite av psylliumsmaken som en del har svårt med så blandar jag i en knivsudd var av malen fänkål och pomeransskal.

gun92884
4/17/18, 11:44 PM
#15

#14 - Jodå, här säljs både finmalet pulver och det grövre (syns nästan ingen skillnad med bara ögat men tydligen blir det annat resultat i baket) så det är därför hon poängterar att det måste vara det finmalda pulvret.

Upp till toppen
Annons: