Annons:
Etiketthälsa
Läst 9277 ggr
hemul
3/16/18, 6:45 AM

Kronisk förkylning?

Hur fuckin' länge kan man vara förkyld egentligen? Jag blev sjuk när jag var på hemväg på julaftonskvällen. Sen dess har det hållit på, snart 3 månader alltså. Det har varit 3 separata förkylningar, eller om de gamla fått ny kraft, vete sjutton. Mellan ett och två var det ett par dar då jag deklararade att nu är jag nog frisk, bara lite hostig och hes. Förkylning två var inte ens i närheten av över när det började om från början med halsont o.s.v.. Hosta har jag haft hela tiden och nu har rinnsnuva omväxkande med nästäppa tillstött. På trean alltså. Hade det under de andra förkylningarna också.

Inte speciellt sjuk, bara ur slag som man blir när man inte kan andas genom näsan, snörvlar och hostar. Varje förkylng har haft ett extremt långsamt och långdraget förlopp.

Har hört flera som haft långvariga förkylningar i vinter, men ett helt kvartal????

Annons:
tlover
3/16/18, 7:39 AM
#1

Långvarig förkylning innebär ofta ett symptom på något annat. Tex utbrändhet. Gå till vårdcentralen och kolla upp det

l'm back

hemul
3/16/18, 7:56 AM
#2

Är definitivt inte utbränd.Mådde hur bra som helst innan jag blev förkyld och mår som jag sa fortfarande inte särkilt dåligt.

tlover
3/16/18, 8:44 AM
#3

#2 Utbrändhet är bara e av sakerna som det skulle kunna vara, fysiska sjukdomar kan också påverka så

l'm back

hemul
3/16/18, 9:05 AM
#4

Inget nytt på den fronten heller! Tror nog det är tre separata förkylningar som kommit väl tätt.

tlover
3/16/18, 9:08 AM
#5

#4 Sånt (förminskat immunförsvar) kan vara ett av de första tecknen så du kanske vet inte om att du är stressad eller har fått nån annan sjukdom, eller har haft. Vissa virussjukdomar gör så att man blir mer känslig efteråt.

l'm back

CasaRamon
3/16/18, 1:36 PM
#6

Jag vet hur jobbigt det är. Fick influensa den 1:a febr. och nu 1 1/2 månad senare mår jag uruselt. Har just varit hos läkare, tagit prover och fått konstaterat Bronkit, öroninflammation och har dessutom en skrällande hosta + förkylning förstås. Så nu blir det antibiotika + 2 sorters inhalator för att underlätta andningen. Gå till läkare du också, innan det har gått för långt. Det kan bli kroniska problem om man inte stoppar det i tid. Jag tycker inte om att ta antibiotika men ibland måste man.

Annons:
Zepp
3/16/18, 5:38 PM
#7

#0

Om jag säger som så.. du är inte helt ensam.. om det nu kan vara någon tröst?

Halva personalstyrkan på jobbet har ungefär samma symptom sig dig.

Likaså min mor!

Hur som helst, årets influensa var av en ovanlig sort, årets vaccin var fel, fler blev sjuka, oså när man väl drabbats så får man efterinfektioner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CasaRamon
3/17/18, 10:02 AM
#8

Jag har haft influensa tidigare, då hade jag inte vaccinerat mej. Tyckte då att det var jobbigt att vara sjuk i drygt 2 veckor, så jag beslöt att börja vaccinera mej. Det gjordes i december och sen fick jag då denna hemska influensa som aldrig verkar ta slut. Just nu mår jag sämre än någonsin.  Aldrig mer influensavaccin. Är helt övertygad om att det är vaccinet som förstärkt sjukdomen.  Jag vet att man blandade 2 felaktiga komponenter ( av 3)  i årets vaccin. Så eftersom man varje år måste blanda  nya komponenter i vaccinet, så är  det ju alltid stor risk för sjukdomen.

Kajak11
3/17/18, 9:32 PM
#9

Ja verkar vara hårda influensa på gång i vinter. Låg en vecka med feber…aldrig provat i mitt vuxna liv..förut.. av influensa med torr hosta..sömnlöshet och värk i kroppen och inget aptit… Men många är sjuka runt om och halva avdelningen var drabbat i februari. Och tyvärr kanske alla smittar varandra. Så ja svårt att säga vad som hjälpar bäst. Jag var tacksam att kunde ha en vecka på landåkningsskidor några veckar efter influensan. Kanske extra C-vitaminer? Sova och vila. Jag vet inte vad läkaren gör men om man hostar mycket skall man se upp för om det har blivit lunginflammation i alla fall. Kanske antihistamin verkar på förkylningen? Köpas på apoteket. Har i enstaka fall använt det. Och nässkylning special sista har hjälpt här i huset. Se upp för bihåleinflammation…men där kan nässkylning ochså hjälpa. Lycka till.

hemul
3/17/18, 10:21 PM
#10

#6 Känns inte så meningsfullt att kontakta läkare. Min vårdcentral är oerhört svår att nå på telefon och sen betvivlar jag att jag får komma för förkylnign som inte ens är särkilt svår. De försöker ju skanna bort så många som möjligt, ivf här gör de så.

Influensa tror jag inte det är. Har ju inte varit varken jättedålig, haft påtaglig feber eller värk i kroppen.

Är så jäkla less på't bara. Nu börjar nästäppan släppa lite. I normala fall skulle jag förvänta mig att vara bra om ett par dar. Nu  känns det som jag snarare ska förbereda mig på förkylning nummer 4.

LenaK63
3/17/18, 11:16 PM
#11

#10  Har du prövat Kolloidat Silver? Ett omdiskuterat preparat. Jag och flera i min vänkrets anväder det för allt möjligt. Särskilt vid förkylningar och andra infektioner. Finns en Facebookgrupp Kolloidalt Silver 2.0 (eller ngt liknande). Jag har använt det  i flera år med mycket bra resultat. Det är ganska dyrt i Sverige tyvärr. Väldigt "nersablat" av VOF naturligtvis. VOF tror ju inte på alternativ behandling.

hemul
3/18/18, 2:29 AM
#12

Nej, det har jag inte. Och jag antar att du menar Ionosil, som faktiskt inte är kolloidalt silver utan en lösning med silverjoner.

Var mest ute efter att höra om andra upplevt nåt liknande.

CasaRamon
3/18/18, 10:25 AM
#13

Jag kontaktade vårdcentralen efter 3 veckor med influensan och kraftig hosta. Man sa då att det var ingen ide att komma, eftersom man ändå inte kunde göra något. Men hade jag då fått komma dit, så skulle man säkert upptäckt en begynnande Bronkit som man kunde ha stoppat i tid. Nu lär jag få gå med dessa besvär under betydligt längre tid. Känner mej som en halv människa utan ork. Har hållit mej inomhus nästan hela tiden eftersom jag dessutom har feber.

Annons:
Sammet1
3/18/18, 12:39 PM
#14

Jag brukar alltid ha många och långa förkylningar som biter sig fast i veckovis. Men ett par gånger har det varit extremt envist även för mig, och då har jag uppsökt vård. Vid ena tillfället visade det sig att jag hade en twar-infektion. Därför testade vi särskilt för det andra gången, men då var det verkligen bara en ovanligt envis viral infektion. Den där andra gången sade läkaren att det verkade gå runt något konstigt förkylningsvirus, som folk gick och drog på i flera månader. Det året var jag alltså inte ensam om det, men det var några år sedan nu. 

Kollade lite snabbt på folkhälsomyndighetens sida, för där kan de ibland varna för just den här typen av ovanligt sega virus, men där stod bara om influensan just nu. Ett tips kan vara att kolla med 1177 om det verkar gå något just nu, och annars testa för twar.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
3/19/18, 5:37 PM
#15

Jag vet också fler som åkt på virus efter virus i vinter, det har ju varit sällsynt mycket sjukt, vabbandet har tydligen slagit rekord.

Jag undrar om inte mycket beror på den torra inomhusluften. Ju kallare ute, desto torrare inne. Jag kör luftfuktare i sovrummet, kör ut ett par liter vatten innan jag går och lägger mig. Blöta handdukar på elementet, en  sån gammaldags vattenbehållare på elementet, har ställt in massor med växter, bl a ampellilja, murgröna, dracena som alla skall göra luften renare och fuktigare.

En bra luftfuktighet skall ligga mellan 40 - 60%. Här är det under 30 när jag vaknar, men får upp den till dryga 40 innan jag går och lägger mig. Plus droppar i ögon och spray i näsa (bara koksaltlösning).
Jag har, peppar, peppar, klarat mig hittills………

CasaRamon
3/20/18, 9:20 AM
#16

#15

Precis som du beskriver det, så har jag det också.  Extremt torr luft. Kör luftfuktare i sovrummet hela dagen och en större modell som körs dygnet runt i vardagsrummet, + vattenbehållare på elementen i alla rum. Har också växter som du nämner. Lyckas komma upp till max 30 %. Det är för lågt. Men vad ska man mer göra?

Sindri
3/20/18, 10:18 AM
#17

Tvätta massor och hänga allt på tork på elementen. 😉

Jag sprayar med sprayflaska ibland, men är ju lite rädd för fuktskador…..

När vi var i fjällen och hade elelement överallt ställde jag in en hink med snö i bredvid elementet i sovrummet på natten. Det hjälpte faktiskt lite. Steg från 25% till 30.

hemul
3/20/18, 3:20 PM
#18

Jaha, nu har jag nått det där stadiet då man är i princip bra, bara lite hostig och snufsig fortfarande. Nu får vi se om det är äntligen är över eller om det blir en fjärde vända. Men blir det det blir jag galen.

Zepp
3/20/18, 9:17 PM
#19

Ja altså bortsett från alla husmorsråd, så har det sett lite liknade ut på mitt arbbete.

Dvs  först så var det fel vaccin vi fick, Influensan var av en anna art.. A eller B har jag lixom ingen koll på.

Osådå alla de med familj, först så blev någon sjuk, sen blev de älldre sjuka oxå, på det så fick de efterinfektioner, som regel i lungorna.

Iallafall, de kunde vara hemma en vecka antingen för att de var sjuka själva, eller någon utav barnen.. sen på det så fick de efterinfektioner, så trots att de suttit på jobbet  och varit feberfria så har de hostats så  att jag varit tvungen att ge dem min astmamedecin.. sen så har de ändå varit borta  en vecka till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
6/24/18, 10:38 PM
#20

#0 - så hur gick det med förkylningen? Jag var i Sverige under juni månad och kom hem med en förkylning. En ny hakade på precis efter att den första gav sig - och jag hostar fortfarande och det sitter bakom revbenen,  och så rinner näsan. Trodde det kunde ha varit en allergi men jag har aldrig varit allergisk mot pollen och dylikt. Blir nog ett läkarbesök ialla fall.

Annons:
gun92884
6/24/18, 11:48 PM
#21

… förkylningen har visst fått mitt minne att svika … det var i maj som jag var i Sverige och därför funderade om jag också fått en släng av något segt  som gick där …

hemul
6/25/18, 11:06 PM
#22

Jodå, tackar som frågar! Nu är jag bra. Men det blev en fjärde vända. I princip var jag förkyld från julafton till Kristi himmelsfärd. Var helt körd i skallen till slut. Mer än vanligt alltså.😛

Har varit med om att få flera förkylning just under vårterminen förut, 3 tror jag det var då, men då hade de ett mer normallångt och intensivt förlopp med lite mer andrum emellan liksom. Det här var liksom förkylning i slow motion och på repeat!

Upp till toppen
Annons: