Annons:
Etiketthälsa
Läst 3823 ggr
ny.här
3/11/18, 6:54 PM

Kokosfett till en som INTE äter lchf?

Är det dåligt att äta kokosfett för en person som samtidigt äter ca 60% kolhydrater;  bröd, frukt, pasta, potatis, godis så kallad  "normalkost"

Är det bättre för en sådan person att äta annat sorts fett än kokosfett?

Annons:
hemul
3/11/18, 9:34 PM
#1

Det tror jag inte.

Tripod
3/12/18, 5:25 AM
#2

Fettet som sådant är det inget fel på, men en normalkostätare måste ju vara mer uppmärksam på att inte få i sig onödigt mycket energi. Det är lättare att överäta. Kokosfettet innehåller som bekant mycket av den varan.

ny.här
3/12/18, 9:24 AM
#3

Nu har jag ingen aning om detta är en tillförlitlig källa men jag tolkar texten som att kokosfett är jättebra om man äter lchf men inte annars:

**http://www.systerkarin.se/blog/kokos-fett/
**

"Är kokosfett nyttigt?

Kokosfett består till mer än 90% av mättat fett varav hälften utgörs av laurinsyra.

Mättat fett anses vara säkert jämfört med fleromättade fetter som via lipidperoxidation (oxidativa skador på blodfetter) kan orsaka cancer. Via mättat fett så undviker man även inflammatoriskt Omega-6 som är en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdomar.

Laurinsyran har en snabb förbränning (omsätts till koldioxid av cellen) jämfört med andra fetter. Det är därför inte bra att kombinera kokosfett med snabba kolhydrater såsom i kokostoppar eller kokosbollar. Anledning till detta är att den snabba laurinsyran ger energi till cellen vilken gör att cellen inte tar upp energin från kolhydraterna lika snabbt. Kolhydraterna höjer då istället blodsockernivån som i sin tur ger ökat insulin. Att kombinera kokosfett med kolhydrater kan därför leda till insulinresistens och diabetes.

Vid lågkolhydratskost såsom LCHF är däremot kokosfett ett bra fett."

ny.här
3/12/18, 9:28 AM
#4

Vill tillägga att jag ju äter lchf men det här gäller en annan person som bytt ut smör mot kokosfett. Hon bakar med kokosfett istället för smör, brer kokosfett på smörgåsar istället för bregott osv då hon fått för sig att hon är så nyttig som äter mycket kokosfett trots att hon blandar det hejvilt med socker.

hemul
3/12/18, 1:25 PM
#5

Har inte hört om det du länkar till tidigare, men har en allmän känsla av att det kan vara så att man inte ska blanda hejvilt.

Kwasniewski, polsk lowcarbguru långt innan det fanns nåt som hette LCHF, säger att en lågfettskost är den näst bästa, men den skyddar inte mot hjärt- och kärlproblem. Bäst är så klart hans egen variant på low carb (skiljer sig en hel del från LCHF). Sämst är en blandkost där man får energi (i betydande grad)  från både kolhydrater och fett, då går det riktigt illa. Han kallar det för att äta som en gris. 😉

Tänker på det där ibland. För det är trots allt så att de som går över till lågfettskost, särkilt om den är åt veggohållet, också mår mycket bättre. Ibland verkar det som om allt funkar, bara det inte är den traditionella blandkosten.

Minska kolhydrater
3/12/18, 3:04 PM
#6

Jag brukar undvika att dricka kaffe med kokosolja samtidigt som jag äter snabba kolhydrater i någon form. Men frågan jag ställt mig är. Hur länge ska man vänta? Är det ok att börja med kolhydraterna och dricka kaffe med kokosoljan 20 min senare?  Eller räcker det med 5 minuter?  Kolhydraterna tas väl upp ganska snabbt av kroppen.

Annons:
Zepp
3/13/18, 10:06 PM
#7

Hela tänket verkar fel, så det spelar nog ingen roll om det är cocosfett eller något annat fett?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: