Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän

Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

proteiner

2018-03-06 15:20 #0 av: ejasture

finns det att läsa om proteiner och om hur mycket olika livs medel innehåller

Anmäl
2018-03-06 15:39 #1 av: Silver83

Kolla på livsmedelsverkets hemsida. Där finns mycket om både proteiner, kolhydrater och annat och vad de innehåller. Samt vad de är bra för :)

Anmäl
2018-03-07 14:43 #2 av: berndt

Om det gäller mer detaljerat t.ex om vilka vitaminer kött innehåller skulle jag gärna se en tabell över det - jag vet att jag för flere år sen sett ett tydligt diagram men har inte lyckats hitta det på nytt...

Vad gäller en grov indelning i protein/kolhydrater/fett/kalorier har jag använt FatSecret och den fungerar bra när man skall hålla koll på att fördelningen t.ex under dagen håller sig inom 5-20-75. Och för varje livsmedel man noterar under dagen får man huvudinnehållet.

Anmäl
2018-03-07 15:44 #3 av: hemul

Det finns också i livsmedelsdatabaserna.

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
https://fineli.fi/fineli/sv/index

Anmäl
2018-03-07 16:04 #4 av: berndt

jepp - den verkar bra. 

Om man vill ha en helhetsbild av dagens intag tycker jag FatSecret är bättre.

Men ännu efterlyser jag en jämförelsetabell/diagram över typ kött/lever/apelsin och vitamin- och andra innehåll.  har en kär släkting som inte tror att man kan få viktiga vitaminer från kött nämligen...han är vegetarian..

Anmäl
2018-03-07 17:22 #5 av: adelai

2018-03-07 16:04#4  

Fineli visar ju mineralerna och vitaminerna för alla livsmedel som finns i livsmedelsdatabasen. Det är bara att välja sitt livsmedel och skriva ut, så har man svart på vitt .

Anmäl
2018-03-08 03:56 #6 av: hemul

Kostdoktorn gjorde nåt sånt för många år sedan. Eller om han lånade det. Han publicerade det ivf.

Anmäl
2018-03-08 04:03 #7 av: hemul

Här har du.

https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/frukt-och-naring

Anmäl
2018-03-08 09:35 #8 av: berndt

Super, tack Hemul! Skrattar Just den här sökte jag!

Anmäl
2018-03-08 16:43 #9 av: hemul

Nu var ju inte "kött" med där och jag tror kanske inte det skulle komma så jättehögt heller.

Anmäl
2018-03-08 17:06 #10 av: berndt

Nåja, lever är ju nog "kött" - pointen var att det FINNS nyttigt i andra produkter än bara frukt.. v.s.b.SkämtarCool

Anmäl
2018-03-08 23:24 #11 av: hemul

Ja då så.

Anmäl
2018-03-12 22:32 #12 av: Thotis90

Livsmedelsverkets databaser. Jag använder ett program som heter DietistNet som är baserat på deras databas i mina studier och kommande yrke (dietist).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.