Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Resistiv stärkelse

2018-02-28 10:48 #0 av: Bjorne2

I Lars-Erik Litsfeldts bok "Låt bönor förändra ditt liv" så finns några kurvor som visar att resistiv stärkelse, i det här fallet bönor, inte höjer blodsockret nämnvart.
Som typ tvåa  tänkte att jag skulle prova hur det skulle funka på mig.
Dag ett hade jag 5.3 mmol fastande. Det är ju ovanligt bra för mig.
Sedan åt jag en dl kidneybönor med lite olivolja och en kopp te utan socker.
Bönorna värmde jag i mikron lite grand. Det var kanske  fel?
Efter någon halvtimme hade jag 8.3 mmol så helt opåverkad av bönorna blev jag inte.
Idag hade jag 5.3 mmol fastade igen. Sedan åt jag en rågad matsked potatismjöl utrörd i lite naturell youghurt. Ingenting mera. Blodsockret efter en halvtimme var 7.9 mmol.
Uppenbarligen har något hänt.  Är det teet och youghurten som spökar eller är den resistiva stärkelsen inte fullt så resistiv som det sägs. Eller kan det vara kroppen som på egen hand höjer blodsockret ändå för att vara redo inför dagens strapatser.
Något annat jag lärde mig i boken som jag inte hade tänkt på.
Surkål skall ju vara full av nyttiga bakterier. Men då skall man inte köpa den pastöriserade sorten. Då är ju bakterierna utslagna.

Anmäl
2018-02-28 21:06 #1 av: Zepp

Helt opåverkad lär man hur som helst alldrig bli, utan det handlar mer om att man kan äta vissa kolhydrater som inte lika lätt tas upp som blodsocker.

Dvs det handlar mer om att äta riktig mat före man blir diabetiker.. då kanske man slipper de värsta symptomen.

Och 8,3 är ett rätt hyfsat värde för någon som ätit en måltid med mycket kolhydrater.. under förutsättning att det går ner rätt snabbt!

Dvs problemet för diabetiker typ 2-3 är att det inte alltid sjunker som det borde på grund av själva sjukdomen... eller rättare sagt på grund av insulinresistensen.

Dvs bland de där födoämnena som hänförs till resisten stärkelse så är det som regel en relativt stor andel icke resistent stärkelse.. och man bör äta sin mat kall.. för bästa effekt.

Testa oxå jordärtskockor, det lär vara det enda som passerar ner genom tarmen utan att tas upp före det har jästs ner i tjocktarmen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jord%C3%A4rtskocka

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-04-02 10:49 #2 av: subcalva

Patrik Olsson som varit med och skrivit boken är själv diabetiker och skriver många inlägg i facebookgruppen Smarta Diabetiker. Det är ett bra ställe att få råd om hur resistent stärkelse påverkar kroppen från folk som faktiskt själv har diabetes.

Anmäl
2018-04-02 10:53 #3 av: subcalva

Han är med i en podcast 4health med Anna Sparre om man hellre vill lyssna

Podcasten

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.