Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6321 ggr
Aaangelica
2/22/18, 12:46 PM

Grönsaker att dippa

Hej! 
Jag har sedan en tid tillbaka kört på LCHF med max 10-15 kolhydrater om dagen. 
Har inte ätit något på kvällen mer än ett ägg om jag skulle vara hungrig.

Jag får imorgon besök av en väninna som stannar över helgen och vi har tidigare alltid haft massa gottit som tilltugg på kvällarna, men eftersom att jag kör lchf nu så är det ju ett självklart nej att köpa en påse lösgodis eller chips 😉, så jag tänkte istället införskaffa mig lite grönsaker att dippa till någon hemmagjord lchf-dipp. 

Så nu till min fråga, har ni några tips på grönsaker som är "godkända" vid lchf kost samt som passar till att dippa?  Har försökt googla lite men hittar inte speciellt mycket mer än att man bör undvika morötter, fick även fram att en hel gurka innehåller ca 10 g kolhydrater vilket också känns ganska mycket då mitt max per dag brukar ligga runt 10-15. 🤔 Har inga problem att överstiga den siffran ibland så det skulle inte vara en katastrof om det blev ett par gram för mycket imorgon kväll, men jag tänkte att jag kan ju alltid höra mig för om ni andra har några goda tips? 🙂  

Självklart kan jag ju äta extra kolhydrat-snål middag imorgon för att det ska kännas bättre  att äta ett par stavar gurka på kvällen.
Eller skippa dippandet helt, men det är nog inget jag känner att jag vill göra..😇

Annons:
Namiko
2/22/18, 2:01 PM
#1

Nu äter jag inte LCHF men kanske kan blomkål eller broccoli fungera? Det är dom mest kolhydratsnåla grönsaker jag brukar dippa. Även romansallad är gott med dipp. Jag har dock noll koll på mängden kolhydrater i något av det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

parsley
2/22/18, 3:18 PM
#2

Kan du tänka dig ost, ölkorv, oliver eller charkbricka istället för dipp? Då borde du kunna spara en del kolhydrater där.

Aaangelica
2/22/18, 4:28 PM
#3

#1 Tack, jag har aldrig tänkt tanken på att dippa dom grönsakerna tidigare, romansallad måste jag pröva! 🙂

#2 Där sa du något. Att jag inte tänkt på någon slags korv/ostbricka eller liknande. Det skulle jag eventuellt kunna fixa ihop istället.
Måste höra med väninnan om det skulle passa henne 😉 Tack för tipset!

hemul
2/22/18, 4:32 PM
#4

Aldrig i livet att gurka kan innehålla så mkt kolhydrater. Och rå morot är nog tillåtet även bland de mest inbitna LCHFare.

Aaangelica
2/22/18, 5:06 PM
#5

#4 Har kollat på 5-6 hemsidor samt appen Lifesum och enligt alla dem så innehåller en hel gurka runt 10 g kolhydrater. Vilket jag aldrig kunde trott från början 🤔

En medelstor morot innehåller ungefär 6 gram kolhydrater vilket också känns ganska mycket om man tittar på just min dagliga "kolhydrats dos".
Men absolut så skulle jag kunna ta ett par stavar rå morot, eller gurka. Men då får jag nog räkna med att hamna ett par gram över, men det skulle dock inte vara någon jätte katastrof heller som jag skrev i mitt första inlägg 😇

hemul
2/22/18, 8:27 PM
#6

Inlagd gurka möjligtvis.

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/339

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/346

Fineli är mer pålitligt just när det gäller kolhydratvärdet.

Annons:
Effie
2/23/18, 1:31 PM
#7

Vad väger en gurka? 2 gram kolhydrater per hekto, enligt vad jag hittar, så väger den ett halvt kg så blir det tio gram. Även om det allra mesta är vatten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
2/23/18, 6:33 PM
#8

Aså får du en väninna på besök och vill dippa grönsaker så är i princip alla grönsaker LCHF!

För övrigt så är nästan alla grönsaker LCHF!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aaangelica
2/23/18, 7:47 PM
#9

Det fick bli romansallad, gurka & lchf-dipp! 😁

gun92884
2/26/18, 7:38 PM
#10

Säljs Jicama i Sverige? Det är en toppengrönsak för att dippa!

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
3/3/18, 3:01 AM
#12

😂

Upp till toppen
Annons: