Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4295 ggr
Lakritsstjärna
2/20/18, 9:53 PM

Intressant läsning om kolhydrater

Mycket bra förklaring på hur lågkolhydrat kost fungerar och varför man går ner snabbt just i början. http://tyngre.se/artiklar/hur-aer-det-nu-gaar-man-upp-i-vikt-av-kolhydrater/ Kanske kan vara intressant läsning för många här.

Annons:
Zepp
2/21/18, 8:47 PM
#1

Han berör inte hyperinsulinemi och insulinresistens.. som är farsoter som far över världen!

 Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

 "In this conceptual model, insulin resistance is caused

by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab…61/1/4.full.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2/22/18, 9:59 AM
#2

Varför skulle han göra det? Artikeln handlar ju inte om det.

Zepp
2/22/18, 8:58 PM
#3

Vet inte varför han skulle göra det.. men det vore kanske lämpligt att åtminstone nämna Hyperinsulinemi och Insulinresistens som en del av problematiken.. speciellt som det drar som en farsot över världen?

Samtidigt så kan man ju i förbigående åtminstone nämna att vi som art har en rätt begränsad förmåga att lagra och hantera glukos?

Och tar man då lixom inte hänsyn till sådana artspecefika faktorer och sen lever ett rätt vanligt västerländskt liv så kan det så småningom hampa sig att man som medelålders får en del problem, tex det metabola syndromet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2/26/18, 12:02 PM
#4

Är det en orsak till att man går ner snabbt i början???

gun92884
2/26/18, 6:46 PM
#5

Här är en toppendoktor (Ken D Berry) som kanske inte är så känd i Sverige ännu. Han säljer ingenting, bara hjälper folk att ändra sina vanor till Keto (lchf under dietens originalnamn) genom sina Youtube videos

Zepp
2/26/18, 8:21 PM
#6

#4

Jag vet att du vet att det är glukos/glykogen/salt som gör att man går ner några extra kilon i början!

Dvs man kissar ut vatten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lakritsstjärna
2/26/18, 9:29 PM
#7

Ja han beskrev det i länken längst upp. Man tappar massor av vätska i början. Säkert därför många tror att LCHF och liknande är en typ av mirakelmetod. På lite längre sikt så är den inte bättre än någon annan bantningsmerod när det gäller att tappa vikt. Sen kanske keto har andra negativa effekter på hälsan på längre sikt men det är en annan sak.

Zepp
2/26/18, 9:51 PM
#8

Prexis.. vi bör helst undvika att tro på mirakel.. framförallt när det gäller kost!

Den andra saken.. som jag vill poängtera… förr eller senare så måste man hur som helst komma i metabol balans.. litta olika på vilka förutsättningar man gick in med!

Den tredje saken jag vill poängtera är att komma i social och mental balans.. dvs det finns fucking inga one sise fix all, man får ta tag i sina egna tillkortakommanden.. oavsett om de är metabola, mentala eller sociala/ekonomiska!

Ju förr man opptäcker dessa ju fortare kan man göra något åt saken.. även om det blir jobbigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
2/26/18, 9:55 PM
#9

#7 - Än så länge har jag inte sett några negativa effekter från Keto och jag har följt Keto ända sedan detta Forum var i blöjor. Jag har aldrig använt denna kost för viktminskning men väl för att det finns insulinkrävande diabetes i familjen och ibland, när arv finns, kan ens kropp få för sig att den ska säga tack och adjö till insulinproduktion och det ville jag i så stor mån som möjligt försöka förhindra. --- Ketokosten får thumbs up från mig - däremot har jag - och många andra - sett följdproblemen som kommer med en kolhydratstinn kost. - Att man inte får tro att Lchf är annorlunda från andra metoder stämmer inte - Lchf ÄR annorlunda - du behöver inte vara hungrig och du slipper gå och sukta efter sådant som inte är bra för hälsan.

Effie
2/27/18, 1:23 PM
#10

#7 Ja, det är väl allmänt känt och inget nytt att man tappar några kilo I början som bara är vatten; de kilona som kolhydraterna binder. Men om folk går ner 10-20-30-40-50-60-… kg, så inte är alltihop vatten.

Vad keto kan ha för effect på hälsan vill jag inte uttala mig om…men nog är lchf nyttigare än mycket annat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: