Annons:
Etikettövrigt
Läst 5975 ggr
Lotofs
2018-02-18 12:19

Ägg på längden och tvären

Hej! Äter mycket ägg, minst fyra om dan. Det blir två till frukost och två till lunch. Sen kan det bli till middag och som nattamat ckså. För det mesta blir det med grönsaker till. Mina frågor: Kan man äta för mycket ägg? Hur är det med kolesterolen i ägg, tänker på om man kan få för mycket av det dåliga kolesterolet om man käkar många jämt och ständigt?

Annons:
Carrosh
2018-02-18 12:30
#1

Nej, kolesterolet behöver du inte tänka på. Kroppen reglerar det där själv och ägg innehåller inte något dåligt heller. Se bara till att du varierar kosten i övrigt, så att du får i dig mer än ägg och grönsaker.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lotofs
2018-02-18 12:51
#2

Okej, tack! För det mesta blir det även annat till middag, kött fisk fågel och självklart smör eller kokosolja.

CasaRamon
2018-02-18 13:38
#3

Jag frågade en gång Andreas Eenfeldt om hur många ägg som man max kan äta per dag. Han svarade "kanske inte fler är 36 ägg om dan"  🙂

Jag äter också flera ägg per dag. Så gott. Älskar ägg.

Lotofs
2018-02-18 16:00
#4

😂 Då litar vi på Enfeldt! Ja, det är jättegott, tröttnar aldrig.

Record
2018-02-18 21:15
#5

De äggen med 2 gulor jag köper väger 85 gr/st, det blir lite tufft med 36/dag. 😃

Vivisfaxarn
2018-02-19 06:46
#6

Har nästan slutat äta kokta ägg. Har provat alla tips, men det går inte att skala utan att halva ägget följer med! När jag var i Norge på hälsohem fick jag ägg som var hur lätta som helst att skala, så det går tydligen på,nåt sätt! Har mejlat dom och frågat, men dom svarar inte. Nån som vet?

Annons:
hemul
2018-02-19 09:00
#7

Vet inte vad du fått för tips, men har du provad att lagra äggen några veckor eller mer? Pinfärska ägg är väldigt svårskalade. Och du ska förstås spola dem snabbt och länge med kallt vatten när du kokat dem, men det gör du väl redan. 😉

Mona52a
2018-02-19 13:28
#8

Jag äter kokt ägg till frukost varje dag, med en klick bregott, smaskens. Då äter jag ägget varmt ur äggkopp och behöver inte skala det.  Men vi har lärt oss att när man vill skala det: lägg det i kallt vatten, knäck skalet lätt, så att vattnet tränger innanför skalet. Låt det gärna ligga kvar en stund i kallvatten. Då är det mycket lättare att skala det sedan. Brukar funka för oss.

Zepp
2018-02-20 00:25
#9

36 ägg om dagen?🤔

Jag sätter gränsen vid 20!

 "Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott. - Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket. Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod. - Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson."

https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714f65b9cb4622390627aa-nu-ar-agg-nyttigt-igen?bookmarks-2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vivisfaxarn
2018-02-21 06:19
#10

Koka äldre ägg, spola i kallt vatten har jag hört. Jag har inte hört att man kan knäcka skalet lätt. Det låter rimligt, det ska jag prova! När jag var på hälsohem fick jag höra att ”ägg ruttnar i kroppen”! Nu har jag efter 25 år slutat åka dit. Nästan bara kolhydrater, var hungrig jämt och gick upp i vikt. De tar hänsyn till intolerans mot gluten och laktos, men inte kolhydrater!

gun92884
2018-02-26 19:17
#11

Prova med att knäcka ägget först i den större runda delen där luftbubblan sitter. Det brukar göra skalningen lättare för man kommer åt hinnan utan att dra med själva äggkroppen … men, som någon redan sa, färska ägg är svåra att skala.

Record
2018-02-28 09:36
#12

Äggskalets volym lär vara lika för stora och små ägg. Kan detta vara anledningen till att vissa ägg spricker i äggkokaren och sedan svåra att skala? 🤔

starhawk
2018-02-28 11:14
#13

Förr kokade jag äggen till frukost, men först pickade jag dom i tjocka änden men det var för att ägget inte skulle spricka under kokningen. 

Sen en längre tid tillbaka pocherar jag äggen, inte i kokande vatten utan i en speciell skål som följde med äggkokaren, blir perfekt varje gång! Då är ju "skalningen" redan gjord.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
hemul
2018-03-01 23:44
#14

Jag pickar. Då kan man vrålkoka.

#12 Jag har läst att det är lika mycket kalk i alla äggskal. Unga hönor lägger små ägg med tjocka skal. Gamla hönor stora ägg med tunnt skal. Min f.d. "äggtant" sa också att det var så.

[A-lagaren]
2018-03-02 00:40
#15

Inte alls! Ät hur mycket du vill. Det godaste jag vet är äggmackor som jag i princip lever på.

Record
2018-03-02 11:31
#16

#14 hemul

Vem gör äggen med två gulor? Hur gör du  pickandet  utan att de spricker vid kokning?

Verkar även som det blir mindre storlek på ägg vid vintervärpning.

CasaRamon
2018-03-02 13:25
#17

Jag har en äggkokare och inuti den finns en "nål" som pickar äggen lätt och snabbt.

Jag köper ägg från "Äggkungen" som levererar direkt till dörr. Fantastiska ägg, största jag sett.  Kan minska antal ägg,  till samma resultat, genom att dom är så stora.  Man är ju lite bortskämd nu. 🙂

peoy
2018-03-04 10:13
#18

Min genomsnittliga månadsförbrukning är på runt 450 ägg..  Enkelt att ha klart som lunch och em-fika på jobbet, dom kommer ju färdigförpackade och det blir inte ens nån disk, bara ett tomt skal.. men så äter jag ju inte riktigt som alla andra heller..

Maleficum
2018-03-16 21:34
#19

När jag ska skala äggen enkelt låter jag dem ligga kvar i kastrullen efter att ha spolat dem i kallt vatten. Har lite vatten på botten, på med locket och skaka lät en stund så skalet spricker, superlätt att plocka bort skalet sen (speciellt om man fyller på lite mer vatten och skalar under vattnet).

Man kan lägga det i ett glas med lite vatten också och bara hålla handen ovanpå glaset och skaka :) Dock får man vara lite försiktig om man äter väldigt löskokta ägg..

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lotofs
2018-03-22 08:17
#20

Ett tag sen jag var inne nu och ser jag fått lite fler svar. Tack, Zepp, A-lagaren och peoy. Måste säga att 450 ägg på en månad var inte dåligt! 😀 Men visst är det gott OCH billig bra mat.

Annons:
mafmaria
2018-04-01 17:48
#21

#16 Det finns industrihönor som värper väldigt stora ägg. De avlas sönder i jakten på att få dem att klämma fram ett större ägg. Helst ett om dagen i ett år, sedan avlivas hönan om jag förstått saken rätt. 

Jag gillar också stora ägg med två gulor men av hänsyn till fåglarna väljer jag bort dem. Ankägg ska vara gott och de är stora. Kanske kan vara värt att prova?

Upp till toppen
Annons: