Annons:
Etikettövrigt
Läst 11326 ggr
Lillulla
2018-02-17 20:28

Köpa kosttillskott

Hej! Jag har i åratal köpt vitaminer och sånt från IHerb, men nu lär det bli för dyrt med PostNords nya avgift för utomeuropeiska paket. Varifrån köper ni?

Annons:
hemul
2018-02-17 20:52
#1

Det är ju den administrativa avgiften för att de kräver in momsen åt tullen det handlar om. Men som tidningarna skriver tog det ett tag för mig att fatta det. Åkte man dit förut var avgiften 125 kr. Det är den fortfarande om varan är värd mer än 1500. Är värdet under 1500 blir det ju faktiskt billigare att torska.

Men jag antar att detta ska kombineras med att de blir noggrannare. Det har väl varit så att om värdet understigit en viss summa (ospecifikt vilken) har de sett mellan fingrarna. Är kanske slut med det nu.

Det är mycket märkligt att det inte går att hitta en ordentlig förklaring till vad det nya egentligen består i. Om de planerar att fånga in varenda paket nu t.ex.

Silver83
2018-02-17 21:13
#2

#0 Vad är det du köper för nåt? Kanske finns nåt liknande på andra sidor, fast i Sverige?

oh-la
2018-02-17 21:25
#3

Problemet är inte tullverket som sådant, de regler som postnord nu ska implementera Har varit lagstadgade länge. Problemet är att postnord har slarvat med deklarationerna och nu fått påbackning av tullverket att de måste göra rätt. Vad gäller lågvärdeförsändelser, som nämns ovan, är det tullavgiften man slipper. Momsen ska där emot tas ut från första kronan i värde på godset. Problemet för postnord, förutom att det blir ett mer omfattande arbete nu när dom faktiskt både måste förstå vad dom ska göra, och göra rätt, är att varans värde måste styrkas med en faktura och ett fakturanummer (som mpste föras in i deklarationen). I de flesta fall sätts faktura och fraktdokument på paketen utsida i speciella mappar just för deklarationerna skull. Problemet blir när avsändaren stoppar fakturan i paketet. För att komma åt dokumenten måste paketen då öppnas, alternativt eftersökas hos mottagaren. För detta extrajobb (egentligen för att göra rätt) kommer postnord ta ut extra speditonsarvode på alla sina paket vilket ökar kostnaden för kunden. I slutändan har det handlat om att i denna enorma mängd paket har det varit enklare för postnord att inte registrera något värde, fast det i lag är fel. Nu har tullverket uppmärksammat detta massiva slarv och gett dem en knäpp på näsan. Reglerna är gamla, postnords hantering är ny.

Lillulla
2018-02-17 22:34
#4

#2 På amazon.de tex finns samma saker som jag brukar köpa, men mycket dyrare! I svenska hälsokostbutiker och apotek ännu dyrare.  När jag nu räknar på det så verkar det iallafall bli billigast att beställa från IHerb, även med moms, tull och 75 kr på det!

#3Tack för klargörandet! 🙂

hemul
2018-02-18 07:14
#5

#3 Förklara för mig på vad sätt kostnaden ökar? Förut var ju avgiften 125 kr oavsett försändelsens värde. Ja, kostnaden ökar ju på så sätt att man antagligen kommer att åka fast mycket oftare, men det var väl inte så du menade?

De relativt få gånger jag fångats i deras garn har det retat mig oerhört eftersom postens avgift (125 SEK) varit högre än den tull/moms de inkasserat. Har funderat på att ringa tullen och fråga om man frivilligt kan betala in moms och eventuell tull för att undivika postens avgift. Är kanske dags att göra det nu,

oh-la
2018-02-18 07:58
#6

#5 förstår inte riktigt vad du menar med "åka fast". Förklara gärna. Postnord har ju inte tagit ut moms på vissa av försändelserna, helt felaktigt, eftersom dom missförstått en regel som säger att man kan få både tull och momsfrihet om varornas värde understiger 300 kr. Det gäller dock inte för postorder, vilket postnord missat. På grund av det extra arbete postnord anser sig bedöva lägga, plus momsen dom måste ut med ska avgiften höjas. Vad den blir är väl inte klart, saken ska utredas till 1 mars.

Annons:
hemul
2018-02-18 08:13
#7

Med att åka fast menar jag att de lagt på tull/moms. För det mesta seglade ju paketen rakt igenom förut även om värdet var mer än 300. För mig har det känts som om gränsen snarare var runt 600. Men jag har även sluppit betala när värdet varit uppåt 2000 kr.

Har säkert köpt varor minst 50 gånger under åren från länder utanför EU. Har fått betala tull o.s.v. bara 4 ggr tror jag.

hemul
2018-02-18 08:15
#8

Först var jag bara sur för att jag rätt nyligen upptäckt AliExpress. Det nöjet är det väl slut på nu. Men jag har även köpt stevia från USA under många år. Med den numera höga kursen landar det sist på uppåt tusenlappen och jag har ändå alltid sluppit tull/moms. Nu är det nog kört och jag vill ju ha just den stevian… Snopen

Har nästan slut. Undrar om jag borde slå till direkt innan de börjar skärpa kontrollen. Eller har de redan gjort det?

oh-la
2018-02-18 08:37
#9

#7, det är just på grund av de här felregistreringarna som du sluppit. Alla sändningar via postnord göra det en deklaration på som skickas till tullverket. I dessa har postnord felaktigt angett lågt värde och inte behövt betala tull och moms. Tull kan du slippa, det är rätt, men momsfrihet gäller bara om du som privatperson själv deklarerar, inte om det går via postnord. Nu kommer dom alltså att vara tvungna att ta ut i alla fall moms på alla sändningar. Att du har fått in sändningar utan att betala moms är alltså precis det som gjort att postnord har fått backning. Du kommer alltså, när det är klart och implementerat vilket det inte är än, få betala i alla fall moms på allt. Hade du deklarerat själv hade du där emot sluppit på låga värden. Har du sluppit allt på högre värden är det snarare en okunnig speditör hos postnord som gjort fel. Tyvärr är just tull ett svart hål hos många speditörer kunskapsmässigt. Jag vet, jag har själv jobbat som speditör i många år.

Record
2018-02-18 09:41
#10

När jag med mitt företag " Tom-Pung-Peng " köper något utanför EU, betalar leverantören frakten, men ej tull.

Jag får paketet via Postnord den 2'dra Januari, jag är moms/moss -redovisningsskyldig 3 månader + 1 mån +12 dagar, alltså den 12 Maj. Med omvänd momsskyldighet i Momsdeklarationen. jag betalar leverantören efter 30 dagar, men Postnord lämnar inte ut paketet förrän momsen är betald, tänk vad många paket de har att bevaka. hi hi 🤔

Min kund har redan ledsnat att vänta på sin vara, och väljer att beställa på annat sätt? Tullavgiften kommer surt efter. När nu postombudet COOP har sagt upp avtalet med  Postnord får de  många paket hemma och självdör.

Det var bättre förr när ja hade ett Tulldeklarationsföretag, vilket tog hand om räntan för momsinbetalningar.😃

hemul
2018-02-18 10:08
#11

 #9 Menar du posten måste registrera varje paket åt tullverket? Och de har alltså medvetet angivit för lågt värde för att slippa merjobb? Det visste jag inte. Jag trodde de bara lät bli att göra jobbet så att säga.

oh-la
2018-02-18 10:34
#12

#11, jajjemen, vartenda paket från tredje land måste registreras med kompletta uppgifter om avsändare, mottagare, varumärke, fakturanummer, godsmärkning, innehåll och en hel del mer. Många kosttillskott måste även manuellt hanteras genom dokumentkontroll (inte fysisk öppning såtillvida man inte misstänker att dokumenten är felaktiga) av en tulltjänsteman eftersom tullverket har deligerat uppdrag från läkemedelsverket att kontrollera så paketen inte innehåller tillståndspliktiga varor. Troligtvis handlar det från postnords sida mer om okunskap än lathet, men ja, dom har hanterat sina deklarationer på fel sätt. Att du inte har "åkt fast" handlar alltså inte om att tullen imte vet om dina varor, utan om att posten registrerat sina förtullningar på fel sätt. Varje enskild import, hur litet paketet än är, är ett arbete och en person som fysiskt måste registrera och övervaka. Det ligger mer bakom än man tror.

hemul
2018-02-18 12:49
#13

Jo, att det berott på posten har jag ju fattat. Det är ju de som utför det praktiska arbetet. Men som sagt, jag visste inte att de måste registrera varje försändelse.

Jäkla skit. Tror ni det är idé att panikbeställa stevia nu på en gång och hoppas på att de inte redan börjat vara noggranna? Borde hinan få det före 1 mars om de skickar på en gång.

Om dollarkursen var så låg som när jag började handla over there skulle det inte vara så farligt. Men med hög dollarkurs + dyr frakt + jäkla avgifter blir det tungt.

Annons:
hemul
2018-02-18 12:53
#14

Kan ju tipsa om att små företag i USA kan man oftast deala med. Har lyckats nästan jämt. Man gråter en skvätt och berättar om det enorma skattetrycket i Sverige plus alla andra avgifter förutom momsen och så skriver de ett betydligt lägre värde än det verkliga på deklarationen. Men jag har bara frågat när jag redan blivit bundis med dem p.g.a. att jag behövt support och utväxlat några mail. Skulle inte skriva och fråga rakt av.

Zepp
2018-02-20 00:37
#16

#14

Du har alldrig funderat på att anmäla dig till Bitten?

https://www.bittensaddiction.com/

För jag köpte en gång sk Steviaströ på ICA.. det lär vara mitt liv ut och förmodligen gå i arv några generationer!

Ingen tull, ingen Moms det varar för evigt tror jag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-02-20 13:11
#17

Varför skulle jag göra det? Bara för att man ibland vill söta något innebär det inte att man är sockerberoende. Trodde bättre om dig Zepp än att du utgår från att alla är sugar junkies.

Avstår du själv helt från saker som kakao och citron? Tycker om båda, men helt utan sötning är de ganska onjutbara.

Jag äter faktiskt oftare sött nu än innan lowcarb. Har nämligen aldrig haft någon dragning till det rent söta. Mina godisvanor var en stång Nickel för biobesök (rökare då). Den brukade räcka hela vintern. Gick väl åt en två - tre stycken per film. Åt kaffebröd när det bjöds, men helst inte tråkiga saker som bullar som jag inte förstår tjusningen med, men har aldrig köpt till mig själv. Blir inte sugen på sånt.

Att jag äter sött oftare nu beror uteslutande på att nu "får" jag ju äta grädde vilket gör det söta mer intressant för mig. Ibland är kall chokladmjölk (med mycket grädde i) min kvällsmat. Ibland är det kul med nån efterrätt som alla kan äta i sociala sammanhang o.s.v.

hemul
2018-02-20 13:14
#18

Det är t.o.m. värre. Jag dricker alkohol ockspå! Bäst jag lägger in mig på torken direkt. 😃

Scorpio97
2018-02-20 18:04
#19

#17 Jag gillar faktiskt både kakao (som varm choklad eller blandat med lite smör) och citron utan sötning också. Detta trots att jag utan tvekan är sockerberoende och egentligen vill ha allting så sött som möjligt. Men jag kan även äta rå lök som äpple ungefär så jag accepterar om det är mina smaklökar det är fel på, haha. 

Jag håller med om din poäng dock och om man tål sött ser jag inte heller något fel med det. Jag var bara tvungen att protestera och hävda att både kakao och citron är ätbart även utan sötning :)

(Sorry för OT)


//Jessie

hemul
2018-02-28 21:08
#20

Ok, för vissa då. 😂

Rå lök äter jag också gärna, men som äpple, nä, det pallar jag inte.

Tänkte bara berätta att min chansning med Steviaimporten inte gick så bra. Jag åkte dit. Skulle ha sparat 75 kr om jag väntat lite. Jag måste nämligen betala den gamla avgiften på 125 kr trots att värdet är under 1500 kr. Hade paketet kommit några dagar senare hade det ju blivit den nya lägre avgiften.😕

Annons:
LenaK63
2018-02-28 22:05
#21

#20  Nu har jag inte följt hela tråden, men har du försökt med Amazon.de. Där kostar frakten €5,99 till Sverige och det finns massor av Steviaprodukter att välja mellan.  Tull lär det väl inte bli inom EU.

hemul
2018-02-28 22:37
#22

Grejen är att jag för många år sedan hittade den ultimata stevian. Säljs bara direkt från tillverkaren. Men mitt mail med bön om snabb leverans fick till följd att vi nu har en diskussion på gång om eventuell återförsäljare i EU! Han ville veta vilka och hur höga avgifter de la på om jag åkte fast, så det har jag skickat till honom nu.

Kan ju förresten tipsa om att jag också hittade bra D-vitamin i USA. Sist jag skulle beställa fick jag veta att de inte längre får exportera högdoserat D till EU. Men de har skaffat en återförsäljare i England. Priserna är ungefär desamma och frakten är fri över en låg summa. Superbra! Det är det D-vitamin som rekommenderas av Vitamin D Council, det var därför jag testade det från början. För många år sedan skrev kostdoktorn om att han inte visste någon som kommit högre än i lägre regionerna av skalan som anges när man testar sina nivåer hos doktorn, trots tillskott. Jag har testat ett par gånger och ligger mitt i spannet. Det är dessutom pyttesmå kapslar som är lätta att svälja.

Här är USA-sajten.
http://www.biotechpharmacal.com/
Och återförsäljaren i Storbritannien.
https://www.greenvits.eu/
Vitamin D Council
https://www.vitamindcouncil.org/what-company-do-we-recommend-for-vitamin-d-supplements-08-2015/

Record
2018-03-01 10:43
#23

Tänk vad många " Dot EU " adresser som försvinner vid brexit. 😃

Lite OT

redets
2018-03-01 15:05
#24

Lite mer OT

Vet någon om den nya avgiften kommer att gälla om man handlar från Åland eller Gurnsey?

hemul
2018-03-01 23:37
#25

Åland vet jag inte hur det är med, men import från kanalöarna skulle beskattas/tullas förut också, bara de att det för det mesta slank igenom där också. Brukar köpa deo från ett ställe där… Fast de lovar att ersätta en om man åker på tull/moms. Om de verkligen gör det vet jag inte, för det har inte hänt mig.

Igen, det enda som är nytt är att de ska försöka fånga alla paket och att postens avgift sänkts från 125 till 75 SEK för varor med ett värde lägre än 1500 SEK (antagligen ink frakt).

peoy
2018-03-04 10:24
#26

Sluta göda tillskottstillverkarna.. ta reda på hur tillskotten tillverkas, så vill ni inte längre köpa dom.. det behövs någon kemikalie för att extrahera "nyttigheterna". I "naturliga" kosttillskott används det naturliga ämnet fotogen.. i "onaturliga" används lite starkare saker.. givetvis så tvättas ju en del av lösningsmedlet bort innan det blir ett pulver eller piller..

Gällande PostVerkets avgift och påhitt om att ta in moms på försändelser från inte EU-land, så är Sverige det enda EU-land som inte behöver följa övriga EU-länders regler om moms & tullfria varor från andra länder. En del har upp till 22EUR (på innehållets värde, inte med frakt inräknad) som gräns för när moms ska tas ut, en del har de där 22EUR + att ingen moms tas om den understiger 5 eller 10 EUR.

Jag kollade upp en del inför ett av mina inlägg på Svenska Postens facebooksida:

https://www.facebook.com/postnordsverige/posts/2036488483269919?pnref=story

hemul
2018-03-10 14:59
#27

Nu är jag upprörd. Läste nånstans att man inom EU generellt inte momsbelägger privatimport till ett värde som är lägre än, jag tror det var 75€, den storleksordningen. Men Sverige har så klart fått ett undtantag som gör att vi får göra det!

Annons:
Zepp
2018-03-10 16:04
#28

I svärje så är vi oftast betydligt mer reko och betalar allehanda avgifter!

Iomed att vi vet att det går till det allmäna?

Hur som helst, jag sökte på Internet på delar till min gräsklippare, först hittade jag en Engelsk sida, sen så hittade jag en från USA som var betydligt billigare.. så jag slog till och köpte från den billigare!

Men märk väl när paketet anlände så fick jag dels jaga detta då DHL försökte leverera det till mitt hem när jag var på jobbet, dels så fick jag så småningom betala både tull, moms och avgifter för att DHL hanterat det hela.

Iallafall så kan jag lova dig att om jag vinner de där 180 miljonerna på lotto i helgen så skall jag bjuda dig på resan ner till Spanien, samt hotell och fritt uppehälle , (olika rum).. om du bara tar med dig äggen till Side98!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
2018-04-07 02:32
#29

Jag beställde bl.a ett par sorters magnesium från IHerb (USA) som inte finns att hitta i Sverige. Beställde 7 mars, 15 mars anlände paketet till Stockholm och den 21 mars kommer ett brev från Postnord. Jag ska betala 209 kr sammanlagt varav 75 kr är "posthanteringsavgift" och resten moms. Så det som från början kostade 544 kr blev plötsligt att kosta 753 kr! Dessutom har jag fortfarande inte fått grejorna och NÄR de kommer kan inte PostNord svara på… Troligtvis om 2-3 veckor gissade de! 👿

hemul
2018-04-07 04:44
#30

Du fick räkningen innan du fick paketet? Det har jag aldrig varit med om. Brukar få en vanlig avi och sen när jag ska hämta ut paketet kör de upp avgifterna i ansiktet på mig innan de överlämnar det. Nåja, inte fullt så dramatiskt. 😉

Har fått ett tips om en sajt man kan använda om man shoppar mycket från USA. Man reggar sig där, får en virtuell adress i USA som man använder när man beställer grejer. Frakten är ju ofta fri inom USA, ivf om man handlar från stora sajter. Sedan samlar de ihop ens inköp, tror man kan ange hur länge de ska hålla paketen i väntan på flera, och packar om dem dem i ett paket som de skickar iväg hit med billigast möjliga frakt. De betalar in moms och eventuell tull så det hela är fullt lagligt. Min kompis som använt tjänsten flera gånger mindes inte vad deras avgift för att göra jobbet är, så det får man ta reda på. Hur som, man slipper postens avgift och frakten blir antagligen lägre.
https://www.shopusa.com/youshopweship/sweden/

Har även läst en tidningsartikel som påstår att flera stora kinasajter redan börjat använda en mellanadress i t.ex. Frankrike. De skickar alltså paketet först till sin filial i annat EU-land där moms och tull inte läggs på om värdet är lågt. När det sedan skickas till oss därifrån är det import från annat EU-land och helt befriat från avgifter. Hittar tyvärr inget om detta på min favoritsajt Ali Express, så vet inte vilka kinasajter det gäller. Hoppas Ali börjar göra så, för min önskelista där är rätt lång.😛

Record
2018-04-07 10:06
#31

Dags att starta min bifirma: Handelsbolaget "Biet" vilken är momsreg.

Postnords pålaga har nu stigit till 94.-- kr inkl moms, och en lång väntan på varan och dess( moms 250.-- kr). kunden har redan ledsnat att vänta och avbeställer den. Det blir ett underskott i firman (344.-- kr). Men varan är inte möjlig att använda så 1000.-- kr ger också ett underskott om ingen vill köpa det billigare? 🤔

Glädjen kommer mig tillgodo vid momsredovisningen ( -269.--kr) 😢… kanske returnerar varan ? Returfrakten var betald..😃

hemul
2018-04-08 08:09
#32

Skämtar du (om det också) eller har de höjt avgiften på riktigt? 😮

Record
2018-04-08 22:10
#33

Någon momsfrihet för sin tjänst är inte möjlig, men kanske annan % sats.

Och tiden att redovisa moms kan inte överskridas med månader. Så returen är helt rätt.

Lite Ironi får det vara när de gör fel igen. 😉

hemul
2018-04-09 07:45
#34

Det förstod jag. Det var inte det jag frågade. Men jag antar att du högg till med nåt då.

Annons:
Record
2018-04-09 10:02
#35

Nej då, på deras hemsida står att det är moms för registrerade företag (Biet), samtidigt står de för returfrakten om inte mottagaren vill ha varan.

Beloppet (1000.--) kanske skulle varit dubblat för att tjäna lite mer. även möjligheten att ta in varan  i lager och skriva ner som färskvara till ( 00.--Kr ), omöjlig att sälja vidare.

nokenok
2018-04-09 18:51
#36

#29

Jag beställde 22 feb, betalade omedelbart när avisering kom den 15 mars.

Inget magnesium har kommit.

Det är ju tragiskt dåligt.

hemul
2018-04-11 12:46
#37

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Vilken hemsida? Trodde du skojade om ett fiktivt företag som du skulle starta.

Record
2018-04-11 21:58
#38

#34  hemul

Om du går in på Postnord, så finns deras tjänster o avtal där.

" Biet" får inte göra något olagligt. 😃

hemul
2018-04-12 15:13
#39

Jag ger upp.

LenaK63
2018-04-12 22:49
#40

Är detta problem ngt som har med att köpa från USA? Det finns ju många bra firmor i Europa. Jag köper från  Vitabay,  Herbafit eller S:t Bernhard. Vitabay kommer från Holland tror jag och de levererar fraktfritt till Tyskland när man köper för minst €20,-. Eftersom jag bor i Tyskland har jag inte funderat på leveranser till Sverige. Momsen blir betald på fakturan när man betalar med kreditkort. Så det problemet borde ju vara ur världen.

Record
2018-04-15 22:49
#41

TV-nyheter!

Postnord returnerar flera hundra tusen outlösta paket till Kina. Kommer kanske tillbaka via annat EU-land. 😃

Annons:
hemul
2018-05-19 01:24
#42

#40 Det har att göra med att handla från länder utanför EU.

Zepp
2018-05-19 14:26
#43

Nämenaltså.. det tog mig lite tid att förstå.. men iallafall, köperman inom EU så är det tullfritt.. köper man utanför EU så tillkommer tull, moms samt administrativa avgifter

Aså.. det är hur enkelt som helst att klicka hem något på Internet.. liktb förbannat så återstår olika handelsförordningar mellan olika länder!

Och klickar man hem något utanför EU så skall man betala moms och tull.. har man tur.. dvs att DHL är slutleverantör.. dvs som försöker leverera din vara till din bostad samtidigt som du befinner dig på jobbet.. utifall du är så luýckligt lottad att du har ett jobb så fakturerar de oxå tull+moms, samt ssina egna administrativa kostnader.. problemsjset är snarare att få dem att inte köra ditt paket till din bostad när du i själva verket är på jobbet!

De lämnar då en lapp instucken i en dörrspringa.. där står då ett telefonummer som man kan ringa så att de slutar köra runt med ditt paket och man kan hämtta ut det på deras terminal.. det är lätt fixat.. tar bara cirks en vecka.. innan de slutar köra runt med ditt paket!

Iallafall… Postnord leverar som regel i ens brevlåda.. man får se till att ha veckobrevlåda med öppningsbar dörr ioförsig.. ooså kommer fakturan senare för tull moms, samt administrativa avgifter!

Ibland.. jag säger ibland så förefaller det som att olika brevbärare är lata/eller om det är sorterare, så får jag hämta ut försändelser på närmaste ICA/COOP/Willys.. när de lika gärna kunde ha öppnat dörren till brevlådan och lagt paketet därinom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2018-05-19 15:30
#44

Jo, det är lata ibland. Men det kan också vara så att det är skickat som paket och leg ska visas.

Zepp
2018-05-19 16:21
#45

Jaa.. eller så är det som så att Postnord inte lämnar ut paketet innan man petalat tull, moms samt administrativa avgifter?

Fördelen/nackdelen med DHL är att fakturan dimper ner senare!😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lisabet
2018-06-05 14:50
#46

Nej, jag köpte en sak från Norge nyligen, och fick ett SMS från DHL med anmodan att betala 436:-. När de hade sett betalningen, körde hem det lilla paketet till gårdsplanen.

Upp till toppen
Annons: