Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6714 ggr
AurorasKök
2018-02-13 12:56

LCHF - förlegat?

Jag har ätit LCHF-kost i ca 1 månad. Ingen nämnvärd viktnedgång ännu (har ca 15 kg övervikt) men min kropp mår betydligt bättre. Åt LCHF en sväng 2009 och gick då ned 18 kg på ett år. Sedan blev jag gravid och tappade fokus totalt. Gick upp igen och provade sen massa olika dieter hit och dit med varierande resultat. Hursomhelst så märker jag en STOR skepsis hos många i min omgivning. De påstår att LCHF är en förlegad kost och att många som varmt förespråkade den (exempelvis K Zytomierska) har gått över till andra kostinriktningar eftersom LCHF inte längre är något man använder sig av. Jag förstår inte varför och de förklaringar jag får känns som om de mest är fördomar ”det är farligt på sikt att äta så mkt fett och proteiner” t.o.m min lärare inom livstil och hälsa avfärdade kosten som ”förlegad och fylld av okunskap. Kroppen behöver alla typer av näringsämnen för att kunna må bra” Ingen motsätter sig att man slutar med socker och vitt bröd, men ris och potatis är de ytterst kritiska till att man plockat bort. För att inte säga frukt och underjordsgrönsaker. Ibland blir man nästintill idiotförklarad. Men det faktum att alla kolhydrater, oavsett om de kommer från ett äpple eller från en fralla, omvandlas ju till socker i kroppen. Men de mal på om långsamma kolhydrater och kroppens byggstenar osv i all oändlighet. Det är som att föra en dialog med en knäskål! Anser du att LCHF är förlegat? Varför? Varför inte?

Annons:
AurorasKök
2018-02-13 12:59
#1

Var vänlig bortse från märkliga meningsbyggnader och språkfel. Jag är lite stressad så jag skrev lite märkligt haha. ”Men det faktum att alla kolhydrater, oavsett om de kommer från ett äpple eller från en fralla, omvandlas ju till socker i kroppen VERKAR DE INTE TA MED I BERÄKNINGEN” skulle det stå 😁

Namiko
2018-02-13 13:22
#2

"Det är som att föra en dialog med en knäskål!"
Vi som står utanför LCHF-världen känner likadant när vi pratar med LCHF:are. Faktum är att knäskålar inte är särskilt bra på att prata med varandra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

parsley
2018-02-13 15:46
#3

LCHF är inte förlegat. Det finns gott om personer som äter LCHF, har gjort det under flera år och kommer att fortsätta med det Kostdoktorn driver en aktiv blogg på flera språk finansierad av medlemsavgifter och det finns aktiva grupper på Facebook för personer som äter LCHF. Det ges fortfarande ut kokböcker och receptbilagor med LCHF-inriktning.  Ska man se på mattrender så verkar det vara böcker om tarmhälsa som dominerar för närvarande, t ex Food Pharmacy och Happy Food. Det är fullt möjligt att tillämpa stora delar av deras koncept på lågkolhydratkost. 

Idag kanske man kan inte äter LCHF på samma sätt som man gjorde för några år sedan. Receptmässigt har kosten utvecklats. I början var det mycket ägg och bacon. Idag ligger det mer fokus på grönsaker. En del äter mer liberalt och mer kolhydrater och har även lagt till en del rotfrukter. Vissa äter också resistent stärkelse i form av baljväxter eller potatismjöl  för att stötta tarmfloran. Så LCHF idag är inte identisk med det man kanske åt för tio år sedan. 

Finns det fler exempel än Katrin Z som lämnat LCHF? Varför har de i såfall gjort det? Behöver Katrin Z äta LCHF eller kan hon äta lite mer kolhydrater men ändå hålla vikten? Har hon gjort företagsekonomiska avväganden och kommit på att Clean Eating når en större målgrupp än LCHF, samtidigt som man kan göra produkter som ligger lite bättre i pris än en ren LCHF-produkt? Beror det på att en del inom LCHF väljer att bojkotta henne pga föraktfulla uttalanden om överviktiga? En del som ätit LCHF länge kanske går över till en kost som är mer åt paleohållet och mår bra av det, men det är knappast något skäl till att döma ut LCHF som förlegat. 

LCHF är ingen högproteinkost. Man följer livsmedelsverkets rekommendationer om hur mycket protein man ska äta. Hur mycket protein tycker de som du diskuterar med är lämpligt att man äter? Inom LCHF äter man fett och man har gjort den bedömningen att fett är mindre skadligt för kroppen än diverse kolhydrater. Många som äter LCHF äter faktiskt en hel del grönsaker.  Vilka näringsämnen går man miste om, då man inte äter ris och potatis? 

Vad gäller frukt och grönsaker så har man helt enkelt olika värderingar. Frukt innehåller massor av vitaminer och är det bästa man kan äta eller frukt innehåller mindre näringsämnen än grönsaker om man tittar i olika tabeller över näringsintag och fruktos lagras som fett i levern, vilket kan ge upphov till fettlever.

sivchen
2018-02-13 16:41
#4

Jag har ätit enligt LCHF ca 10 år med avbrott några perioder och mår väldigt bra av det (både mage och humör ändras till det bättre).  Men, gå inte enbart på personliga berättelser om LCHF:S effekter. Läs i stället vad forskande t.ex. läkare har undersökt - det finns många studier gjorda om LCHF-liknande dieter. Kolla t.ex.  kostdoktorns sajt

Sindri
2018-02-13 23:41
#5

Angående att vi skulle behöva en hel massa "moderna" livsmedel;
Människan utvecklades från en primat bland andra till just människa, på grund av att våra hjärnor växte och då fanns varken ris, potatis, framkorsade frukter (som mest består av socker och vatten) eller frallor. (För den delen inte bacon heller.)
För att vara hänvisade till en så "ensidig" kost i årtusenden får man väl säga att människosläktet klarat sig rätt bra. Att döma av gamla skelett man hittat var vi friska, långa, och kunde blir rätt gamla ända tills man började odla säd och äta den.
Det blev kvantitet på bekostnad av kvalitet.

Och hur mycket olika sorters bröd eller frukter och charkuterier vi än äter idag så fick våra förfäder sannolikt i sig långt fler olika sorters näringsämnen från frön, rötter, blad, grönsaker, frukter och annat. Detta har man också sett idag hos  de stackars "ursprungsbefolkningar" som  lever på vad naturen ger och ännu inte uppfunnit fikat och inte vet vad pasta är.

De har också en tarmflora som  i variation vida överstiger vad vi västerlänningar kan åstadkomma.

Det är inte för inte som allergier, astma, cancer, MS, reumatism, UC och många, många andra sjukdomar kallas vällevnadssjukdomar.

Varför folk överger LCHF? Tjaaa, lättja, inte orka, dålig karaktär, svårt att motstå, svårt att stå emot socialt tryck, inte få med sig familjen…inte vet jag.

Vi är väl alla så skadade av det vi växt upp med. Jag är inget undantag. Har inga problem att hålla mig till LCHF, men jag äter stundom alldeles för mycket av det som är på gränsen. T ex 90%-ig choklad är OK, men kanske inte 4 bitar om dan. Smör är OK, men kanske inte 50 gram rakt av. Etc.

Zepp
2018-02-14 00:16
#6

Eh.. jag lixom Sytomerskan äter inte LCHF längre.. iallafall inte jag.. utan mest riktig mat.. att det sen råkar hamna inom LCHF-konceptet får jag nog mest hänvisa till vana?

Osådåså, när man väl vant sig vid ovanan att äta främst riktig mat så får man finna sig att det bland vissa kallas för LCHF!

Iallafall så har jag problem med att äta junkfood.. trots att man borde, för det första så är det inte gott.. det är ofta billigt, men jag mår lixom inte lika bra på det som att äta riktig mat från bra råvaror!

Så näe.. jag ser lixom inte att konceptet är förlegat per se.. utan riktig mat från bra råvaror är det jag känner är dels godast och gör att jag mår bäst!

En annan fördel.. tala nu inte om detta för någon annan.. men man slipper äta/handla hela tiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Effie
2018-02-14 09:33
#7

Och definitionsnörden Effie lägger sig I. Hur definierar man LCHF? Och vad kallar man det man äter - och vad innehåller den? Zepp äter "riktig mat"; jaa…vad är det? Zepps variant råkar vara LCHF; min också. Många gillar inte namnet LCHF, och kallar sin mat något annat, bara för att. Även om det är LCHF.

Sedan får man ju själv ta ställning till vad som man tror är nyttigast, och varför.  Strikt LCHF? Paleo (och på vad sätt skiljer sig den från LCHF? Är den skillnaden bra?) GI (och på vad sätt skiljer sig den från LCHF? Är den skillnaden bra?). Eller något annat.

Alla borde veta att vitt ris är bukfylla, och potatis snäppet battre (och kan ätas I begränsad mängd om man tål det). Rotfrukter också. Men man måste ju ta hänsyn till sin egen kropp; har man misshandlat den länge med fettsnålt och kolhydratrikt behöver man nog äta tvärtom.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

AurorasKök
2018-02-14 12:27
#8

#6 Jag äter LCHF och min kost består enbart av bra råvaror och riktig mat. Precis som din Zepp. Håller med dig om att det bara är en definition. Varför jag kallar min kost för LCHF är just för att största näringskällan är fett och den minsta är kolhydrater. LowCarbHighFat är ju precis vad det är. Äter inte osedvanligt mycket protein, ca 400-500 g/dag, men uppenbarligen är det mycket enligt de som möter min kosthållning med kritik. Framförallt gäller dock kritiken det faktum att jag äter få eller inga kolhydrater. De flesta dagar får jag i mig kolhydrater även om mängden sällan är över 10–20 g/dagen. De menar att kroppen behöver kolhydrater för att må bra och att den forskning som gjorts kring LCHF inte stämmer.

hemul
2018-02-14 16:28
#9

4-500 g protein är tveklöst mycket, oerhört mycket t.o.m. Men du kanske menade kött, inte protein? Även då är det mycket om du inte tillhör eliten inom bodybuilding, tyngdlyftning eller liknande.

Sindri
2018-02-14 17:29
#10

Kroppen behöver inte specifikt kolhydrater. Kroppen behöver lite glukos, men det kan levern tillverka.

"För i tiden" när man måste vara ekonomisk med allt så var det såklart skönt för kroppen att få vila genom att man kunde tillföra lite glukos utifrån, men det var ju långt från dagens godislådor och bullberg.

Kroppen behöver också fibrer, men det finns bättre sådana än de som finns i apelsiner.

Om du inte äter speciellt mycket kolhydrater och om du mår bra - ja, då behöver väl din kropp inte mer kolhydrater än så.

Vilken forskning om LCHF är förlegad? Såvitt jag vet så finns ingen seriös stor studie om just LCHF. Vad jag vet är att innan vi uppfann jordbruket, innan vi lärde oss att förädla frukt och innan vi hade möjlighet att äta mer än vi behöver så fanns inte detta som vi kallar vällevnadssjukdomar. Och finns det inte heller i de länder där man inte har råd att äta så "varierat" som vi gör.

"Folk" är så oerhört hysterisk måna om sitt fika och sina fruktstunder, det tror jag är hela poängen. Man är så rädd att behöva avstå, många, många fler än de som inser det är sockerberoende, i större eller mindre mängd. Men bry dig inte, ät som du mår bra av.

Siggebus
2018-02-15 07:10
#11

För mig är det verkligen inte förlegat - har ätit så här nu i snart 10 år.
Däremot går jag inte runt nu och säger till mig själv "jag äter lchf".
Uttalar inte det till andra heller för den delen - jag liksom bara ÄR i detta.
Jag äter, för mig, VANLIG mat som jag lagar själv och det är absolut varierat.
Äter kött, fågel, fisk etc och till det har jag diverse olika grönsaker, rotfrukter etc.
Jag väljer det jag anser är BRA fetter i själva matlagningen (alltså riktigt smör, fullfet grädde mm). 
Det jag ratar är sånt som jag verkligen inte mår bra av t ex mjölmat, socker etc. 
Jag kan hålla med de som säger att "kroppen behöver många olika näringsämnen" - MEN dit tillhör verkligen inte våra moderna och hårt förädlade mjölsorter och annat skit som matindustrin prackar på oss i enorma mängder veckans alla dagar.

Zepp
2018-02-15 19:01
#12

#8

Prexis.. det står lixom inte LCHF på den maten jag köper!

Och tittar man på tallriken så domineras den av grönsaker volymmässigt.. så jag kanske skulle definiera mig som halvvegetarian i stället?

Samtidigt så inser jag, (påstår mig vara lite påläst emellanåt) att större delen utav mina kalorier kommer från fett, dels feta råvaror, dels smör, cocosolja, olivolja, grädde i till och ovanpå maten, samt att jag vet att de skrymmande grönsakerna mest består av vatten och vitaminer.. väldigt lite kalorier sett till volymen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2018-02-16 08:44
#13

#8
Precis som hemul (#9) så reagerade jag på att du skriver "400-500 gr protein per dag".
400 gr protein är ju inte lika med 400 gr kött - finns en del som inte riktigt har skillnaden klart för sig. 🤔
400 gram stekt fläskkotlett ger t ex  ca 25,80 gr protein medan t ex 400 gr oxfilé, som inte innehåller så mycket fett och därmed innehåller mer kött, har ca 82,40 gr protein i sig.
Så det är stor skillnad på om man pratar mängden KÖTT eller mängden protein 
Min kött/fisk-mängd blir ca 200 gr per dag + kanske någon mer proteinkälla som t ex ägg. Hur mycket protein det blir varierar beroende på vilken sorts kött jag äter

Annons:
gun92884
2018-02-26 19:12
#14

Jag är inte så ofta här KiFså satte in ett inlägg om denna doktor i en annan tråd innan jag såg denna. Kärt barn har många namn och här i Staterna heter det Keto. Denna doktor är stark förespråkare och han har många video på Youtube, och för honom går hälsa och viktnedgång hand-i-hand. Han är lätt att förstå, försöker inte sälja något utom en bok (Lies my doctor told me) som han skrivit nyligen och som har satt honom i samma slags trassel som Annika Dahlquist, fast han blev inte avstängd utan travar på med sitt budskap. Känner ni er ensamma eller missförstådda så titta på hans videos för de är fulla av sunt förnuft!

_Fisken
2018-03-28 06:16
#15

Bra video. 
Måste man ha ett namn på levnadssättet att äta lite kolhydrater?   Blir jag en LCHF:are om jag säger att "jag har dragit ner på bröd, pasta  o ris för jag mår bättre av det" ?
I min värld gör det att LCHF inte kan dö ut eftersom det är ett levnadssätt.  
Som så mycket annat finns det mode i allt och jag blir inte förvånad att folk säger att "LCHF är förlegat, nu är det annat som gäller!".   Nytt mode attraherar. Detta "nya"  gör ändå inte att lågkolhydratskost försvinner. Det är samma sak som att jag en dag bestämmer mig för att "lågalkoholkonsumtion" passar mig. Eller "minska på godiset" eller "Sluta med kaffe-levnadssättet".  När blir dessa ställningstaganden  passé?

Fördelen med att kalla levnadssättet med att äta lite kh för "LCHF" är att det är googlingsbart. LCHF bildar en tag som är tacksamt att söka efter. Det gör att kunskapsinhämtningen blir enkel.

Zepp
2018-03-28 20:50
#16

Altså.. summa summarum.. själva LCHFkonceptet är knappast dött som sådant iomed att det pekar på och handlar främst i vår västerländska kontext om att vi kanske inte borde äta så mycket kolisar?

Sådåså.. men vi behöver ju ändå kalorier.. de kan vi i stället få från fett, vilkte tenderar att ställa om hela homeostasen samt även påverka våra matvanor rätt radikalt!

Prexis som om inte det räckte.. utan det uppstår då en efterfrågan på livsmedel med naturlig halt fett.. iallafall på sådana livsmedel där de inte tagit bort allt fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
2018-03-29 00:02
#17

En kompis försöker få mig att smaka på sin gudomliga fikonmarmelad, jag förklarar att jag inte vill ha socker, han insisterar, jag smakar, jag grimascherar, typ 3 mån senare förstår han läget…

Zepp
2018-03-29 19:18
#18

Jag har en arbetskompis  som är diabetiker som  vill bjuda mig på kanelbullar/wienerbröd annat gott, men jag nekar för jag säger till honom att dels  så har jag ätit lunch, dels så äter jag inte diabeteskost utan antidiabeteskost, dvs jag vill inte ha diabetes!

Han tycker inte det är något problem iomed att han redan är  diabetiker och han har sina mediciner så kan han äta vad han vill.

Om jag säger som så.. jag når inte fram till honom alls, han skulle kunna bli av med diabetesen.. men då måste han förmodligen avstå Winerbröden samt sockret i kaffet..  vilket han inte vill!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2018-03-29 20:05
#19

Såg nåt på youtube. Trodde inte det var sant. Man kopplade en slang till magen å åt vad man vill o sen tömde matsäcken via slangen. Va fan. Är det sant?

LenaK63
2018-03-29 22:44
#20

#18 Man når inte ut till folk som inte vill förstå. Jag bor i brödlandet nr 1, Tyskland. Tror inte ens i Frankrike att man äter så mycket bröd som här. Det finns i varje by ett bageri, en kyrka och en 'Kneipe', litet kaffé där det serveras öl, vin och allehanda mackor.  I många år har jag försökt få mina vänner att begripa att man kan leva utan bröd. Men det går bara inte. Mitt nästa projekt är att försöka få mitt kortspelsgäng att förstå att jag inte äter socker överhuvudtaget. Vilket innebär att det blir en slät kopp kaffe och ingen tårtbit. Varje gång det spelas kort börjar det med kaffe och en bit tårta! Kaffe und Kuchen. Jag tror Tyskarna är galna med Kaffe und Kuchen. I lördags var det städning i naturen och då går befolkningen ut med hinkar och krattor i skog och på strand och plockar skräp. Efteråt träffas man i brandstationen där det har dukats upp Kaffe und Kuchen av dem som inte deltar i städningen. 

Men jag mår bra här och tyskarna får väl äta ve de vill.

Annons:
Sindri
2018-03-29 23:18
#21

Hoppsan! Jag trodde bara det var svenskar som var galna på att fika! (Som jag för övrigt tycker är ett så fult ord)

_Fisken
2018-03-30 07:46
#22

Viktnedgång tas upp som en punkt ganska ofta runt LCHF pratatet.  Man kommer väl inte undan det faktum att personen ifråga inte kan äta mer än typ 1800 kcal om dagen eller vad han/hon ska äta för att gå ner i vikt?  Fördelen med LCHF  i dessa fall är ju att de där dramatiska hungerskänslor man kan få minimeras. 

Det sägs "Energin ska inte komma från kolhydrater. Det kan lika gärna komma ifrån fett så ät gärna fett".   Vad som menas är väl att kalorierna (energin) ska tas från fett, kött, fisk, fågel och inte från pastan i LCHF-världen.  Återigen, det gäller ju att hålla koll på att man inte äter för MYCKET fett o sånt för då kan det ju inte ske nån viktnedgång.

Upplys mig gärna.

parsley
2018-03-30 08:39
#23

# 22 Det finns exempel på personer som överätit LCHF-kost utan att gå upp nämnvärt i vikt.  https://www.dietdoctor.com/se/vad-hander-om-du-ater-5-800-kalorier-lchf-kost-varje-dag

Det enkla svaret är man äter mat som har låg påverkan på blodsockret när man äter LCHF. Låg påverkan på blodsocker = lite insulin och låg fettinlagring.  I praktiken kanske man äter mindre, eftersom man inte får några blodsockerdippar, undviker sug och inte behöver äta några mellanmål.  Enligt kaloriteorin så spelar det ingen roll vad man äter, utan huvudsaken är att man äter mindre än vad man förbränner enligt någon kaloritabell. 

Du kan säkert få mer information om hur LCHF fungerar i kroppen om du t ex tittar på kostdoktorns sida.

Zepp
2018-03-30 14:32
#24

#22

Altså.. kalorierna finns där även på LCHF.. no snack om saken!

Eh den dumma grejen är då att undvika feta råvaror i sin kost, för att de innehåller såå mycket kalorier!

Dvs finessen med LCHF.. framförallt för personer som närmat sig eller är medelålders är att det dels förändrar hela homeostasen., som i sin tur påverkar dels vad man äter men framförallt ens måltidsfrekvens.

Sådåså.. man embarkerar en LCHF-diet, med rätt mycket fett sett ur E%, då behöver man inte handla/äta lika ofta,, framförallt så kan man hoppa över alla bullar/kakor/socker i kaffet.. för man är mätt till nästa måltid hur som helst.

Dvs om man hoppar på LCHF och bara lägger till extra fett men fortfarande äter bullar/kakor/har socker i kaffet samt unnar sig både det ena och andra mellan måltiderna så har man för det första missat hela konceptet… oså lär man hur som helst gå upp i vikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CasaRamon
2018-03-31 14:49
#25

Det kan väl inte vara "förlegat" med en livsstil där man mår bra och många kan sluta med mediciner, som t.ex  vid diabetes.  Och när man läser i tidningen Må Bra:

"Ny forskning: Dieten som kan förlänga livet med 10 år med ketogen kost. Dieten visar sej ha effekt hos barn med svår epilepsi och kan vara effektiv mot bl.a. Alzheimers och Parkinsons sjukdom. "

Själv kommer jag aldrig att ändra livsstil. Jag äter ketogen kost och kör 16/8 så gott som alltid. LCHF sen 11 år tillbaka.

Ketogen kost = strikt LCHF

_Fisken
2018-03-31 14:52
#26

Exakt. Det är ju som att säga att "Icke-LCHF kost" är förlegat.

gun92884
2018-04-01 01:28
#27

#25 - Knappast ny forskning. Ketogen kost användes redan på 30-talet för epileptiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: