Annons:
Etikettövrigt
Läst 13381 ggr
hemul
2018-02-11 03:37

Groddar och skott

Några pyssliga typer här som håller på med det?  Har just tagit upp det igen. Här läst att man kan grodda quinoa. Nån som fått det att funka och vilken sort köpte ni i så fall? Jag har provat med Garants och den är stendöd.

Här även provat att odla skott av vanliga senaspfrön och de verkar komma igång. Fänkål har jag läst ska bli gott, men min kiloförpackning från invandrarbutiken är inte med på noterna. Får nog slänga det innan det börjar mögla.

Vad gör de med grejerna egentligen? Garant quinoa är eko, så det borde väl inte vara någon läskig kemikaliebehandling ivf.

Annons:
hemul
2018-02-11 19:37
#1

Saltå kvarns quinoa går inte att grodda heller.
http://www.saltakvarn.se/produkter/quinoa-vit/

Att jag är sugen är för att det sägs bli gott, går väldigt fort (typ 1 dygn) och är relativt billigt.

hemul
2018-02-12 15:01
#2

Sindri, var är du? Du kan bombis sånt här.😭

parsley
2018-02-13 17:59
#3

Garants qiunoa är stendöd. Jag testade den vita, eftersom jag läst att den vita ska vara lättast att grodda.

Ärtskott går bra, men de kräver jord, så det blir lite bökigt.

Chiafrön har också gått bra. Jag tar ett plasttråg från charkdisken och lägger ett vått hushållspapper i, täcker pappret med frön och trär över en platpåse, som jag lämnar en glipa i, så det inte blir för tätt. En gång om dagen vädrar jag och ser till att pappret håller sig fuktigt. Man får knipsa loss groddarna från pappret, så själva fröet blir kvar.

hemul
2018-02-13 20:53
#4

Ja, ärtskott jag gjort förr. Idag köpte jag amarant på ICA. De hade flera sorters quinoa, men de var alla mer än dubbelt så dyra som Garant, så jag kunde inte förmå mig. Amarant ska vara släkt med quinoa så jag tänkte testa. Men de var himla små, fröna. Kokade lite till middagen. Blev som en väldigt finkornig gröt, inte alls som quinoa. Ska lägga lite i blöt ikväll får vi se.

Senapsskott blev häftigt! Tog en 3-4 dar då det såg ut som ingenting hände. Sen när jag vaknade igår var det en stor, grön kudde på köksbordet. Spoing bara! Den starka smaken kommer först när man tuggat en stund. Provade att strö på äggröran. Då märkte jag dem inte ens, svalde dem väl hela. Man kanske ska hacka om man ska ha i maten.

Jag investerade faktiskt i ett gäng spirningslådor. Förut har jag tagit köttråg med lite jord i och gladpack över. Men det blir sånt kladd. Var faktiskt värt det lådor. Fortsätter jag tror jag jag ska skaffa några billiga brickor från IKEA eller nåt för ärtskott och sånt. Det går ju åt en del. Trist med all plast bara. Har ju försökt rensa ut det ur köket. 🤫

hemul
2018-02-13 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här ser gula sanapsskott ut. Eller alltså fröna vara gula. Tror de kommer från Borgeby och är flera år gamla, så inget fel på grobarheten där inte! 😃

hemul
2018-02-13 21:30
#6

Eftersom tanke och handling är samma sak för mig så provade jag. 😛

Tog lite senapsskott och körde med en örthackare/örtskärare eller vad det kan heta, gammalt loppisfynd. Blandade med lite CF, saltade och vände ner massor med alfalfagroddar. Supergod sallad med sting! Ska jag göra till maten i morrn.

Annons:
Sindri
2018-02-13 23:18
#7

#2 av: hemul

Haha, jo, groddning har jag hållit på med också, men det var faktiskt länge sedan. Minns att barnen tyckte det var magi.
Sådär som ni beskrivit, med lite papper i ett plasttråg odlade vi smörgåskrasse.
Groddning var något helt annat. Vi körde nog bara alfalfa, väldigt gott, man kanske skulle prova igen….

Så här gjorde vi:
http://www.spisa.nu/4.19294/varufakta/grodda-alfalfa/

hemul
2018-02-14 00:57
#8

Jo, det är skillnad på att grodda och att spira, eller odla mikroskott ska det visst heta nu. 😎

Det är ju en sån där grej som går i perioder. Vet inte varför man slutar, men när man väl gjort det glömmer man liksom bort det länge och väl.

Sindri
2018-02-14 08:08
#9

Oftast för att man reser bort och tappar rutiner/glömmer när man kommer hem.
Vill minnas att en varm sommar kändes det för osäkert att våga grodda och sedan försvann det nog.

hemul
2018-02-14 16:29
#10

Jo, så är det väl. Konstigt bara att man glömmer det går så långt mellan varven utan att man tänker på det alls.

hemul
2018-02-15 02:44
#11

Borgebys bruna senapskornen gror också. ICAs amaranth verkar stendöd.

Sindri
2018-02-15 08:56
#12

Nu kan jag ju inte allt om förutsättningar för att olika frön skall gro, men jag skulle bli väldigt fundersam över frön som inte vill gro alls. Skulle direkt misstänka att de var bestrålade.

hemul
2018-02-15 13:43
#13

Ja, nåt är det ju. Man kanske kunde fråga på Saltå Kvarns sajt? De svarar ju på frågar ivf. Vad dåligt att det står på en del av deras grejer att de är bra att grodda fast de kanske inte alls duger till det förresten! Kolla här:
http://www.saltakvarn.se/recept/grodda/#comment-31842

Annons:
Sindri
2018-02-15 14:14
#14

Känns jättefräckt att säga, men sånt som kommer från Kina skulle jag tyvärr inte alls lita på.

hemul
2018-02-16 01:58
#15

Nej, jag undviker också det.

Had glömt att alfalfa inte är så jättnyttigt. Man kan få proteinförändringar bl.a. Men det är så jäkla gott. Vet inga andra groddar som blir så där tunna och krispiga. Såna där grövre varianter är ju goda i mat, men inte att lägga på mackan råa liksom.

gun92884
2018-02-26 19:35
#16

Jag har precis översatt Lena Israelssons bok 'ODLA ÅRET OM' för amerikanska marknaden. --- I vinterkapitlet så talar hon om inomhusodling vilket främst gäller groddar. Det står inget om quinoa men väl att hon köper ALLTID sina groddfröer i hälsokosten eftersom de måste vara HELT obehandlande för att det ska lyckas. Någon nämnde amarant - det går fint och Lena gror gärna microgreens från dessa frön.

LenaK63
2018-02-26 22:40
#17

#16  Har amarant inte mycket mer kolhydrater än vete?  Har läst det ngn stans. Ser på grannens hund som har stor övervikt och "måste ha grönsaker" varje dag där det ingår amarant. Annars får han rått kött, BARF, alltså artriktig föda. 

Kan man köpa Lena Israelssons bok, eller din översättning, på Amazon?

gun92884
2018-02-26 23:36
#18

Lena israelssons böcker finns i svenska bokhandeln. Översättningen kommer inte på Amazon förrän i höst. --- Amarantfrön har 46 gr kolhydrater för 246 gr (1 cup) och 6 gr utav detta är fiber, så runt räknat omkring 25 gr per 100, kanske? Dåremot har 28 gr (1 oz) amarantblad bara omkring 1,1 gr kolhydrat.

hemul
2018-02-27 03:13
#19

Tack för tipset. Man tycker ju dock att eko borde vara eko, antingen det köps på hälsokosten eller ICA. Ska titta om de har boken på biblan. Låter intressant.

#17 I mjölform är det säkert rätt lika, det brukar det vara. Här hittade jag.
https://www.myprotein.se/kosttillskott/ekologiskt-amarantmjol/11355280.html

För fröna står det 57 g/100 g (utan fibrer) på mitt paket.

Men groddar man är det ju gröna stån man äter, dvs lågt kolhydratinnehåll. Iofs hänger väl det som är kvar av fröt säkert med, men det mesta av energin borde ju ha gått åt till att utveckla skottet.

hemul
2018-02-27 03:15
#20

Boken fanns på biblan, t.o.m. som ebok. Tyvärr har jag lånat maxantalet per vecka redan, så jag får vänta några dagar.

Annons:
gun92884
2018-02-28 15:28
#21

#Jag har översatt flera trädgårdsböcker men Lenas är den som jag tycker bäst om. Hon säger inte att det är lätt arbete att gräva och stå i,men det låter som om hon har roligt och verkligen tycker om att arbeta med jord och växter 🙂

hemul
2018-03-06 07:46
#22

Nu har jag kunnat ladda ner boken. Var ju mest om riktig odling så klart, men ett trevligt kapitel om groddar och skott ivf. Tack för tipset!

Har ni sett nåt så löjligt förresten?
https://www.bodystore.com/freshlife-automatisk-groddapparat

1600 spänn! Och man lär väl behöva ett helt batteri av dem om det ska bli nån skörd att tala om. Undrar om nån köper? 😃

gun92884
2018-03-06 14:52
#23

#22 - Vilket skämt!😂 Jag groddade i konservburkar på den tiden det gav sig - hade ett 'torn' också men det kostade då inte många kronor eftersom jag hade familj och växande barn.

Kul att du hittade boken - ja, hon är ju mest intresserad av riktig odling men jag fick känslan att hon tyckte om vad hon gjorde  - alltså det var ingen modegreja som mycket annat är som jag får sätta ögonen på.

hemul
2018-03-07 02:14
#24

Jag gjorde också i burkar och köpte senare ett billigt torn. Hade sönder nån del och i nån sällsynt städyra slängde jag allt. Nu har jag faktiskt köpt ett nytt torn, större än det jag hade då för länge sedan. Och även några groddlådor med ventilerade lock. Var ganska billigt och det är så sällan jag köper nåt onödigt. Blir faktiskt mycket mindre kladd när det ska sköljas och vattnas.

Men än har jag inte hittade några fler frön i mataffären som funkar. Får hålla mig till ärtor och senap. Alfalfa är ju inte så dyrt men det är inte så nyttigt heller, så känns dumt att vräka i sig av det. Är ju lätt hänt för att det är så himla gott.

Sindri
2018-03-07 18:51
#25

Kan man inte grodda chiafrön?

hemul
2018-03-08 03:53
#26

Jo, det ska man kunna. Om man hittar några som gror då alltså. Men jag vet inte om det blir långa spröda groddar. Fast alla bilder jag googlar upp visar skott, inte groddar.

http://www.google.com/search?q=grodda+chiafr%C3%B6n&tbm=isch

parsley
2018-03-08 07:48
#27

#25 -26 Det går att grodda eller få skott på chiafrön. På nätet finns en fantasifulla varianter om hur man gör. Jag har gjort så här

  • ta ett tråg som det t ex varit köttfärs i

  • lägg blött hushållspapper i botten

  • strö över chiafrön (jag använde Garants och de grodde bra)

  • trä en plastpåse över tråget och lufta någon gång per dag, samtidigt som du kollar att pappret inte torkat ut

  • skörda med sax

Annons:
hemul
2018-03-08 08:32
#28

Jo, men det du beskriver är skott, inte groddar.

gun92884
2018-03-24 01:39
#29

Visst går det att odla chia frön. Fanns inte de där dekortiva keramikdjuren i Sverige där det växte som en 'päls' av gräs? Det var chia.

hemul
2018-03-25 04:12
#30

Fortfarande skott, inte groddar. Och här bestod djurens päls nog oftast av krasse.

gun92884
2018-04-01 01:32
#31

Det är sant, det var skott och inte groddar. 

http://animals.mom.me/how-chia-pet-work-2703008.html

hemul
2018-04-01 19:30
#32

Ha ha! Måste vara krassegrisen från förr som återuppstått som chiahund. 😃

Nu har jag ivf groddat gröna linser och det blev jättegott. Är lite osäker på att äta linser och bönor råa, även om de är groddade. Så jag har dem i maten. Gott att steka, knaprar till sig. Har även planterat linser till skott. Inte stora nog för smaktest än, men de gror och växer MYCKET fortare än ärtskott och det är ju bra. Garant eko är det. Så de är grobara.

Har även ett försök med groddar av gult senapsfrö på gång. Inte hänt mycket på 2 dygn, några har fått pyttesvansar. Men det var like dant när jag spirade. Trodde de var döda och så helt plötsligt kom allt på en gång. Så än finns hopp.

gun92884
2018-04-04 02:16
#33

Här i landet så var det alltid Chiadjur, aldrig krasse 🙂Jag skulle nog inte äta bönorna råa men groddarna ska väl gå bra. Tror giftet är koncentrerat i bönan, men inte är farligt i grodden. Jag har för mig att boken har en tabell som talar om vilka bönor och groddar som man INTE ska äta okokta.

hemul
2018-04-04 03:48
#34

Ni måste ha fått chia långt före oss då. Här var det okänt tills ett par år sedan.

Men bönan/linsen hänger ju kvar på grodden. Man äter den också. De ska vara OK med mungbönor och linser, men törs man lite på vad veggosar säger?

Annons:
gun92884
2018-04-09 17:26
#35

Detta hittade jag:

September 8, 1977

Marketed by Joe Pedott and produced by San Francisco, California-based company Joseph Enterprises Inc., the first Chia Pet, Chia Guy, was created on September 8, 1977. A trademark registration was filed on Monday, October 17, 1977.

gun92884
2018-04-09 17:34
#36

#34 … och detta skulle jag nog tro på: 

Beans, chickpeas, split peas and lentils are packed with nutrients and play a role in the prevention of chronic disease, but most can't be eaten raw. Some can be sprouted, though.May 3, 2016

Are Sprouted Lentils Healthier Than Canned Lentils? | NutritionFacts.org

https://nutritionfacts.org/2016/05/03/sprouted-lentils-healthier-canned-lentils/

hemul
2018-04-11 12:50
#37

Jo, men kan man äta groddarna råa?

Det brukar stå att lins- ärt- och mungbönsgroddar kan ätas råa, men jag har inte hittat någon auktoritativ källa.

hellah
2018-04-12 16:37
#38

Alla groddar ska/kan ätas råa utom kikärts ochsojaböngroddar (brasklapp för nyare frön som jag inte är så hemma på).  Välkänt i veg-kretsar sen  minst 40 år :-). Se tex rutiga Vegetariska kokboken av Inga Britt Sundqvist

Godaste/enklaste groddarna är linsgroddar tycker jag

hemul
2018-04-12 17:32
#39

Jaså? Kidneybönor också? Vet inte om jag tror riktigt på det.

hellah
2018-04-12 17:40
#40

Kidneybönor tar hon inte upp särskilt, däremot adukibönor. Ingen av dem har jag provat själv.

Sindri
2018-04-17 16:48
#41

Kampanj hos Grön Gåva för er som är sugna
https://grongava.se/shop/category/116

Annons:
Upp till toppen
Annons: