Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4994 ggr
Mink
2/5/18, 5:43 PM

Lchf och fallgropar och tips

Hej! Vill så gärna börja med denna diet och tänker nu innan på hur man skulle kunna hantera svårigheter med att hålla dieten, samt är nyfiken på tips från er. :) Det som jag funderat på är bland annat - hur gör ni om ni blir bjudna på fest/liknande? Känns så otrevligt och tråkigt och svårt. Vad ska man äta om det inte finns något LCHFanpassat liksom? - liknande fråga: hur gör ni när ni går ut? På restaurang med bekanta t.ex. Känns som att allt idag innehåller socker och vitt mjöl. Kram

Annons:
Mooniq
2/5/18, 5:48 PM
#1

 Jag väljer mina "krig".  Jag har IBS - problem med mage/tarm och spannmål, potatis, socker, ris & pasta sätter igång kriget på nolltid. Inför ett kalas så väljer jag kanske nån kaka och kanske en bit tårta. Mina vänner vet och accepterar varför jag tackar nej. På restaurang -jag ber om grönsaker i nån form - stekta, kokta, wokade eller råa - aldrig några problem att byta ut kolhydratgrupperna. Många ute-ställen har numera GI/laktosfritt/glutenfritt som alternativ - bara man vågar fråga. Jag tycker det är enkelt numera - var lite trögare när jag började för 8-9 år sen.  Sen tänker jag inte på det jag inte vill/får äta - jag tänker på allt jag kan äta 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Hans N
2/5/18, 7:08 PM
#2

Jag berättar alltid om mina kostvanor i förväg. Om det inte går måste jag tyvärr, ibland, göra människor lite ledsna, t ex om de bakat bröd eller bullar för min skull. Jag beklagar förstås, och räknar med att de ska förstå och respektera mina skäl. På motsvarande sätt måste en alkoholist i varje läge säga nej till alkoholhaltiga drycker, även en ”harmlös” lättöl. Sån’t är livet, tänker jag, man kan inte alltid vara alla till lags. Goda vänner säger inte upp bekantskapen så enkelt. De som, eventuellt, tycker att jag ska äta, vad jag uppfattar som, dålig mat (t ex av artighetskäl) saknar, för vänskapen nödvändig, respekt. Sådana ”vänner” kan man nog vara utan.

Sindri
2/5/18, 8:55 PM
#3

För det första - gör inte LCHF så komplicerat. Jag kallar det inte en diet - det för bara tanken till "svältdieter". Jag tror inte jag hört någon kalla vegetarianism eller veganism för dieter.

Se det som en livsstil där du helt enkelt äter det som är bäst för din kropp. Exakt vad det blir för "variant" får du se. Alla är vi olika.

Vad gäller restauranger, fester och annat "bortaätande" så har det aldrig varit ett problem för mig. Jag har ett stort umgänge och är ofta borta/ute. Det är så vanligt nu med allergier, överkänslighet, vegetarianer och veganer så ingen reagerar särskilt, ingen har tagit illa upp.
Ingen jag känner skulle komma på tanken att truga på mig en kaka eller pasta.
Precis som man inte trugar alkohol på en nykter alkoholist, kött på en vegan eller cigarett på en som slutat röka. Skulle någon insistera så bara dra parallellerna.

Jag äter köttet/fisken, sallad, grönsaker, kan be om en klick smör.
En del av mina vänner ger mig vispad grädde och bär till dessert, men jag klarar mig lika bra utan.
När jag bjuder på middag blir det "min" mat och alla är alltid hänförda över hur gott det är och ingen saknar någonsin socker eller vitt mjöl.

Vivisfaxarn
2/6/18, 7:56 AM
#4

Så många kloka svar! Jag kallar inte heller LCHF för diet. Parallellen med vegetarianer var bra! Jag är övertygad om att mina gäster inte en förstår att det jag bjuder på är LCHF. Det finns mycket fördomar och okunskap! Vi äter riktig mat, vad är det som är konstigt med det?

CasaRamon
2/6/18, 11:37 AM
#5

Jag är inne på mitt 11:e år på Lchf och upplever det inte som "svårt" att äta ute eller bli bjuden på middag. Alla mina vänner känner till min livsstil så dom har alltid lagat alternativ till mej (oss). Alltså sallad eller kokta grönsaker. Jag upplever varje gång att dom övriga middagsgästerna också vill äta "våra" tillbehör.

På restaurang så ber vi om sallad eller grönsaker, men ingen sås som tyvärr ofta är gjord på mjöl. Har varit 3 veckor på Gran Canaria och ätit ute varje kväll. Inga problem alls. En  kväll, hade jag beställt sjötunga och poängterade att jag inte ville ha sås. Dom kom in med en stor sjötunga dränkt av sås. Dom fick ta tillbaka den och ge mej en ny.

AurorasKök
2/13/18, 12:45 PM
#6

#5 Du som är inne på ditt 11 år, hur lång tid tog det för dig innan vikten stabiliserades?

Annons:
Zepp
2/14/18, 12:36 AM
#7

Allvarligt talat.. hur ofta blir du bjuden på gratis mat.. jag önskar att jag fick fler sådana erbjudanden!

På fest och bjudningar så äter jag som regel det mesta hemma.. och smakar på det mesta.. men iomed att jag då sällan är jättehungrig så blir det som regel rätt lite!

Värst är barnkalas.. de verkar leva på godis. läsk och tårta.

Vuxenfödelsedagar.. på sommaren är oftast mer LCHF.. grillning osv!

Och på hotell/semester så är det ren skär LCHF.. dvs äggobacon till frukost.. vardagsvis äter jag lixom inte frukost alls.. iallafall inte före 12!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CasaRamon
2/14/18, 10:09 AM
#8

#6

När jag började med LCHF var det med anledning av att jag ville gå ner lite i vikt. Ca 5 kg. Jag har ännu inte lyckats gå ner något alls. Står alltså på samma vikt som tidigare, men har minskat i midjemått bl.a.  Däremot mår jag så mycket bättre så jag kommer aldrig att sluta med denna livsstil. Jag får acceptera min vikt, 60 kg till min längd 1,55 . Många har problem med viktnedgång efter klimakteriet.

Upp till toppen
Annons: