Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

Kraftigt varierande blodtryck

2018-01-31 18:17 #0 av: Hans N

Efter en stunds vila på kvällen, och ofta en halvtimmas sömn, är mitt blodtryck i det närmaste perfekt; runt 115-120/70-75. Under dagen däremot, är det nästan alltid mycket högt; inte sällan över 160/100, ibland uppemot 190/110. Vad kan dessa mycket kraftiga svängningar bero på? Någon som har en teori om saken och/eller liknande erfarenheter?

Jag är snart 68 år. Äter LCHF sedan 2012. Är inte överviktig. Rör mig dagligen (arbete och promenader) utomhus. Har lätt att stressa. Sover ca fem timmar per natt, sällan sammanhängande. Äter diverse kosttillskott; bl a magnesium, omega 3 och D-vitamin. Använder blodtryckssänkande medicin sedan drygt tio år, inga höga doser dock.

I mitt ”gamla liv” missbrukade jag kolhydrater, socker och nikotin (snus). Satt hela dagar vid datorn. Mådde allt annat än bra. Mycket bättre nu. Men, som sagt, blodtryckstopparna dagtid oroar. Och förvånar, med tanke på att jag äter och mår bra, och på det hela taget lever ett hälsosamt liv.

I vilken utsträckning kan högt blodtryck vara stressrelaterat? Hur ser ni på 24 timmarsmätning? Gissar att varje enskild blodtrycksmätning under dygnet (flera ggr per timma) skapar stress, vilket (i mitt fall) sannolikt höjer nivån.

Anmäl
2018-01-31 18:44 #1 av: Maria

Nyfiken

Varför mäter du ditt blodtryck så ofta eller är du under utredning? 

/Maria

Anmäl
2018-01-31 21:17 #2 av: Hans N

Jag har starkt varierande blodtryck, normalt och högt enligt ovan - trots LCHF, hälsosam livsstil i övrigt och medicinering. Oförklarligt. Jag kolla relativt ofta för att försöka se ett mönster (t ex stresspåverkan) och förstå orsaken. Min önskan är att helt sluta medicinera. Vårdcentralen föreslår dygnsmätning för att ”man inte ska lura sig själv av de tidvis normala värdena”.

Anmäl
2018-01-31 21:35 #3 av: Maria

Det är väldigt sällan man kan sluta medicinera för högt blodtryck. Det brukar vara livslång behandling.

/Maria

Anmäl
2018-01-31 21:50 #4 av: LenaK63

Jag har slutat medicinera för högt blodtryck. Min läkare rådde mig att mäta 3 ggr dagligen och göra en statistik. Sedan halvera dosen och se vad som hände. Var allt OK ta en fjärde dels dos och sedan sluta.  

Att kolla blodtrycket själv hemma är mycket bättre än att springa till läkare.  Man bör också tänka på att ta trycket i en lugn situation. Inte  direkt efter aktiviteter och så plötsligt sätta sig och ta trycket.

Anmäl
2018-01-31 22:45 #5 av: Hans N

Maria, jag har uppfattningen att högt blodtryck är en modern västerländsk åkomma, ett metabolt symptom, en följd av dålig mat och ohälsosam livsstil (inte minst stillasittande och stress). Högt blodtryck var ytterst ovanligt för hundra år sedan, även hos äldre. Mot den bakgrunden förstår jag inte varför vi ska dras med högt blodtryck och mediciner till dödagar. Särskilt inte om vi vidtagit nödvändiga livsstilsåtgärder, inklusive LCHF. Är det omöjligt, tänker jag, att fullt ut reparera ett liv med socker, kolhydrater och dåliga vanor?

Lena, jag delar din läkares uppfattning. Bra förslag. Dock är det inte helt enkelt, ens i en lugn hemmiljö, att mäta blodtryck, särskilt inte om man, som jag, upplever oro och stress så fort ljudet hörs av manschetten som klämmer åt överarmen.

Det enda orsak jag kan komma på, för egen del, till mitt starkt varierande, och tidvis höga, blodtryck är det faktum att jag lätt går upp i varv (mental stress) och sover förhållandevis lite. Eller möjligen handlar det om kvardröjande sviter från tiden före LCHF?

Anmäl
2018-02-01 06:43 #6 av: Kajak11

Kanske meditation kan hjälpa dig? Har du låg vilopuls? Om man mäter blodtryck över tre dagar med mätningar morgon och kväll på samma tidspunkt morgon och kväll..och i lugn hemma och gör ett genomsnitt får du då ett normalt blodtryck? Min läkare sade någon gång att blodtryck förändras genom dagen.

Anmäl
2018-02-01 07:40 #7 av: Hans N

Kajak, ja min vilopuls är hyfsat låg. När jag mäter blodtrycket i vila, t ex efter en stunds sömn på kvällen, varierar pulsen mellan 60 och 70. Pulsen har inte vid något mättillfälle varit över 80. Vid blodtrycksmätning utan föregående sängläge och sömn, dock stillhet, kan det systoliska värdet variera mellan 140 och 170 (stundtals högre). Pulsen är alltjämt under 80.

Meditation och/eller annat som sänker stressnivån är säkert en god idé. Problemet är att lågstressaktiviteter av denna typ, inklusive diverse andnings- och avslappningsövningar, är min sämsta gren. Inte heller dagliga, stressfria och långa, promenader verkar ändra det faktum att blodtrycket varierar mycket kraftigt.

Anmäl
2018-02-01 08:05 #8 av: Maria

#5 Sverige har med många andra länder forskat kring blodtryckets betydelse sedan drygt 100 år och man hade förmodligen inte forskat på ett område som var ytterst ovanligt.

På dessa 100 år så har vår medellivslängd också ökat markant vilket man kan diskutera vad som är bakomliggande faktorer.

Personligen så tänker jag inte sluta med min medicinering.

/Maria

Anmäl
2018-02-01 08:56 #9 av: Hans N

Maria, jag är långt ifrån säker på att forskningen främst styrs av faktiskt behov; viljan att kartlägga och bota olika svaghets- och sjukdomstillstånd, i grunden förstå orsak och verkan. I inte oväsentlig utsträckning har forskning om sjukdom och läkemedel affärsmässiga utgångspunkter. Man kan tyvärr inte bortse från läkemedelsindustrins, sannolikt främsta, incitament att skapa vinst. Jämför synen på kolesterol och förskrivningen av statiner.

Jag förstår inte varför behovet av läkemedel måste öka i takt med god hälsa och ökad livslängd. Idealet, som jag ser det, måste vara att dö frisk utan kemikalier, av naturlig ålderssvaghet. Som djuren.

Anmäl
2018-02-01 09:14 #10 av: Maria

#9 Jag förstår att vi står "mil" ifrån varandra när det gäller åsikter om hälsa. Att dö frisk utan "kemikalier" av naturlig ålderssvaghet är väl de flestas önskan.

Att däremot kunna leva ett långt liv med livskvalitet tack vare mediciner ser jag som en stor gåva.

Jag själv har många mediciner och tack vare dessa så kan jag fungera och leva mitt liv och för det är jag evigt tacksam.

/Maria

Anmäl
2018-02-01 11:04 #11 av: Hans N

Maria. Det faktum att det existerar bra, verksamma och nödvändiga, läkemedel utesluter inte att det finns anledning att kritiskt granska, och ibland starkt ifrågasätta, läkemedel och diagnoser som kan vara ett resultatet av osunt leverne, och girig affärsverksamhet.

Om dagens höga blodtryck, vilket knappast någon ifrågasätter, är en följd av vår moderna västerländska livsstil, finns det all anledning att intressera sig för orsak och verkan. Snarare än att producera kemiska preparat för livstidsanvändning.

Anmäl
2018-02-01 11:12 #12 av: odezza

Jag har gjort en 24-timmars mätning av mitt blodtryck, för några år sedan. Anledningen var att det blev väldigt högt då dom mätte det på vårdcentralen. 24-timmarsmätningen visade att det trots allt var normalt. Jag blev inte pådyvlad någon medicin efter mätningen.

Jag kände mig inte stressad då kompressorn gick igång, det gick bra att sova på natten med apparaten, så där var det ingen stress. Man fick göra anteckningar om tidpunkter och aktiviteter, t ex promenad, vedhuggning mm. Då kan läkaren se om det finns en naturlig förklaring till att blodtrycket höjs vid vissa tidpunkter.

"still lost in space and time"

Anmäl
2018-02-01 11:48 #13 av: Hans N

Odessa, låter rimligt och intressant med 24-timmarsmätning. Nästa vecka ska jag testa. Även om jag befarar att jag tillhör kategorin som inte kan undgå att (med stressande oro) notera att en mekanisk mätning återkommande försiggår under dygnet.

Javisst, det intressanta är om det finns en naturlig förklaring till svängningarna. Om det (i mitt fall, vid vissa tidpunkter) höga blodtrycket utgör en riskfaktor för framtida ohälsa. Om orsaken till högt blodtryck, och därmed sammanhängande hälsorisk, kan elimineras - med hjälp av läkemedel och/eller ändring av livsstil.

Anmäl
2018-02-01 11:55 #14 av: Maria

Jag har gjort en dygnsmätning och upplevde ingen större stress då mätaren gick på ungefär en gång i timmen. Jag glömde av den när jag jobbade och likadant hemma och slutligen på natten då jag sov; -)

/Maria

Anmäl
2018-02-01 11:59 #15 av: Mooniq

Kanske äter/dricker du nåt som är blodtryckshöjande? koffein/tein och lakrits är kända faktorer.  OM du dricker kaffe eller te så börja med koffeinfritt kaffe och gå över till örtteer som inte innehåller lakrits, anis eller fänkål- då dessa har ett ämne som kan vara höjande. 

Äter/dricker du mycket mejerier? kan vara bra att kolla över och ev minska ner på dessa lite. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-02-01 13:22 #16 av: Hans N

Maria, hoppas jag reagerar som du vid dygnsmätningen nästa vecka.

Mooniq, kaffe kan absolut höja blodtrycket. Även om det finns delade meningar om den saken. En del pratar om en marginell höjning. Jag dricker sällan mindre än fyra ganska stora koppar under fm. Startar ofta redan vid fem på morgonen. Dock sällan kaffe efter lunchtid. Sannolikt verkar koffeinpåslaget längre tid än man tror.

Delar också uppfattningen att mejeri kan höja trycket. Har därför slutat att regelmässigt äta turkisk yoghurt (10 %) morgon och kväll. Men utesluter inte vare sig grädde, smör eller ost.

Det känns lättare för min del att minska mängden mejeri än kaffe. Koffeinfria alternativ förefaller meningslöst. Kaffe tillhör livets höjdpunkter. I likhet med ett halvt till ett glas vin till middagen... vilket, jag konstaterat, både lugnar och normaliserar blodtrycket.

Anmäl
2018-02-01 14:00 #17 av: hemul

Det där sista, det kan inte vara så att blodtrycket blir normalt just därför att du känner dig lugnare av vinet? Det låter som om du stressar mycket över blodtrycksmätningarna och lite vin kanske får dig att inte bry dig om det så mycket.

P.g.a. ovanstående tycker jag att du ska strunta i allt vad blodtrycksmätning heter ett tag. Kör den där dygnsmätningen och lägg sen av helt under en månad eller så. Tror du kan ha kommit in i en ond cirkel där du blir stressad av allt vad blodtryck heter.

Beträffande att dra ner på grejer, gå på de stora bovarna innan du går på de små. Dra ner på kaffet. Dra ner på salt om du inte redan gjort det. Ja ja, salt är det nya hälsomedlet, jag vet. Men faktum kvarstår att en viss procent av de som redan har högt blodtryck blir hjälpa av att dra ner. Du kan vara en av dem. Men till en början skulla jag bara koncentrera mig på att bryta stressen.

Promenera eller cykla mera om du inte redan gör det jättemycket. Ihållande motion med måttlig ansträngningsgrad funkar för många. Cykel är bra, dels för att det inte belastar kroppen så hårt och dels för att man kommer nån vart, så det blir lite roligare. Man kan kombinera nytta med nöje och göra trevliga utflykter. Ta med matsäck, leka upptäckare och besöka alla landortskyrkor, småsjöar, runstenar, eller vad man nu gillar, i omgivningen.

Anmäl
2018-02-01 15:45 #18 av: Hans N

hemul, jag är inte ensam om uppfattningen att måttliga mängder vin, enligt ovan, är kärlvidgande och därmed blodtryckssänkande. I varje fall kan fungerar det så för mig. Till skillnad från kaffe, som utan tvekan höjer såväl stressnivån som trycket.

Dock tror jag du har helt rätt när det gäller frekvent blodtrycksmätning, och annan mätning. Diverse mer eller mindre ”tvångsmässig” kontrollmätning, som grundas på stark oro (för hälsorisk och sjukdom) kan vara en kontraproduktiv och i praktiken hälsovådlig stressfaktor. Så kan det absolut vara i mitt fall.

Delar även din syn på hälsobefrämjande rörelse och utomhusaktivitet.

Anmäl
2018-02-02 02:36 #19 av: hemul

Jag vet att alkohol har den effekten. Men i ditt fall tror jag den stressdämpande effekten kan ha en större del i det hela. Förstår att det är svårt när man oroar sig, men försök släppa det ett tag.

Anmäl
2018-02-03 13:32 #20 av: Zira

Att blodtrycket varierar är normalt och inget att oroa sig för. Det är när blodtrycket stadigvarande är för högt som man behöver medicinsk hjälp. Mitt förslag är att du tar om blodtrycket igen efter några timmar. Före eventuellt medicinintag. Har det sjunkit till det normala då så kanske du kan diskutera en eventuell medicinminskning med din läkare.

Anmäl
2018-02-03 15:12 #21 av: Hans N

Zira, intressant synpunkt. Jag tänker i liknande banor, men är osäker.

Mitt intag av medicin på morgonen förefaller inte påverka blodtrycket nämnvärt. Periodvis har jag mätt relativt frekvent och funnit följande mönster: Ofta högt på morgonen, under dagen och ibland på kvällen. Normalt blodtryck efter avstressande (men ibland hårt) utearbete eller annan fysisk aktivitet. Alltid lågt /normalt efter kort vila/sömn. 101/64 igår kväll betraktar jag som utmärkt.

Stress, oavsett orsak - t ex dålig sömn, ”harmlöst” kaffedrickande eller skärmarbete - höjer trycket. Rofylld aktivitet, vila/sömn och motion/fysiskt arbete normaliserar trycket.

Problemet, som jag ser det, är den stora variationen, från ca 110/70 till 160/100 (stundtals upp mot 190/110).

Anmäl
2018-02-03 17:34 #22 av: hemul

Får du så högt utan att ha gjort något ansträngande innan?

Anmäl
2018-02-03 19:06 #23 av: Hans N

Ja, så kan det vara. Så vitt man inte med ansträngning menar kaffe, dålig sömn, oro (t ex för resultat av mätning) etc.

Anmäl
2018-02-04 10:33 #24 av: CasaRamon

Jag tycker att du ska tala med din läkare om att kanske byta mediciner.

Min man hade liknande problem och med annan medicin så jämnade blodtrycket ut sej. Visserligen kan ju blodtrycket variera en hel del , som du själv beskriver, kaffe, oro etc men det borde inte vara så stora svängningar.

Anmäl
2018-02-04 11:16 #25 av: Hans N

CasaRamon, intressant att din man har liknande erfarenheter. I mitt fall medförde bytet i höstas av blodtryckssänkande preparat ingen förändring. Jag är inte säker på att mina läkemedel överhuvudtaget påverkar trycket. Varför blodtrycket, utan undantag, är normalt, t o m mycket bra för min ålder, när jag mäter efter vila och under mycket lugna omständigheter, är alltjämt en stor gåta. I bästa fall kan förestående 24-timmarsmätning ge någon klarhet.

Anmäl
2018-02-04 16:11 #26 av: hemul

Tolkar jag dig rätt att trycket är högt bara efter ansträngning eller i stressade situationer (inre eller yttre utlösare, oro, kaffe o.s.v.)?

I så fall kanske du borde be om hjälp att hantera stress istället. Och är det inte så att du är allmänt stressig utan bara låst dig och nojar över blodtrycksmätningarna så säger jag som förut, ge fullständigt fan i att kolla trycket ett tag. Ett rätt långt tag. Och nöj dig med mätningarna hos doktorn under den tiden.

Och dra ner på kaffet! Du vet ju att det orsakar högt tryck hos dig. Vad är det för idé att hålla på och mäta om du inte använder de slutsatser du kan dra av det till att förbättra situationen?

Anmäl
2018-02-04 16:20 #27 av: Maria

Mitt blodtryck är ju högt utan medicinering och jag antar att det är OK nu fastän jag inte kollat sedan kanske 1 1/2 år.
Jag skulle bli stressad av att mäta trycket ofta eller ens tänka på det.

/Maria

Anmäl
2018-02-04 19:49 #28 av: Hans N

Jag tror du har helt rätt, hemul. Jag borde lära mig hantera stress. Det kan inte uteslutas att det är där (i varje fall en del av) problemet ligger. Tyvärr tror jag att sjukvården föredrar enklare (men långsiktigt sämre) lösningar, dvs förskrivning av läkemedel.

Syftet med min, under senare, tid flitiga blodtrycksmätning, och förestående dygnsmätning, är att försöka se ett mönster - så långt det är möjligt förstå orsak och verkan. Utifrån resultatet tänker jag att det kan bli fråga om justering av läkemedel och/eller förkovran i stresshantering på egen hand.

Blodtryck och blodtrycksmätning är tämligen komplext. Vid det här laget har jag läst en hel del om blodtryck, främst via nätet. Vare sig råden eller rönen är entydiga. En läkare jag träffade på vårdcentralen berättade om ett intressant forskningsresultat. Han hade undersökt blodtrycket hos kärnfriska vinterbadande män i Norrland. Det visade sig, när de steg upp ur det iskalla vattnet, att det systoliska trycket var extremt högt, närmade sig 300. En annan aspekt är skillnaden mellan systoliskt och diastoliskt (liten skillnad är bättre än stor).

Jag delar även Marias uppfattning. Självklart är det ingen fördel att kolla blodtrycket i tid och otid. Men i mitt fall, just nu, för att skapa någon slags klarhet, kan jag se en vits med regelbundna och frekventa mätningar. Men roligt är det absolut inte.

Anmäl
2018-02-04 22:59 #29 av: hemul

Igen - varför gör du inget av kunskapen du får genom mätningarna? Dra ner på kaffet verkar ju t.ex. som en självklarhet efter vad du sagt. Är ju helt meningslöst att hålla på och mäta om du inte agerar efter vad du får fram.

Anmäl
2018-02-05 07:38 #30 av: Hans N

Som sagt, för mig är kaffet en av livets höjdpunkter. Trots det - självklart måste jag sluta med kaffe om det är enda sättet att få ner ett farligt blodtryck. Det kan inte bara värre än att sluta snusa (vilket jag gjorde för 12 år sedan). Men enkelt är det inte. Förutsättningen är att jag blir övertygad om att 1) kaffe i väsentlig grad höjer blodtrycket, och att 2) denna temporära (?) höjning är menlig för hälsan.

Alla är överens om att blodtrycket kan stiga en hel del vid ansträngning (jmf bastubadarna) och att detta inte är farligt. Snarare naturligt och bra för hälsan. Motion höjer trycket kortsiktigt (under utövning), men sänker trycket kvardröjande och på lång sikt. Möjligen, tänker jag, kan kaffe ha motsvarande (ofarliga) inverkan på blodtrycket... som annan fysisk eller mental ansträngning.

Jag är alltså inte helt säker på att det tillfälliga (?) stresspåslag som koffeinet sannolikt medför är farligt för hälsan, och hoppas att förestående dygnsmätning och diskussion med läkare ska bringa viss klarhet. Era synpunkter och diskussionen här är för mig ett led i att reda ut den saken..

Anmäl
2018-02-05 10:33 #31 av: CasaRamon

Du behöver ju inte sluta med kaffet helt, men istället för 4 stora muggar kaffe på fm så ta då 2 mindre muggar. Jag skulle heller inte kunna / vilja sluta med kaffet.

Sen så tror jag att sömnen har större inverkan än vad vi tror. Sover man dåligt / lite, så tror jag att blodtrycket påverkas.

Anmäl
2018-02-05 18:35 #32 av: Hans N

CasaRamon. Håller med, sömnen har mycket stor inverkan, inte bara på blodtrycket utan på vår hälsa och vårt mående överhuvudtaget. Som ung gick det nästan alltid att ta igen förlorad sömn, på ena eller andra sättet, relativt omgående. Eventuella ”sömnbristskador” reparerades oftast helt och fullt redan följande dygn. Det är långt ifrån lika enkelt när man är äldre, är min erfarenhet.

Kaffe i stor mängd är inte heller bra, särskilt inte om man, som jag, har lätt att bli starkt engagerad (= mentalt stressad) av det ena eller andra. Att minska kaffekonsumtionen är en bra idé. Känns lite lättare än att sluta helt. I varje fall i detta läge, så länge jag inte är helt klar över orsak och verkan.

Anmäl
2018-02-05 22:40 #33 av: LenaK63

Vad är det som är normalt blodtryck egentligen? Såg för lite sedan att USA sänker nu det "normala" rekommenderade blodtrycket. Och vad händer? Massor av  nya patienter kommer att stå på blodtrycksänkare. Hur kan man veta att alla människor ska ha ett och samma blodtryck? Pratade för ett tag sedan med en homeopat som hävdade att han gick omkring med ett alldeles för högt tryck enligt vedertagna normer.  Han såg frisk och spänstig ut. Nu har jag inte träffat honom på ett tag för min hund finns inte längre så jag har andra promenadtider.

Anmäl
2018-02-06 08:38 #34 av: Hans N

LenaK63. Viktig aspekt. Frågan om gränsvärden och tänkbara variationer till följd av individuella skillnader (t ex ålder och genetik), livsstil (inklusive mat, rörelse och psykosociala förhållanden) och ev andra riskfaktorer (t ex övervikt och bukfetma) diskuteras sällan, och utreds inte särskilt grundligt av sjukvården, är min erfarenhet.

Med de nya riktlinjerna i USA (över 130/80 betraktas som högt) har närmare hälften av befolkningen behov av läkemedel. Man kan, menar många med mig, inte bortse från läkemedelsindustrins intresse att skapa vinst genom ökad försäljning. Det är orimligt att tänka sig att en mycket stor del av befolkningen, även i Sverige (gränsvärde 140/90), fr o m en viss punkt i historien dagligen och livslångt måste konsumera kemiska medel för att överleva.

Varför är fenomenet/riskfaktorn högt blodtryck så vanligt förekommande i våra dagar och vår del av världen, när det var högst ovanligt för hundra år sedan?

Anmäl
2018-02-06 09:53 #35 av: Maria

Hur vet vi att det var ovanligt för 100 år sedan? Det var väl ungefär då forskning startades när det gäller blodtryck och man började se samband med för tidig död.
Vi har dessutom mycket högre medellivslängd idag.

/Maria

Anmäl
2018-02-06 15:11 #36 av: hemul

#32 Nä, precis. Dra ner på kaffet och se om det gör skillnad. Sen vet du ju. Eller hur?

#30 Det är ju bara att prova. Så svårt kan det inte vara. Har du klarat att sluta snusa så borde du väl kunna dra ner på kaffet.

Förresten. jag ansåg jag mig vara beroende av te förut. Det sägs att man inte kan vara det, men jag fick både psykiska och fysiska symptom om jag fick vara utan för många timmar och släppade med mig en tvåliters ståltermos med te och en flaska mjölk i skogen... Plus vatten förstås.  När jag började lowcarba uppstod problem för jag dricker te med riktigt mycket mjölk.... Började med att jag fick dricka en kopp på morgonen, inget under dagen och sen rätt fritt på kvällen. På bara några dagar var jag nere i en kopp på kvällen och efter några dagar till var jag inte sugen då heller så jag la av helt. Jättekonstigt. Nu, efter många år, har jag börjat dricka te i sociala sammanhan och det utlöser inget sug efter det hemma. Otroligt skönt att bara behöva vatten faktiskt!

Vad jag ville komma fram till är att min teabstinens har gjort att jag inte tål kaffe. Aldrig druckit kaffe dagligen, utom ett år på jobbet. Kokade inte hemma till mig själv. Var en rent social dryck för mig, men i sällskap kunde jag hinka i mig jag med. Nu får jag hjärtklappning, blir darrig och känner mig olustig av bara en kopp. Vid några tillfällen har jag mått illa. Kan inte sova även om kaffet intagits långt före sänggående. Så jag har strukit det helt. Är inte värt det.

Ivf, om kaffe har den effekten på en avgiftad kropp, så är jag rätt övertygad om att det inte är jättenyttigt...

Bara snuset kvar för mig... Blinkar

Anmäl
2018-02-06 18:31 #37 av: Hans N

Maria, uppgiften att högt blodtryck knappast existerade för hundra år sedan har jag läst på flera ställen, bl a hos Diet Doctor. För mig låter det högst rimligt att högt blodtryck, och andra ”välfärdssyndrom,” är ett resultat av vårt moderna västerländska livsmönster. Inte minst har förändringen av kostvanor, och råvarornas kvalitet, haft en avgörande betydelse.

Mot den bakgrunden är det oförklarligt att nästan halva befolkningen i USA, och många i Sverige, plötsligt och utan orsak(!), skulle vara i behov av livslångt intag av läkemedel.

Varför skulle ökad livslängd med automatik leda till höjning av blodtryck och behov av medicinering? De mycket gamla människor, också hundraåringar, jag varit bekant med har varit jämförelsevis friska till dess de dog (av ålderssvaghet).

hemul, efter att ha varit inbiten snusare i drygt fyrtio år är jag, sedan drygt tolv år, lyckligt fri från allt nikotinbegär. Om du vill sluta men tycker det är svårt, kan jag lära dig ett enkelt knep.

Anmäl
2018-02-06 19:04 #38 av: Maria

#37 Man kan ha många teorier om hur det var för 100 år sedan när det gäller blodtrycket men man vet inte eftersom det inga siffror finns på det och det var ungefär då man började intressera sig för fenomenet. Medellivslängden var ungefär 60 år vid den tiden.

Det finns säkerligen välfärdssyndrom som vi själva kan påverka och det ska vi givetvis göra men att förringa forskning med antaganden skulle inte jag våga i alla fall.

/Maria

Anmäl
2018-02-06 20:50 #39 av: Hans N

Maria, självklart ska man inte förringa forskning. Menar du att det finns forskning som stödjer uppfattningen att högt blodtryck var vanligt förekommande för hundra år sedan?

Hos Diet Doctor läser jag: ”Sanningen är att högt blodtryck för något hundratal år sedan var extremt sällsynt. Någonting i dagens miljö ger allt fler högt blodtryck. Men vad?”

I samma stycke hänvisas till en intressant länk. Under rubriken ”De västerländska sjukdomarnas ankomst” skriver Andreas Eenfeldt bl a om förekomsten av högt blodtryck före och efter att den västerländska kosten introducerades i Kenya:
https://www.dietdoctor.com/se/de-vasterlandska-sjukdomarnas-ankomst

Anmäl
2018-02-06 21:33 #40 av: Maria

#39 Jag menar att man inte vet för det finns inte tillräckligt med forskning kring ämnet för att dra några större slutsatser.

/Maria

Anmäl
2018-02-06 22:12 #41 av: hemul

#Ja tack, tipsa gärna. Bara det inte är den där boken alla pratar om. Blev bara irriterad på den.

Anmäl
2018-02-07 08:03 #42 av: Hans N

Maria, det är många som, utifrån existerande material, drar slutsatsen att högt blodtryck knappast existerade för hundra år sedan. Jag tvivlar på att någon, utifrån samma objektiva material, har motsatt uppfattning. I varje fall har jag inte läst om någon som hävdar motsatsen. Den refererade undersökning i Kenya (m fl rapporter) pekar i samma riktning; det moderna västerländska levnadsmönstret leder till uppkomsten av många sjukdomar - och förhöjt blodtryck.

För mig är antagandet, att våra dagars, ofta förekommande, farligt förhöjda blodtryck är ett metabolt syndrom - högst trovärdigt, logiskt och rimligt.

Hemul, gissar att det är boken The easy way av Allen Carr du refererar till, och blev irriterad på. Jodå, Allen Carrs tankar var en viktig del i mitt ”sluta snusa-projekt” för drygt tolv år sedan. Tyvärr tror jag du låser dig genom din inställning. Förutfattade meningar om bokens innehåll, och andra tankar kring användning av droger, är ingen bra ingång i ett projekt som kräver stor öppenhet och i praktiken innebär en dramatisk ändring av levnadsvanor.

Grunden är en uppriktig vilja att sluta... av något tungt vägande skäl, t ex hälsa och/eller ekonomi. För mig gick det förvånansvärt lätt - efter att under drygt fyrtio år ha snusat nästan en ask om dagen. Jag berättar gärna mer om hur det gick till och hur jag tänkte kring problemet, om du vill. Förutsättningen är dock att du inte på förhand avfärdar nämnda bok.

Metoden är f ö tillämpbar på alla möjliga missbruk - även, som i mitt fall, kaffe. Det handlar om att vara öppen för möjligheten, och insikten, att den aktuella substansen har starkt negativa effekter. Där är inte jag ännu, när det gäller kaffe.

Dock har vi nu lämnat trådens egentliga fråga om blodtryck. Kanske är det bättre, om du är intresserad, att fortsätta denna diskussion i en egen tråd, t ex under rubriken ”Hur man kommer till rätta med dåliga vanor”.

Anmäl
2018-02-07 08:10 #43 av: Maria

#42 Ok, åter igen är vi mil ifrån varandra när det gäller att dra slutsatser.

/Maria

Anmäl
2018-02-07 11:44 #44 av: CasaRamon

Jag är helt övertygad om att stress är en stor orsak till högt blodtryck. Jag märker det på min man, han har lätt för att stressa upp sej  även på småsaker.  För 100 år sen tror jag inte att man levde med så stor stress. I dagens läge är det ofta sociala medier som kan vara stressande. Skolelever blir stressade över höga krav. Dom måste studera länge för att få ett jobb. Så var det inte förr.

Anmäl
2018-02-07 14:57 #45 av: hemul

#42 Jag vill gärna att du berättar mera. Men varför tror du att det är förutfattade meningar från min sida? Det var inte utsidan på boken jag blev irriterad på. Erkänner att jag inte läste hela dock.

Anmäl
2018-02-07 17:13 #46 av: Hans N

CasaRamon, jag instämmer helt och fullt.

Anmäl
2018-02-07 22:06 #47 av: Hans N

Den här kommentaren är ett sidospår. Även om nikotinanvändning med stor sannolikhet också påverkar blodtrycket på ett negativt sätt. Möjligen är mitt eget kraftigt varierande blodtryck, med oroande höga toppar, trots LCHF och en i övrigt hälsosam livsföring, en följd av mitt ”gamla liv” och det faktum att jag snusade dagligen i drygt fyrtio år.

Följande rader är i första hand riktade till #45 hemul, och ett försök att förklara hur jag gick till väga när jag slutade snusa för tolv år sedan.:

Jag var mycket starkt nikotinberoende. Snusade i princip från morgon till kväll. De stunder på dagen jag inte hade snus i munnen kunde räknas i minuter. Ofta la jag in prillor i både över- och underkäke, för att få starkare effekt. För tolv år sedan insåg jag att det handlade om ett mycket starkt beroende. inget hindrade mig att åka en mil t o r nör klockan närmade sig midnatt för att köpa snus.

Snusningen är ett hälsovidrigt, mentalt och fysiskt, missbruk som jag verkligen ville bli av med. Men hur skulle de gå till, när jag var så van att belöna mig själv, om än på konstgjord väg, dagarna i ända? Jag såg ett inspirerande tv-program från en Allen Carr-kurs i England. Deltagarna lovordade metoden och sa att de inte förstod hur de en gång hade kunnat gå på bluffen att börja röka, och att de aldrig i livet skulle komma på tanken att börja igen.

En rökande vän hade inhandlat Allen Carrs bok. Hon läste boken och höll upp några månader men började sedan röka igen. Jag fick låna boken.

Som sagt, jag var mycket starkt motiverad. I inledningen av boken minns jag att man uppmanades läsa HELA boken innan man fick göra slag i saken. I mitt fall handlade det om att sluta snusa (även om boken i grunden handlade om rökning). Ganska snart förstod jag att nikotinbehovet var något jag (ofrivilligt) lärt mig, absolut inget biologiskt. Abstinensen skulle bli relativt kortvarig, bara några dagar.

Boken lärde mig att tobaksindustrin gjorde enorma vinster på mitt och andras missbruk. De är förstås angelägna, med hjälp av diverse marknadsföringsknep, att skapa och upprätthålla nikotonbehov hos så många som möjligt. (Jmf läkemedelsindustrins försåtliga intresse att sälja produkter av, i många fall, tvivelaktigt värde. Statiner är av allt att döma det värsta exemplet.)

För mig var läsningen av boken en inspiration ögonöppnare. Jag insåg ganska snart att jag var lurad. Jag var inte livstidsdömd slav under nikotinet, måste inte stoppa in tobak i munnen från morgon till kväll resten av livet. Vilken befrielse!

Jag läste sakta, kapitel för kapitel, sög på karamellen. Längtade till sista sidan när jag äntligen skulle få sluta och, inte utan stolthet, slänga mina dosor. Såg framför mig en glädjefylld tillvaro där jag slapp fumla med snuset dagarna i ända. Snuset skulle bli ett minne bott.

Det blev som jag hoppades. Att sluta snusa blev en kick. Jag gnällde ett par dagar men visste att abstinensen var lindrig och skulle gå över. Vid den tiden ägnade jag mig åt undervisning via internet. Jag berättade för eleverna att jag slutat, hade svårt att koncentera mig, och möttes av stor förståelse. Efter bara några dagar var besvären över.

Det är mycket enklare än man tror. Det gäller bara att inse att behovet av nikotin är en bluff, initierad av tobaksindustrin. Vem vill vara lurad, när fakta ligger på bordet och skurken är avslöjad?

Det räckte att läsa boken en gång. Jag har aldrig öppnat den igen. Vet inte ens var den är. Det jag refererar ovan är vad jag minns, det som betydde något för mig.

Lycka till hemul!

Anmäl
2018-02-07 22:45 #48 av: LenaK63

Är det inte den boken där man ska läsa den och röka som sjutton samtidigt?  Vi läste den och inget hände tills jag en dag i Spanien en underbar kväll satt med min man och tittade på  fartygsköerna inför utloppet medelhavet Gibraltar.  Det blev ett antal cigaretter, väldigt många, kvällen var ljum och vinet gott. 

Under natten trodde jag att mitt hjärta skulle hoppa ur kroppen. Sedan dess inte en enda cigarett.  Tror det var 2002. Finns ingen längtan även om folk röker omkring mig.  

För övrigt jag tycker även detta hör till blodtrycksprolem. 

Intressant tema i denna tråd.

Anmäl
2018-02-08 00:59 #49 av: hemul

#47 Tack. Kanske ska läsa hela boken då. Tror jag har den som ebok. Får leta.

Jag har ett kanske bättre utgångsläge än du. Jag får nämligen ingen kick av snuset och tycker inte det är gott. Det är som metadon för en f.d. rökare. Cigg var gott och gav kickar. Snus bara håller undan abstinensen. Fär säkerhets skull gör jag dock som du, har en prilla inne hela tiden. Men dubbla kör jag inte med. Skämtar

Å andra sidan upplever jag inga negativa effekter (som jag märker av). Har bra blodtryck o.s.v. Brukar f.ö. tas med en prilla inne, så utan har jag antagligen suprbra tryck. Sägs kunna göra en 10-20 enheter. Däremot inser jag ju så klart att det inte är bra och jag vet med bestämdhet att jag kunde ha roligare för pengarna med min dåliga sjukpension. En 600 till i månaden skulle betala maten till hunden jag så gärna vill ha t.ex.

Menar Carr alltså att det fysiska beroendet är en bluff? Hmmm. Jag är skeptisk. Men jag ska läsa.Ler

Anmäl
2018-02-08 06:58 #50 av: Hans N

Ja, hemul, det fysiska och mentala beroendet är en bluff, en ren inbillning. Tobaksindustrin vill få oss att tro att vi inte klarar oss utan nikotin, och att abstinensen kommer bli outhärdligt svår. Så är inte fallet, vilket Carr förklarar på ett övertygande sätt. Eftersom jag själv har erfarenhet av att sluta tvärt vet jag att han har rätt.

Problemen med abstinens är lindriga och övergående (varar ett par dagar upp till en vecka), och uppvägs mångfalt och omgående av den enorma tillfredsställelse som, i samma stund man slutar, infinner sig. Från dag ett svävade jag i ett sällan upplevt lyckorus. Jag var äntligen och för evigt fri från ett dyrt, ohälsosamt och mentalt mycket påfrestande beroende!

Budskapet i Carrs bok är bättre, enklare, billigare och långt mer framgångsrikt än vårdapparatens ångestfyllda sluta röka-program. Värst av allt, och byggt på girigt vinstintresse, är rekommendationen att använda diverse dyra och i praktiken meningslösa nikotinsubstitut.

Det där med hund låter som en bra morot (och kan utan tvekan kopplas till trådens tema - blodtryck). Jag har själv svårt att tänka mig ett liv utan hund. Arbete med djur, hund och vallning ingår i min vardag. Utmärkt bra för kropp och själ. Lycka till som sagt, och berätta gärna hur det går!

LenaK63, jag minns inte om Carr rekommenderar att man ska röka (eller snusa) särskilt mycket innan stoppet. Dock minns jag inte, för egen del, snusandet som något negativt eller illasmakande. Den sista prillan var utmärkt god. Fortfarande kan jag i minnet uppleva den lätt tillgängliga och starkt belönande, dock bedrägliga, njutning som nikotinet gav.

Anmäl
2018-02-08 07:46 #51 av: Maria

Det där med nikotinberoende är en knepig sak har jag märkt personligen.

Jag var storrökare i 35 år. Jag snusade även vid sidan omTystad Jag rökte hemmarullade cigaretter utan filter men slutade innan jag skulle operera mig. Elakartad hjärntumör 2011. Det var faktiskt hur lätt som helst till min stora förvåning.

Snuset har jag fortsatt med men vid perioder då jag varit inlagd på sjukhus så har det fungerat alldeles utmärkt att även vara utan snuset. Jag har inte känt någon större abstinens.

Nu har jag ändå valt att fortsätta snusa då det är den enda last jag har. Kan inte längre dricka alkohol. Inte ens ett glas vin eller en öl så någon liten glädjelast vill jag behålla.Glad

/Maria

Anmäl
2018-02-08 11:41 #52 av: Hans N

Jag tror vi har olika benägenhet, eller förutsättningar, att utveckla en beroendeproblematik. Min pappa tillhörde dem som utan problem kunde växla mellan att röka ett paket om dagen, för att sedan hålla upp flera veckor och börja igen. Dessvärre tillhör jag inte dem som så ”relativt enkelt” kan kontrollera ett missbruk, oavsett om det handlar om nikotin, kaffe eller t ex socker. För oss, klena själar, handlar det nog om antingen eller. Det är min erfarenhet.

Anmäl
2018-02-08 17:25 #53 av: hemul

Jag började röka sent, efter 20. Jo, dum i huvet. En kompis och jag skulle tentafesta och hon ville vi skulle dela på ett paket. Tidigare hade jag alltid sagt nej, avskydde allt med rökning, men av nån anledning tänkte jag att man ska väl prova en gång så man vet vad man talar om. Jag mådde aldrig illa eller fick några negativa effekter alls, rökte upp mina 10. Efter kanske en vecka rökte jag dagligen.

Misstänker att det berodde på att min far rökte när jag växte upp och på den tiden hade man inga betänkligheter vad gällde att röka i samma rum som barn. Tror kroppen kände igen nikotinet och ville ha mer.

När jag gick över till snus hade jag inga problem alls, trots utebelivna kickar och njutning. Inget behov av att fippla med nåt, intenting. Var som att få en spruta. Därför känns det som om mitt beroende är till större delen fysiskt.

Anmäl
2018-02-08 22:23 #54 av: LenaK63

Jag började röka tidigare. ca 16 eller så. Min pappa rökte pipa och när han fick nys om att jag rökte sa han "de där dumheterna får du sluta med" och så tände han sin pipa. Jag kan fortfarande minnas lukten av hans piprök, hans kroppslukt  och den känslan är inte alls oangenäm. Det har kanske med att jag hade en mysig barndom. Man vande sig vid föräldrars lukt och hur de umgicks med oss. Min bror har aldrig rökt men jag prövade och ett tag var jag fast. Tog faktiskt en akupunkturbehandling för att sluta. Detta var ca 1977 hör och häpna på den tiden i Sverige. Efter den behandlingen kunde jag hålla upp med rökningen länge av och till. Men då och då började jag igen. Men som jag berättade i #48 så blev skräcknatten det slutliga finito med cigaretter. Nu röker ju inte så många längre och man tycker faktiskt att det inte luktar något vidare längre. 

Anmäl
2018-02-28 19:55 #55 av: Hans N

Uppdatering.:

Nu har jag genomför, och fått resultatet från, nämnda 24-timmatsmätning. Resultatet bekräftade min teori; jag har en benägenhet att oroa mig och stressa vilket höjer trycket (temporärt). Att mäta blodtrycket, även i ”hemmets lugna vrå”, skapar (hos mig) oro. 24-timmarsmätningen visade ett genomsnittligt diastoliskt tryck dagtid runt 130. På natten och kvällen var det väsentligt lägre och stundtals under 100. Så långt allt väl.

Det som överraskade mig var läkarens reaktion. Jag tyckte, mot bakgrund av det mycket positiva resultatet (inte minst då jag inte är helt ung, snart är 68 år) att det kunde vara rimligt att under en tid halvera läkemedlen. Varefter resultatet kunde utvärderas på nytt, i form av en ny långtidsmätning. Läkaren höll inte med. Ett av skälen var att 24-timmarsmätning är kostsamt och bara erbjuds ett fåtal patienter och i undantagsfall. Ett häpnadsväckande kortsiktigt resonemang.

Det fanns, som jag uppfattade saken, inget intresse hos läkaren att utreda orsak och verkan, t ex undersöka i vilka situationer blodtrycket stiger. Detta trots att jag fört noggranna anteckningar om mina förehavanden under den aktuella mätperioden. Än mindre fanns något intresse att hjälpa mig att på sikt minska eller helt avstå från medicinering.

Läkarens prat om gränsvärden, fördelen med medicinering (blodtrycksmedicin är bra för njurarna) intresse för diastoliskt blodtryck, saltintag etc vittnade om att vederbörande var dåligt uppdaterad och, av allt att döma, knappast intresserad av att på allvar fördjupa sig i problematiken kring sjukdom och hälsa.

Var finns de seriösa läkare som är kostmedvetna, brinner för sitt jobb, skeptiska till läkemedel och har som mål att människor, så långt det är möjligt, ska bli i grunden friska?

Ett nedslående nedslag i verkligheten. Om än resultatet av blodtrycksmätningen var mycket glädjande.

Anmäl
2018-02-28 20:01 #56 av: Hans N

Det verkar inte gå att redigera inlägg. Korrigerar därför f g inlägg enligt följande:
Första stycket, felskrivning - diastoliskt tryck ska vara systoliskt (övertryck).

Anmäl
2018-02-28 20:06 #57 av: Maria

Puh jag skulle precis skriva för ditt tryck var ju väldigt högt i så fall.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.