Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1803 ggr
RomDoll07
2018-01-23 22:01

Äter för mycket men håller vikten

Hej! Jag är en 24-årig kvinna och började äta LCHF för över 6 år sedan, inte för att jag ville gå ner i vikt (var då och är fortfarande normalviktig) utan helt enkelt för att jag anser att LCHF är betydligt mer hälsosamt än vanlig kolhydratsbaserad kost. Jag har under min tid som LCHF:are pendlat några få kg upp och ner men har hållit mig inom samma 5 kg-spann under alla dessa år, vilket jag har tagit som ett tecken på att jag överlag äter lagom mycket.

För ett tag sedan blev jag dock nyfiken på hur mycket jag får i mig av olika näringsämnen och vägde därför allt jag åt under dagen vid två olika tillfällen då jag åt som jag normalt brukar (äter ganska lika varje dag). Nu äter inte jag en extremt strikt LCHF så kolhydratsmängden hamnade på 28 resp. 30 g dessa två dagar, men det tycker jag är hyfsat okej.

Något jag däremot blev rätt förvånad över är mängden kalorier jag fick i mig. Nu är jag absolut inte en sån person som sitter och räknar kalorier men det är ju ganska självklart att om man stoppar i sig mer än man gör av med bör man normalt gå upp i vikt. Så hur kommer det sig då att jag som tydligen får i mig ca. 2900 kcal en helt vanlig dag inte konstant går upp i vikt när jag egentligen bara behöver ca. 2050 kcal för min ålder, aktivitetsnivå osv? Någon som har en bra förklaring?

Annons:
LenaK63
2018-01-23 22:06
#1

Intressant! Följer denna tråd.

Katti
2018-01-23 23:00
#2

Förklaringen är nog att vi är och fungerar olika helt enkelt! Vem känner inte såna som äter jämt, och onyttigt, utan att gå upp i vikt, medan andra konstant måste kämpa och går upp ett hekto av att bara tänka på en bulle…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

RomDoll07
2018-01-24 01:59
#3

Visst förstår jag att människors kroppar fungerar olika och det kan väl vara möjligt att jag har lite högre ämnesomsättning än normalt eller något sånt, jag tycker bara att det verkar lite konstigt eftersom jag som sagt tydligen äter närmare 1000 kcal för mycket, vilket ju är ganska mycket.

hemul
2018-01-24 03:39
#4

Jag åt kopiöst mycket de första åren, mer än du, kunde komma upp emot 4000 kcal ibland. Jag gick upp, men inte särkilt mycket. Minns inte exakt men kanske 5-6 kg över 5 år. Jag var då dubbelt så gammal som du och väldigt orörlig. Kan inte förklara det.

Tyvärr har den effekten avtagit efter 12 år på low carb. Gick nyligen upp 10 kg på mindre än två år p.g.a. armbrott med komplikationer som gjorde att jag inte kunde motionera i den omfattning jag numera gör, men var lika hungrig. Hej och hå. Jag kan ju säga att jag överåt betydligt mindre än jag gjorde då i början. Åt väl som jag brukade innan ungefär, men rörde mig alltså betydligt mindre. Ägnar mig inte åt träning i nån omfattning, utan det rör sig mest om cykling i inte alltför hårt tempo, en 300-400 timmar per år.

Kajak11
2018-01-24 07:24
#5

Jag skulle säga att du har normal ämnesomsättning och dina hörmoner " funkar". I övre övergångsålder kan det ställa till. Liksom om man har en rubbad insulin/ blodsocker niveau. Det finns det mycket om båda hos kostdoktorn.se och andra ställen på nättet. Men vanliga bantnings teorin stödjar kalori in kalori utt och där mätar man antallet kalorier man tar in. Men med LCHF behövs man inte mäta kalorier sägs det.. då är vi fettdrivna. Ät när man är hungrig. Finns ochså mycket på Kostdoktorn och olika sites på nätter. Har tyvärr inte direkt Link här. Min LCHF erfarenhet går och så på att i början var det inte nödvändigt att kolla kalorier. Men nu är det svårare att hålla vikten. Och det beror på hörmoner/ åldern mestendels. Men jag äter nog för mycket på kvällen:-)

Effie
2018-01-24 12:39
#6

Det var någon forskare som snuddade vid resultatet att man kan äta mer på LCHF än på vanlig bantarkost, för samma viktnedgång. Men vad jag vet har man aldrig upprepat detta.

Kostdoktorn har skrivit om han-vad-han-nu-heter som testade att överäta våldsamt på olika dieter. Det gav olika resultat.

Så vitt jag har förstått så har olika födoämnen olika effect på kroppen, på hormoner och mättnad och allt möjligt.

Frågan är nog snarast om vi förstår tillräckligt av hur kroppen fungerar för att kunna svara. Inte jag, I alla fall. Har du ställt frågan på Kostdoktorns forum? Jag vet inte om alla där laser här.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Zepp
2018-01-25 23:23
#7

#0-6

Mm.. kalorier is da shit.. or not?

Iallafall.. som redan nämnts.. är man ung och frisk och iallafall inte har brutit armen.. så kan kroppen reglera ett visst energiöverskott, genom flera olika mekanismer, en viktig sådan är genom ofrivillig fysik aktivitet, dvs man får mer lust att röra på sig.

En annan är via Futile Cycles.

"A futile cycle, also known as a substrate cycle, occurs when two metabolic pathways run simultaneously in opposite directions and have no overall effect other than to dissipateenergy in the form of heat."

https://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: