Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Badrumsvågar i knäna

2018-01-22 19:45 #0 av: Bjorne2

Svenska forskare har kommit fram till att vi har som badrumsvågar i benen bildlikt talat.

Dessa sensorer håller reda på vår vikt och får oss att gå upp eller ner beroende på om vi väger för mycket eller för lite enligt kroppens egen uppfattning. Detta gäller i alla fall för möss som man har laborerat med.

När man sitter så minskar ju belastningen på ”vågarna” väsentligt och det är kanske det som är en förklaring till att man kan gå ner om man står i stället för att sitta hela dagarna.

Själv gick jag ner 3 kilo när jag fick ägna mig åt att så kallat kroppsarbete under en vecka i stället för mitt vanliga skrivbordsarbete. Det kanske inte bara är den lilla ökningen av förbränning som sker när man arbetar stående som är orsaken utan kanske mera den inverkan som ”vågarna” i benen har på viktregleringen.

Nu för tiden så är ju väldigt många skrivbord motoriserade så att det går att jobba stående. Kanske en god ide för den som vill gå ner i vikt. Och inte bara det, sitta är ju det nya röka sägs det ju från vanligtvis välunderrättat håll.

Anmäl
2018-01-28 18:32 #1 av: Lchfman

Intressant.
Jag har inte ens en stol på mitt jobb.
Jag har stått upp vid mitt skrivbord i närmare 10år nu skulle jag tro. Hela dagarna.
Anledningen egentligen var att jag fick ont i ryggen och blev trött och sömnig av att sitta. Sen har jag aldrig tittat tillbaka.

Anmäl
2018-01-29 15:13 #2 av: Bjorne2

Har du märkt någon inverkan på vikten? Men du kanske är normalviktig ändå?

Anmäl
2018-01-29 15:16 #3 av: Bjorne2

Programledaren i "landet runt" gjorde försöket att gå med 15 kg viktväst  i 14 dagar.
Han gick ner ca 4 kg, från 92 till 88 tror jag. Sedan vet man ju inte hur han levde i övrigt .

Anmäl
2018-01-29 18:23 #4 av: Lchfman

Nej jag har inte kunnat se något tydligt på vikten. Så mycket annat har hänt under dessa år. Ja jag är nog normalviktig. Vad nu det betyder. Rimligt vältränad för min ålder kanske, slutet på 30 års åldern och springer runt 100 mil om året.
Men jag mår definitivt bättre av att stå i allmänt välbefinnande och får ett ”aktivt sinne”.

Anmäl
2018-02-01 23:59 #5 av: Zepp

Mm.. ta på en viktväst och känn sen efter när du är hungrig.. ät inte annars.. funkar som regel oxå utan viktväst!

Då har jag ett betydligt bättre knep, ta en sten i munnen, ta bara ut den tre gånger om dagen, dels de två tillfällena då du skall äta dels när du går och lägger dig på kvällen.

Dvs tungan kan fungera som en våg.. or not?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-04 16:18 #6 av: Bjorne2

Visst,  man kan  raljera om det mesta men det finns nog  i vår herres hage åtskilligt som  som vetenskapen och inte ens Zepp har riktigt  koll på.
Nya rön kommer efter hand hela tiden. Gamla sanningar får stryka på foten .
Man skrattade åt Pasteur också men vem fick skratta sist?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.