Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 2776 ggr
Backi_89
2018-01-16 20:11

Hur lång tid tog det för förbättringar?

Hej, 

Jag undrar hur lång tid det tog för er på denna sida innan ni märkte förbättringar av LCHF? Själv hade jag dyspepsi, vilket försvann efter bara några veckor. Sedan så har jag haft andra åkommor som sedan blivit bättre men som inte har försvunnit helt. 

Tacksam för svar!

Annons:
Siggebus
2018-01-17 07:17
#1

Nu är det nästan nio år sedan jag la om kosten så kanske jag inte kommer ihåg exakt allt hur det var. 
Förutom min övervikt på 45 kilo så hade jag en hel drös med ohälsa -  men det som förändrades allra snabbast (som jag själv direkt märkte) var min mage!
Jag hade väldigt ofta ont i magen…eller snarare sagt hastigt påkommande kramper i magen och då med vääääldigt akut diarré. Jag kan utan tvekan säga att dessa diarréer var det allra jobbigaste just då i mitt liv eftersom som det inskränkte mitt liv rejält. Många gånger tvekade jag eller ställde helt in de aktiviteter som innebar att jag skulle ge mig iväg någonstans där det kunde vara svårt att snabbt få tillgång till en toalett. Och ja! Det hände ett par gånger att jag verkligen gjorde på mig 😕
Nåväl - när jag bestämde mig för lchf så gick jag "all in" och la om kosten totalt omedelbart och körde väldigt strikt! Jag gjorde det för att jag hoppades gå ner i vikt….MEN det hade ju sina sidoeffekter också. 🙂
Jag kan lugnt säga att mitt liv förändrades väldigt kvickt när det gäller mina magproblem. Redan bara ett par dagar efter omläggningen kände jag mig pånyttfödd. Jag brukar säga att "det stora lugnet" infann sig.
Diaréerna och kramperna försvann helt och jag kände mig så väldigt lugn och tillfreds i hela kroppen och helt ärligt - det tog bara ett par dagar.

Effie
2018-01-17 07:40
#2

Jag mådde ju bra innan jag började med lchf. Ja, lite ont här och där, lite krånglig mage, lite problem med hy och slemhinnor, och kanske lite annat också - men det är ju normalt! Väl?

Jag var mycket inne på KiF på den tiden (2007), och det dök ofta upp frågor: har ni märkt att…? ..naglarna växer? …sömnen blivit battre? Ja just det! Kan det ha med maten att göra??? Wow!

Så jag har lite svårt att avgöra hur snart, för jag förväntade mig inget, och hade inte mycket att klaga på innan. Första halvåret, kanske.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mooniq
2018-01-17 07:57
#3

Min IBS försvann på mindre än 3 dygn. IBS - Irritated bowl syndrome, problem m mage/tarm. När jag slarvar så kommer IBS'en tbx blixtfort, så jag vet när jag gör övertramp vad som väntar 🙂. Min sömn förbättrades enormt. Lugnare i tempramentet - kan ju även vara en mix av stigande ålder oxå. Humöret är jämnare och det var längesen jag var riktigt arg. Sällan eller aldrig sjuk. på 11 år har jag haft 1 sjukdag - men jag tror jag blev matförgiftad den gången, så jag tror inte det var magsjuka. Kommer inte ihåg när jag hade influensa, förkylning eller feber sist gång.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2018-01-17 15:06
#4

En del saker blev bättre eller bra nästan på en gång. Men jag upptäckte till min förvåning förbättringar även efter ganska lång tid. De hörde då inte till de vanligen listade.

JMW
2018-01-17 23:15
#5

Det första jag faktiskt märkte av var att värken i mina fingrar försvann. En dag så var det borta och jag fick fundera en stund varför men kunde koppla det till kosten. Är säker på att det var spannmålet som orsakade min värk i lederna. Tog kanske någon vecka.

Siggebus
2018-01-18 06:46
#6

#2
EXAKT! Ha ha … 😃
Man hade ju många "små-problem" överallt men man trodde ju det var normalt! Jag hade haft dessa symtom så länge att jag normaliserat dem och när jag la om kosten och "det stora lugnet" infann sig så var det ju såååå jag borde må! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: