Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Problem med att få till kosten

2018-01-07 18:47 #0 av: Orpine

Hej

Jag började med lchf för en vecka sedan (kort tid jag vet). Jag har läst en massa innan om detta men lyckas ändå inte få till det. Jag vill gå ner ca 7 kilo (som jag lyckades plocka på mig när jag slutade snusa) Jag har gjort olika uträkningar på hur mycket kalorier jag skall äta varje dag, får svar på allt från 900 - 1200 kcal (jag är 147 cm och väger 57 kg), detta känns så lite och jag håller mig inte mätt, möjligtvis på 1200, men definitivt inte på 900. Jag har testat olika frukostar eempelvis, ägg och bacon, ägg och avocado och lax (slog i taket på protein direkt), lchfbröd med smör och ost. Ingen av dessa frukostar håller mig mätt längre än kanske 2 absolut max 3 timmar. Dessutom innehåller de ju ganska mycket kalorier så jag går ju över min tänkta kalorigräns varje dag. Har några dagar testat att äta smörbollar, med smör, kokos, kakao och nån droppe stevia, inte goda med håller mig då mätt fram till kvällsmålet iaf. 

Hur kan jag få i mig tillräckligt med fett utan att slå i taket på proteiner? Skall jag skippa att räkna kalorier och låta kroppen bestämma? Äta när jag är hungrig? Kanske senare när kroppen har vant sig, börja med 16:8?

Jag har bra koll på vilka livsmedel jag bör äta, men ägg verkar inte hålla mig mätt det minsta, även om jag äter flera. 

Tacksam för tips och råd! =)

Anmäl
2018-01-07 23:01 #1 av: hemul

Det är klart att du inte är mätt när du äter så lite. Om man behöver hålla koll på kalorier är olika. En del "äter automatiskt mindre" på LCHF, för att citera kostdoktorn. Långt ifrån alla gör det dock. Men oavsett är 900 - 1200 kcal på tok för lite.

Skit i kalorierna till du kommit in i kosten. Det är en nog jobbig omställning för kroppen som det är. Går du ner - fine. Går du inte ner så börja kolla hur mycket du stoppar i dig och ät lite mindre, men inte så lite som du gör nu!


Anmäl
2018-01-07 23:06 #2 av: hemul

Förresten funkar det inte att räkna ut hur mycket man förbränner. Jag roar mig ibland på att kolla hur mycket jag gör av med på cykling. Vore det nån sanning i tabellvärdena vore jag nätt som en älva nu - och det är jag inte.

Har själv fått tillgripa kaloriräkning, men jag tycker min metod är mycket bättre. Kolla hur mycket du äter under en vecka eller så. Räkna ut dagssnitt. Är du viktstabil är det så mycket du behöver för att bibehålla din vikt vid den aktitivitetsnivå du har. Ät lite mindre, men inte jättemycket mindre, dyp dra bort ett par hundra kcal. Går du ner, vilket du antagligen gör, så fortsätter du äta så.


Anmäl
2018-01-08 08:23 #3 av: Effie

Tanken med LCHF är att du ska vara mätt. Man börjar med att äta lagom med mat för att bli mätt (och det kan bli ganska mycket I början innan kroppen vant sig, men det går över). Sedan utvärderar man. Minska om du behöver. Det finns tecken på att man kan äta fler kcal på LCHF, men inget är bevisat.

Jag tror på att olika varianter av fasta är battre än att räkna kalorier/minska mängden vid varje mål. Men börja med att vänja dig vid kosten.

Och sedan skulle jag saga att 7 kg inte är särskilt mycket övervikt; det kan vara svårt.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-01-08 09:17 #4 av: Orpine

Tack för era svar! Då har jag varit inne på rätt spår i mina tankar!

7 kilo kanske inte är så mycket men dom skall banne mig bort, jag får ha tålamod och harva på då helt enkelt. 

Anmäl
2018-01-10 21:48 #5 av: Bizzy2

Jag är också i uppstart men jag körde 8 månader för en massa år sedan och sedan har det bara gått utför. Nu var det dags. Just nu kör jag strikt lchf. Använder lifesum appen och skriver in allt för att komma igång. Har äntligen lärt mig äta avokado och den landar gott i magen. Tyvärr kan jag inte äta ägg eller mjölk så det får bli sojayoughurt till exempel.
Jag har svårt att få i mig tillräckligt med fett. Saknas alltid i appen när dagen är slut. Klarar under 20 kolhydrater nästan varje dag men går över på proteiner nån gram. Enligt appen har jag 35 g kvar idag.
Kolhydrater 7g kvar
Protein 2 g över
1600 kalorier har jag då ätit.
Det är svårt det här men kommer in i det efter ett tag 😊

Kämpa på

Anmäl
2018-01-14 08:41 #6 av: SuperLimm

Protein är ingen fara att äta lite för mycket av. Det krävs rätt mycket protein för att det ska bli skadligt och såna mängder brukar inte människor klara av att äta. Snarare så äter de flesta människor för lite protein och vill man ligga på ett kaloriunderskott är det bra att äta lite mer protein (om man nu inte vill tappa muskler men det förutsätter jag att man inte vill även om man inte tränar). 

Mvh Linn

Anmäl
2018-01-15 21:19 #7 av: kaisakavat

Det är vanligt att man behöver äta mycket just i början. Vi är många som blir  jättehungriga under en period, inte konstigt då det tar lite tid för kroppens processer att hitta åt den nya energitypen och använda den effektivt. 

Ät tills du är ohungrig. Och sen ät igen, när det behövs, så du blir nöjd. Det kalorimått du anger är för lite mat, som andra skriver.  

I början tycker jag man ska satsa på att äta rätt/bra mat, som man tycker om.  Och att äta ordentligt. Tydligt för kroppen - det är full fart/förbränning som gäller, inte broms och svält. Justeringar av totalmängd eller näringsämnenas proportioner - det gör man sen, om det behövs. Ibland landar det bra av sig självt, när man tar bort dumheterna.  :-) 

Lycka till! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.