Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Tappat matlusten

2018-01-05 14:08 #0 av: joocee

Jag har tidigare ätit LCHF med goda resultat, både för sinne och vikt.

Det var några år sedan. Jag halkade ur och hade svårt att hitta tillbaka.

Nu vill jag ge det en chans igen. Har sedan nyår ätit halvstrikt. Någon skvätt grädde och lite ost, men annars bara smör, ägg, kött och grönt.

Min matlust är helt borta. Känner mig nästan kvalm vid tanken på mat. Framför allt ägg i dess olika former. Jag som brukade älska ägg!

Mår bara illa. Inte mätt, utan mer bara blä men skippar jag att äta blir jag helt apatisk och trött i kroppen.

Och nej, äter inga överdrivna mängder fett heller.

Förslag på fresha och "lätta" rätter mottages gärna.

Är det någon som känner igen sig?

Anmäl
2018-01-06 09:30 #1 av: Mooniq

Äter man mycket av samma så tröttnar man - kanske är det så du känner för äggen? Kör en annan infallsvinkel - kanske en sallad till frukost istället. Eller om du gillar makrill i tomatsås, eller rökt fisk med lite olika grönsaker som tillbehör. 

Att läsa och leta recept kan trigga igång matlust. Jag brukar kolla runt på www.undervarttak.se som är stenålderkost - jag plockar russinen ur kakan så att säga och de recept som funkar som lchf, provar jag gärna. Fina bilder till nästan varje recept. 

Jag kör ofta en asiatisk inriktning på middagarna - wokade grönsaker och strimlad kycklingfile eller strimlat kött - snabb o enkel tillagning och med mycket smak. Köper vissa av Mrs Cheng's grytbaser - men istället för 300 gram kött/fisk/fågel så tillsätter jag 2-3 gånger så mycket + lite mer grönsaker - blomkål, broccoli etc. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.